Annons

Filterhållare för vidvinklar

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Ville bara nämna att nu kan man köpa Haidas filterhållare för bla Nikon 14-24, Tamron 15-30 och Tokina 16-28 på Kamda.se. Har ju inte funnits så många leverantörer och märken för just dessa vidnvinklar precis.

/Stefan

Ville bara nämna att nu kan man köpa Haidas filterhållare för bla Nikon 14-24, Tamron 15-30 och Tokina 16-28 på Kamda.se. Har ju inte funnits så många leverantörer och märken för just dessa vidnvinklar precis.

/Stefan

Hur har dom löst det med Tamron 15-30, sitter inte motljusskyddet fast på linsen där?

Fullt acceptablelt.
Första bilden är översiktbilden utan ND-filtret, skärpan på båda bilderna är satta på livbojen på vid bryggans slut. Det är väl ca 1m till räckena.
Det är ND3.6 alltså klassad som 12 steg. Vid 15mm skulle jag uppskatta det som 14 steg över hela bilden. Det en aningen mer vinjettering med NDfiltret.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/3697094/20151005-IMG_5369.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3697094/corner.jpg

Bildvinkeln på 14-24 i vidvinkelläget är runt 45 grader i hörnen, dvs det blir ett ljustapp på 30% men det var skärpa och andra optiska defekter jag var intresserad av. Jag har ett sånt objektiv men kan aldrig använda det för mina motion blur bilder.

Bildexemplen (fin bild f ö) visar oskärpa men om bryggan rör sig det minsta blir det förstås så.

Summering: Verkar helt ok.

Lee SW-150 har funnits ett tag. Är väl den som de flesta använder till 14-24an.
Finns en v2 nu också. Läst nån recension där haida filtret är bättre än Lee.

Jag har precis skickat in mitt CZ 15/2,8 för att modifiera det till en version utan motljusskydd, just av den anledningen att jag vill kunna använda mitt LEE 100 filter system istället för att investera i ytterligare ett system.

Någon som har erfarenhet av att använda 100 systemet med ovan nämnda glugg efter konvertering ?

Beror på vad du menar med för vid. Filtergängan är 95 mm och det finns en anpassningsring (LEE) som har filtergänga 95 mm.

Läste inte att det var Zeiss du hade. Jo tar du bort motljuskskydded och har filtret så nära filtgergängan som möjligt så bör det går bra. Nån verkstad som ska modifiera den? Hur går det dä till så det passar ditt 100-system? Iaf intressant. Vet en del sågat av sina motljuskydd på andra märken, så man blir av med vinjetteringen, men inte för användandet av filterhållare.

/Stefan

Läste inte att det var Zeiss du hade. Jo tar du bort motljuskskydded och har filtret så nära filtgergängan som möjligt så bör det går bra. Nån verkstad som ska modifiera den? Hur går det dä till så det passar ditt 100-system? Iaf intressant. Vet en del sågat av sina motljuskydd på andra märken, så man blir av med vinjetteringen, men inte för användandet av filterhållare.

/Stefan

Den 30%-iga vinjetteringen kommer man inte ifrån med plana glas, motljusskyddet ska inte finnas i bild och ska därför inte heller påverka bilden. Måste vara någon dålig tredjepartskonstruktion eller fallet med ett DX-objektiv monterat på fullformat.

Eller är det för att filtret hamnar i bild? Då är det helt enkelt för litet...

Den 30%-iga vinjetteringen kommer man inte ifrån med plana glas, motljusskyddet ska inte finnas i bild och ska därför inte heller påverka bilden. Måste vara någon dålig tredjepartskonstruktion eller fallet med ett DX-objektiv monterat på fullformat.

Eller är det för att filtret hamnar i bild? Då är det helt enkelt för litet...

Har ett par polare som sågat av Samyang 8/3.5 motljusskydd för att passa bättre på FF.
Finns nog några fler objektiv som är liknande. Samyang kom dock ut med en v2 där man kunde får av den. Skrev fel om vinjetteringen, såklart det inte har med motljusskyddet. Blir ju en svart kan av den istället.

/Stefan

Har ett par polare som sågat av Samyang 8/3.5 motljusskydd för att passa bättre på FF.
Finns nog några fler objektiv som är liknande. Samyang kom dock ut med en v2 där man kunde får av den. Skrev fel om vinjetteringen, såklart det inte har med motljusskyddet. Blir ju en svart kan av den istället.

/Stefan

Ett objektiv som är byggt för FF har jag aldrig varit med om att man sett filterkanterna av, nu var det inte 8mm fisheye vi pratade om ovan men motljuskydden ska inte synas på fisheye heller.

Ett objektiv som är byggt för FF har jag aldrig varit med om att man sett filterkanterna av, nu var det inte 8mm fisheye vi pratade om ovan men motljuskydden ska inte synas på fisheye heller.

På denna gör det det, såklart åtgärdat nu. Men de som köpte v1 har en del sågat av skyddet. på APS-C syns såklart inte skyddet.

/Stefan

/Stefan
Jodå, det är en verkstad som modifierar det. Att gå på med sågen känns liiite väl häftigt för mig, även om det (nödvändigtvis) inte handlar om en Zeissglugg. 250 Euro går kalaset på, men det är billigare än att investera i ett 150 mm system.

Jodå, det är en verkstad som modifierar det. Att gå på med sågen känns liiite väl häftigt för mig, även om det (nödvändigtvis) inte handlar om en Zeissglugg. 250 Euro går kalaset på, men det är billigare än att investera i ett 150 mm system.

Coolt! mmm, håller på just att reka filter, men 150*170cm filter av glas är inte billigt. Näst billigast är Resin och har såklart även mest i utbud. Vanlig plast håller jag mig borta ifrån.

/Stefan

Coolt! mmm, håller på just att reka filter, men 150*170cm filter av glas är inte billigt. Näst billigast är Resin och har såklart även mest i utbud. Vanlig plast håller jag mig borta ifrån.

/Stefan
Vad är det för gluggar du använder dig av, om du är i behov av filter i storleken 150*170 cm !? ;-).

Visst, glasfilter är inte gratis, men om man inte tappar dom så är dom bäst på lång sikt i o m att dom är ganska reptåliga. Att köpa billigt är (oftast) att köpa dyrt, så till vida att man inte sällan får köpa nytt igen. Sedan får man inte glömma bort den optiska kvalitén i ett glasfilter kontra ett plast/resin dito. Vad jag förstått så är resinfilter det bästa, men ack så ömtåliga.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto