Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filterkit, tror ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Pay peanuts, get monkeys.

Nu vet jag inte vad du har för kamera men varför lägger folk tiotusentals kronor på kameror och objektiv för att sedan snåla så mycket som möjligt på det man sätter framför objektivet, nämligen filtren?

Och varför frågar du när du redan lagt ett bud?

Pay peanuts, get monkeys.

Nu vet jag inte vad du har för kamera men varför lägger folk tiotusentals kronor på kameror och objektiv för att sedan snåla så mycket som möjligt på det man sätter framför objektivet, nämligen filtren?

Och varför frågar du när du redan lagt ett bud?

Grejen är ju att det finns ju inte ETT litet tillbehör man vill ha, utan 10-tals. Tilsammans blir det rätt mycket pengar, kan ju köpa filter för 500 spänn styck om man tycker det är skoj, men jag försöker spara där jag kan. Alla har ju inte en jättebudget.

Tyckte det var så billigt att det var värt det. Ändå intressant att få veta om folk har någon erfarenhet av dem, motljusskyddet lär väl fungera bra om inte annat.

Hade du något konstruktivt att tillföra Emil?

skräp

Grejen är ju att det finns ju inte ETT litet tillbehör man vill ha, utan 10-tals. Tilsammans blir det rätt mycket pengar, kan ju köpa filter för 500 spänn styck om man tycker det är skoj, men jag försöker spara där jag kan. Alla har ju inte en jättebudget.

Tyckte det var så billigt att det var värt det. Ändå intressant att få veta om folk har någon erfarenhet av dem, motljusskyddet lär väl fungera bra om inte annat.

Hade du något konstruktivt att tillföra Emil?

Är det inte bättre att du funderar på vilka filter du behöver? Om man kör digitalt tycker jag följande filter är nödvändiga.
polfilter (få snygg blp himmel etc)
avtonat gråfilter (det riktiga sättet att jämna ut skillnader mellan exponering på mark/himmel)
nd filter (förlänga exponeringstid,alternativt gör så du kan använda större bländare när det är ljust

Det där på tradera tycker jag är skräp.
Bra filter gör tex lee färgkorrekta men inte billiga. Du kan även köpa hitech något bättre pris men av bra kvalitet dito säljer dom dito.se

Är det inte bättre att du funderar på vilka filter du behöver? Om man kör digitalt tycker jag följande filter är nödvändiga.
polfilter (få snygg blp himmel etc)
avtonat gråfilter (det riktiga sättet att jämna ut skillnader mellan exponering på mark/himmel)
nd filter (förlänga exponeringstid,alternativt gör så du kan använda större bländare när det är ljust

Det där på tradera tycker jag är skräp.
Bra filter gör tex lee färgkorrekta men inte billiga. Du kan även köpa hitech något bättre pris men av bra kvalitet dito säljer dom dito.se

Okej, har du testat? Det som ingick var ett UV-filter, ett polariserande filter som du nämnde, ett ND-filter som du också nämnde och ett motljusskydd. Så det var väl okej då enligt dina tips. Sedan får vi väl se hur de presterar :)

Om de verkligen är dåliga så ska jag kika på dina tips!

"UV-filter reducerar linsreflexer i motljus".

Skulle inte tro det. Helt tvärtom skulle jag vilja påstå, om det nu inte är något nytt banbrytande de tagit fram. Dessutom tillför det inget alls på digitalkameror.

Min erfarenhet är att billiga filter är totalt värdelösa. Jag skulle vilja påstå att de allra flesta billiga filter saknar godtagbar antireflexbehandling, och det slutar aldrig bra. Dessutom har jag råkat ut för dåligt slipade filter (ej helt jämna) vilket orsakar rejäl skärpeförlust.

Motljusskyddet passar naturligtvis, men till vilken brännvidd är det anpassat?

Jag skulle inte lägga ut pengar på detta, även om de bara kostar 50kr stycket. Det är mitt råd.

Dåliga filter gör inte bilden bättre, bara sämre. Det spelar ingen roll om det dåliga filtret kostar 50kr eller 500kr, det kommer att sänka bildkvaliteten. Tomas sammanfattar det hela bra och Oves råd att tänka över vad du verkligen behöver är mitt i prick, det gäller alla tillbehör och inte bara filter.

Om du inte har råd med Lee, Singh-Ray, B+W eller andra högkvalitetsfilter, köp något billigare som ändå inte är rent skräp. Hoya, Dörr eller Kenko gör hyfsade grejer om man undviker deras allra billigaste prylar.

Jag har flera gånger sett referenser till ett praktiskt test av UV-filter men jag hittar inte länken just nu. Om jag minns rätt låg det på en polsk server och visade tydligt skillnaden mellan billigt och bra.

Dåliga filter gör inte bilden bättre, bara sämre. Det spelar ingen roll om det dåliga filtret kostar 50kr eller 500kr, det kommer att sänka bildkvaliteten. Tomas sammanfattar det hela bra och Oves råd att tänka över vad du verkligen behöver är mitt i prick, det gäller alla tillbehör och inte bara filter.

Om du inte har råd med Lee, Singh-Ray, B+W eller andra högkvalitetsfilter, köp något billigare som ändå inte är rent skräp. Hoya, Dörr eller Kenko gör hyfsade grejer om man undviker deras allra billigaste prylar.

Jag har flera gånger sett referenser till ett praktiskt test av UV-filter men jag hittar inte länken just nu. Om jag minns rätt låg det på en polsk server och visade tydligt skillnaden mellan billigt och bra.

Där ser man, man lever och lär :) Tanken var mest att köpa ett UV-filter som skyddade objektivet och ett motljusskydd antog jag inte kunde skilja så mycket mellan tillverkare, tji fick jag :)

Tack för råden!

Där ser man, man lever och lär :) Tanken var mest att köpa ett UV-filter som skyddade objektivet och ett motljusskydd antog jag inte kunde skilja så mycket mellan tillverkare, tji fick jag :)

Tack för råden!

Finns olika läger vad det gäller UV-filter som skydd. Personligen skulle det aldrig falla mig in att sätta ett sådant på mitt 300a för 15000kr. Även ett riktigt bra UV-filter kan ge problem i motljus och på det viset jag använder min optik ser jag ingen risk. Jag har dock ett filter till nödsituationer där det, t.ex., kan förkomma stenskott.

Sen finns det de som tycker tvärtom.

Sen finns det vissa objektiv som är vädertätade. Vissa av canons (eller alla?) kräver ett filter för att bli helt täta vid frontlinsen.

Det där får man bestämma själv, även om du inte frågade om det vilket jag precis upptäckte =)

Vad det gäller motljusskydd så är det inte tillverkaren som bestämmer huruvida det fungerar. Sätter du ett jättelångt motljusskydd från ett långt teleobjektiv på en vidvinkel kommer det skymma. Likaså kommer ett motljusskydd från en vidvinkel inte ge någon effekt alls på ett långt teleobjektiv. Inte mycket effekt iaf.
Det är mycket svårt att utröna vad det där motljusskyddet är konstruerat för.

B&W gör riktigt bra filter. Hoya likaså. Håll dig dock borta från de billigaste (som redan nämnts), för dessa har oftast en sämre antireflexbehandling.

Om du vinner auktionen och sedan bestämmer dig för att köpa ett "bra" filter, testa då att spegla dig i dem. Det billiga kan du ge till valfri dam att ha i handväskan, för så bra kan man spegla sig i det. Det dyra kommer du få mycket svårt att spegla dig i =)

Crap...

Det där är inget jag skulle sätta fast på nån av mina gluggar..... det hade vart bättre att tagit med pengarna in på ebay och köpte något riktigt filter från Hong Kong... MEN... Inge Green Series crap... riktiga HMC / Super / Pro1 eller om du vill lyxa till det riktigt så kan du se till att de innehållar alla de förkortningarna....

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto