Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
filtergänga...??!!??
- Trådstartare SJesus
- Start datum
js1
Aktiv medlem
Längst fram på objektivet finns en gänga där du kan montera olika filter. Måttet anger helt enkelt diametern på filtergängan t ex 49mm, 55mm, 72mm,77mm.
Har du ett filter för 49mm gängor passar inte det om ett annat objektiv har en större gänga.
Men om du har ett filter för 55mm finns det stepringar så det kan anpassas till t ex 49mm.
Dyrare och ljusstark optik har som regel större frontlins och därmed större filtergänga.
Ju större ett filter är desto dyrare är det.
Har du ett filter för 49mm gängor passar inte det om ett annat objektiv har en större gänga.
Men om du har ett filter för 55mm finns det stepringar så det kan anpassas till t ex 49mm.
Dyrare och ljusstark optik har som regel större frontlins och därmed större filtergänga.
Ju större ett filter är desto dyrare är det.
Anddje
Aktiv medlem
har du 55mm filtergänga så får du använda 55mm filter, har du 49mm filtergänga får du använda 49mm filter, sen finns det adaptrar med, jag använder mina 55mm filter på mina 49mm objektiv med t.ex.
Så man kan spara lite på att köpa filter för sina största objektiv och sen adaptrar till dom mindre.
Så man kan spara lite på att köpa filter för sina största objektiv och sen adaptrar till dom mindre.
SJesus
Avslutat medlemskap
tackar för dom snabba svaren. Jag var lite orolig att objektiven inte skulle passa min kamera (minolta 7d). Dom objektiven jag "har på g" har suttit på en Minolta Dynax 500si Super.
och vad jag förstått så ska dom passa på min kamera. men man är lite orolig/fundersam om dom verkligen passar för det finns verkligen hur många objektiv som helst.
sen undrar jag även om det finns nån "adapter" som gör att man kan använda objektiv för andra kameror.
och vad jag förstått så ska dom passa på min kamera. men man är lite orolig/fundersam om dom verkligen passar för det finns verkligen hur många objektiv som helst.
sen undrar jag även om det finns nån "adapter" som gör att man kan använda objektiv för andra kameror.
js1
Aktiv medlem
SJesus skrev:
tackar för dom snabba svaren. Jag var lite orolig att objektiven inte skulle passa min kamera (minolta 7d). Dom objektiven jag "har på g" har suttit på en Minolta Dynax 500si Super.
Dom passar, du kan vara lugn.
Generellt sett är svaret Nej, men det lär finnas en del sällsynta undantag.
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Du blandar ihop filtergänga och bajonett.
Filtergängan är vilken diameter filtren ska ha.
Bajonetten är kamerasystemet objektivet är byggt för tex: Nikon F, Canon EOS eller Minolta AF.
Det går i vissa fall att använda adaptrar, men automatiken funkar inte alltid då.
Filtergängan är vilken diameter filtren ska ha.
Bajonetten är kamerasystemet objektivet är byggt för tex: Nikon F, Canon EOS eller Minolta AF.
Det går i vissa fall att använda adaptrar, men automatiken funkar inte alltid då.
Anddje
Aktiv medlem
Jodå, om det är Canon FD. Men inte nya EF nej.js1 skrev:
Men det är ju inte så att har du t ex ett Canonobjektiv finns det ingen adapter för att det ska passa på en Minolta.