Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fine art nude-bilder på kyrkogårdar?

Produkter
(logga in för att koppla)
En osedvanligt dålig idé vilket tyder på en bristande respekt för sina medmänniskors rätt att få sörja, minnas och hedra sina avlidna släktingar och vänner i lugn och ro.
Om TS anser att detta projekt är av sådan konstnärlig vikt att det måste genomföras, föreslår jag att han håller det inom familjen och väljer en grav innehållande en till TS närstående vän eller släkting.
Troligen skulle även handlingen klassas som "ofog" på grav vilket kan rendera i böter eller fängelse i högst två år. Lag (1993:207) Brott mot griftefrid.
 
Just Halloween brukar väl folk inte fira på kyrkogårdar direkt, eller? Ta en lagom stor kyrkogård så lär man hitta ett hörn att vara ifred på (tänker på Skogskyrkogården i Stockholm, fast den kanske känns väldigt kaxig?)...

Mvh,
Richard ( är f.ö. lite inspirerad av den här tråden )

På Skogskyrkogården har jag fotat flera gånger. En mycket vacker plats. Inga nakenbilder (än), men en tös la vi på katafalken. Det gjorde åtminstone henne väldigt upprörd när hon fattade vad det var hon låg på *s*
 
En osedvanligt dålig idé vilket tyder på en bristande respekt för sina medmänniskors rätt att få sörja, minnas och hedra sina avlidna släktingar och vänner i lugn och ro.
Om TS anser att detta projekt är av sådan konstnärlig vikt att det måste genomföras, föreslår jag att han håller det inom familjen och väljer en grav innehållande en till TS närstående vän eller släkting.
Troligen skulle även handlingen klassas som "ofog" på grav vilket kan rendera i böter eller fängelse i högst två år. Lag (1993:207) Brott mot griftefrid.



"10 § Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller eljest gör skada eller ofog på kista, urna, grav eller annat de dödas vilorum eller på gravvård, döms för brott mot griftefrid till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1993:207)."

He he måste vara enda lagrummet som innehåller ordet "ofog", nu fick jag plötsligt lust att göra ofog... Undrar om det är typ "pissa på din grav" som ska stävjas med lag mot "ofog". Vore intressant med ett rättsfall där någon dömts för ofog mot grav. När kyrkogårdar skändas med klotter och välta gravstenar faller det under skadegörelse.
 
Ja ordet ofog används nog inte så ofta i lagtexter men fyller förmodligen en funktion i just detta fall då platsen fyller en så fundamental och emotionell funktion hos många människor. Då en del individer inte ens förmår att visa en kyrkogård och dess besökare sedvanlig respekt, har man förmodligen valt ett ord vilket sätter ribban lågt och omfattar all upptänklig repektlöshet och "störighet".
 
Nej det kan jag inte tänka mig att du har rätt i.
Då får man nog börja gå bärsärkagång.

Nja, ordet "ofog" indikerar att du inte behöver gå bärsärk (vilket redan påpekats går under begreppet skadegörelse) utan avser troligen händelser liknande TS konstprojekt. Lagstiftaren kan omöjligen lista alla idiotiska tilltag som kan tänkas utföras här, utan nöjer sig med att hänvisa till begreppet "ofog". Jag tror nog de flesta förstår vad detta innebär.
 
[QUOTE="levitte]TS pratade om Halloween... Alla Helgons dag är 5/11 i år, om jag inte fattat helt fel...

Mvh,
Richard[/QUOTE]

Ordet "Halloween" eller "Hallowe'en" kommer från "All Hallows Eve", eller "All Hallows Evening". Alltså fritt översatt "Alla Helgonas Afton" som är kvällen före "Alla Helgonas Dag" (Precis som Julafton kommer före juldagen, eller påskaftån före påskdagen). Det moderna "Halloween" är en rent kommersiell företeelse, men är likförbannat baserad på Alla Helgonas Afton. Att Alla Helgonas Dag infaller 5/11 i år beror helt enkelt på att det är bestämt att den dagen infaller lördagen efter 31/10 (alltså den dag då det firas "Alla Helgonas Afton" / "Halloween") och före den 6e November. Tidigare var alltid Alla Helgonas Dag den första november, alltså dagen efter Alla Helgonas Afton.

Personligen tycker jag det är högst olämpligt att genomföra dylika fotograferingar kring Halloween och Alla Helgonas Dag. Stackars modell! Det är ju svinkallt att stå i bara mässingen då! Dessutom lär det knappast bli några bra vampyrbilder, då vampyrer inte kan få gåshud! (eftersom vampyrer inte har kroppstemperatur).
 
Nja, ordet "ofog" indikerar att du inte behöver gå bärsärk (vilket redan påpekats går under begreppet skadegörelse) utan avser troligen händelser liknande TS konstprojekt. Lagstiftaren kan omöjligen lista alla idiotiska tilltag som kan tänkas utföras här, utan nöjer sig med att hänvisa till begreppet "ofog". Jag tror nog de flesta förstår vad detta innebär.

"ofog" är en fantastisk gummiparagrafskrivning. Tänk om det stod så i andra lagar. Rån och annat ofog på banken ger minimum sex månaders fängelse *s* Den som gör ofog i trafiken dömes till sju års innehav av Volvo. Kan det vara att signalera glatt när man kör om en polare? Eller blinka med helljuset för att hälsa på en mötande bilist?
 
"ofog" är en fantastisk gummiparagrafskrivning. Tänk om det stod så i andra lagar.

Ja, nu står det ju inte det i så värst många andra lagtexter så vi slipper därmed att ta ställning till ev. ofog på banken. Utan att försvara lagstiftarens ordval alltför mycket, så tolkar jag dock det hela som att du inte får göra så värst mycket annat än att tex. lägga blommor och liknande (hedrande) betygelser vid en grav. Du kommer knappast undan med att du "pissade med vördnad" eller visade ditt deltagande med familjen genom att låta en vampyrsminkad nakenmodell kräla på en gravsten", utan detta måste nog klassas som just ofog. Personligen finner jag inget märkligt i att en grav på inhägnat område omfattas av dylika regler.
Men vad vet jag? "Det var ju bara en kul grej" brukar ju idiotbeteende ofta försvaras med, och även vuxna beter sig ofta som småbarn vilka måste testa hur många gånger man kommer undan med att rycka katten i svansen innan klorna kommer fram. Men att visa någon respekt är väl snart lika förlegat som Video2000.
 
Jag tror att de som ligger under gravarna skiter i vilket, de är redan döda, det är bara levande människor som har moral visa tror att deras moral är någon form av universell lag som befattar alla. Jag är lite kluven till tanken att plåta på en kyrkogård inte av moraliska skäll utan av mer praktiska skäll. Man får lov att fotografera på allmän plats idag och jag vet inte ifall en kyrkogård räknas som allmän plats men om den gör det så borde varje enskild grav inte vara det då personerna förmodligen har köpt rättigheterna att ligga där. Jag har själv tillgång till en hel del gravstenar av (frigolit) då jag har varit med och drivit en hårdrocksklubb och vi körde alltid halloween tema den 30e okt. Jag brukar ibland använda dessa gravstenar de ser ok ut inte för realistiska men helt ok.
 
Jag blir faktiskt förbannad att läsa inlägget. Har anhöriga som är begravda och vill minnas dom genom att vara där och sen vetskapen om att det finns personer som utnyttjar gravarna bara för att ta nudebilder gör mig spyfärdig av ilska.
 
Nej

Jag har plåtat nakna kvinnor i snart 15 år på alla möjliga platser.
Har varit med om allt, från att det samlas ett gäng med folk som applåderar
till ett gäng pensionärer som sedan ringde polisen.

Jag tror inte på ett liv efter detta livet, och skall jag vara rent ärlig så tror jag inte jag pallar ett liv till heller, redan nu vid den anmärkningsvärda åldern av 38 känner jag mig sliten, men jag har valt att inte plåta naket på kyrkogårdar.Det närmaste jag kommit har varit en parkeringsplats som tillhörde kyrkan.

Orsaken att även om jag inte tror på Gud eller något annat, så respekterar jag de döda och deras viloplats. Precis som jag inte hade velat att någon skulle använda min gravplats för fotografering.
Om man sedan ser det från ett ekonomiskt perspektiv, så har jag även betalat för min sista vila, och om någon använder min gravplats för en fotografering så får de betala hyra till mina anhöriga.

Gravfält täcker ca 0,05% av sveriges areal, använd resten.
 
Det finns en moralisk/filosofisk/religiös regel som många kristna, andra religionsutövare, agnostiker och ateister brukar ha som ledstjärna i sitt liv, den lyder:

"Allt vad ni vill att andra ska göra mot er, det ska ni också göra mot dem." Den finns också i denna variant: "Allt vad ni inte vill att andra ska göra mot er, det ska ni inte heller göra mot dem."

Om vi tillämpar detta på aktuell frågeställning: Om jag en kväll ska besöka mitt älskade barns grav, eller min älskade makes/makas grav, eller min älskade mors/fars grav, och ser att en naken person ligger där på graven eller gravstenen och blir fotad. Eller om jag så bara får höra att så har skett.

Skulle jag vilja uppleva det? Om inte, då ska jag också själv uppföra mig så att inte andra behöver uppleva något liknande.

Svårare är det inte.

I ett samhälle där man däremot ifrågasätter moraliskt uppförande, och kanske överhuvdtaget i grunden inte ens tror på existensen av moral som sådant, utan man mera drivs av regeln "känns det bara bra, så gör det!" så blir det förstås annorlunda.
 
Fasen alltså, på min grav kan töserna få uppträda nakna så mycket de vill, inte för att jag tror att jag får någon behållning av det, men tänk om :)
Finns det särskilda nudistkyrkogårdar? Klart det finns!
 
Oki, bara det inte kryllar av folk på kyrkogården så kan man göra sina bilder om man visar hänsyn till eventuella kyrkogårdsbesökare. Halloweenbilder kan man ta när som helst på året o sedan välja att publicera dem i det sambandet.

Kan behövas lite mer fotoshoppande om man tar bilderna mitt i sommaren. (Måla löven gula, etc.)
 
Det finns en moralisk/filosofisk/religiös regel som många kristna, andra religionsutövare, agnostiker och ateister brukar ha som ledstjärna i sitt liv, den lyder:

"Allt vad ni vill att andra ska göra mot er, det ska ni också göra mot dem." Den finns också i denna variant: "Allt vad ni inte vill att andra ska göra mot er, det ska ni inte heller göra mot dem."

Det är helt OK om folk tar nakenbilder på min grav.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.