Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjmastersan

Medlem
Jag skulle vilja ha hjälp med filter. Vad skall jag köpa för filter till mina objektiv. Vilka funktioner fyller de. Jag talar nu om standard filter och inte filter som ändrar på ljuset. Vad är egentligen ett UV filter UV(O) som sitter på mitt 50 mm 1:1.4 Finns det olika UV filter? Jag är i huvudsak ute efter att skydda mitt objektiv eftersom jag inte gillar plastskydden. Köpte nyligen ett rent klart orginal Canon filter till ett annat filter. Hjälp mig att reda ut begreppen. Hittade ingen tråd med information.

Tack på förhand!

Bj

UV = ultraviolett filter, det filtrerar bort ultraviolett strålning som kan störa bilden på hög höjd och när det är snö, vanligen ser man ingen skillnad på bilden.

Den skillnad som finns är hållbarhet, hur lätta de är att göra rent och hur lite de förstör bilden. ALLA filter saboterar bilden och riskerar att störa AF - trist men sant - i många fall är det värt att offra detta för att minska risken att repa frontlinsen, men i mörker med starka ljuskällor eller vis motljus så löper man en stor risk att få oönskade refexer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar