Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

filtergänga...??!!??

Produkter
(logga in för att koppla)

SJesus

Avslutat medlemskap
vad innebär olika storlekar på filtergänga?
Letar lite objektiv men som nybörjare är detta en djungel.

Tacksam för svar

vad innebär olika storlekar på filtergänga?
Letar lite objektiv men som nybörjare är detta en djungel.

Tacksam för svar

Längst fram på objektivet finns en gänga där du kan montera olika filter. Måttet anger helt enkelt diametern på filtergängan t ex 49mm, 55mm, 72mm,77mm.
Har du ett filter för 49mm gängor passar inte det om ett annat objektiv har en större gänga.
Men om du har ett filter för 55mm finns det stepringar så det kan anpassas till t ex 49mm.

Dyrare och ljusstark optik har som regel större frontlins och därmed större filtergänga.

Ju större ett filter är desto dyrare är det.

har du 55mm filtergänga så får du använda 55mm filter, har du 49mm filtergänga får du använda 49mm filter, sen finns det adaptrar med, jag använder mina 55mm filter på mina 49mm objektiv med t.ex.
Så man kan spara lite på att köpa filter för sina största objektiv och sen adaptrar till dom mindre.

tackar för dom snabba svaren. Jag var lite orolig att objektiven inte skulle passa min kamera (minolta 7d). Dom objektiven jag "har på g" har suttit på en Minolta Dynax 500si Super.
och vad jag förstått så ska dom passa på min kamera. men man är lite orolig/fundersam om dom verkligen passar för det finns verkligen hur många objektiv som helst.

sen undrar jag även om det finns nån "adapter" som gör att man kan använda objektiv för andra kameror.

SJesus skrev:
tackar för dom snabba svaren. Jag var lite orolig att objektiven inte skulle passa min kamera (minolta 7d). Dom objektiven jag "har på g" har suttit på en Minolta Dynax 500si Super.
och vad jag förstått så ska dom passa på min kamera. men man är lite orolig/fundersam om dom verkligen passar för det finns verkligen hur många objektiv som helst.

Dom passar, du kan vara lugn.

sen undrar jag även om det finns nån "adapter" som gör att man kan använda objektiv för andra kameror.

Generellt sett är svaret Nej, men det lär finnas en del sällsynta undantag.

Det finns adaptrar för följande:

Canon FD
Nikon F
Olympus OM
Pentax K
Pentax M42 screw (Universal)
Tamron adaptall
T mount
Hasselbad C F adapter
Kiev/Pentacon adapter
Minolta MD/MC

Sen hur lätt det är att få tag på dom är kanske en annan femma ;)

Senast ändrad:
Men det är ju inte så att har du t ex ett Canonobjektiv finns det ingen adapter för att det ska passa på en Minolta.

Du blandar ihop filtergänga och bajonett.

Filtergängan är vilken diameter filtren ska ha.

Bajonetten är kamerasystemet objektivet är byggt för tex: Nikon F, Canon EOS eller Minolta AF.

Det går i vissa fall att använda adaptrar, men automatiken funkar inte alltid då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar