Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fine-Art papperstester

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nu gjort en test för Fotografisk Tidskrifts räkning som testar 8 st baryt- eller barytliknande papper. Jag har mätt färgomfång, maxsvärta, pappersbasens vithet, ytstruktur med mera. Jag har också printat en hel del bilder på dessa papper och skillnaden med en välgjord profil är förvånansvärt liten.

Här får du storleken på färgomfång, där jag satt det papper som fick störst omfång till 100%

Harman Inkjet Gloss FB Al 100%
Hahnemühle FineArt Baryta 325 99,9%
Innova Fibaprint Ultra Smooth Gloss 98,2%
Ilford Galerie Gold Fibre Silk 97,7%
Sihl Professional Photo Baryt Paper 97,1%
Permajet Fibre Base Royal 325 96,2%
Innova Fibaprint Warmtone 95,7%
Epson Traditional Fiber Paper 95,5%

Skillnaderna är som synes små. Jämfört med ett RC-papper av bra kvalitet ligger ett sådant papper på cirka 85% av det omfång jag mätt upp på barytpappret.

Stefan

stefohl skrev:
Jag har nu gjort en test för Fotografisk Tidskrifts räkning som testar 8 st baryt- eller barytliknande papper. Jag har mätt färgomfång, maxsvärta, pappersbasens vithet, ytstruktur med mera. Jag har också printat en hel del bilder på dessa papper och skillnaden med en välgjord profil är förvånansvärt liten.

Här får du storleken på färgomfång, där jag satt det papper som fick störst omfång till 100%

Harman Inkjet Gloss FB Al 100%
Hahnemühle FineArt Baryta 325 99,9%
Innova Fibaprint Ultra Smooth Gloss 98,2%
Ilford Galerie Gold Fibre Silk 97,7%
Sihl Professional Photo Baryt Paper 97,1%
Permajet Fibre Base Royal 325 96,2%
Innova Fibaprint Warmtone 95,7%
Epson Traditional Fiber Paper 95,5%

Skillnaderna är som synes små. Jämfört med ett RC-papper av bra kvalitet ligger ett sådant papper på cirka 85% av det omfång jag mätt upp på barytpappret.

Stefan

Intressant! Om skillnaderna mellan dessa papper är så små ur bildkvalitetssynpunkt skulle det ju innebära att pris samt subjektiva upplevelser och preferenser som papperskänsla, vithet, ytstruktur och glans istället blir avgörande.

Teodorian skrev:
Intressant! Om skillnaderna mellan dessa papper är så små ur bildkvalitetssynpunkt skulle det ju innebära att pris samt subjektiva upplevelser och preferenser som papperskänsla, vithet, ytstruktur och glans istället blir avgörande.

Precis min slutsats.

Stefan

The Baryta Saga continues...

Michael Reichmann skriver om några nya barytpapper här:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/printers/new-papers.shtml

För egen del är det fortfarande Harman Gloss FB AL i blekt version som håller ställningarna och fortsätter att vara favoriten.

Har dock inte testat några av versionerna som nämns i LL's text, men andra varmtonspapper för svartvitt som jag testat är rätt läckra, så Harmans version är säkert också intressant.

Harmans papper är ett roligt tillägg, eftersom det, till skillnad från de andra med en varm bas, verkligen är varmtonat. För färg fungerar det inte något vidare, men vackert tillsammans med en varmtonad svärta på svartvita bilder.

Stefan

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto