Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Filter-vilka filter behöver man?
- Trådstartare cast77
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Polfilter efter den största gängan man tänkt skaffa sig + stepringar.
Avtonat gråfilter
Avtonat gråfilter
Kristofer G
Aktiv medlem
cast77 skrev:
Tack för era svar…nu kommer ju min okunskap att synas riktigt väl men om jag skall lära mig så….
Vad gör ett pol filter för kortet?
Vad gör ett avtonat gråfilter för kortet?
Tack för att ni tar er tid med mig!!
Polarisationsfiltret polariserar ljuset; effekten blir bla. att himlen blir blåare och reflexer i fönsterrutor, vatten med mera dämpas. Man får högre färgmättnad och kontraster.
Ett avtonat gråfilter kan man använda för att lättare exponera ett landskap korrekt. Himlen är ofta betydligt ljusare än marken och kräver därför en annan exponering. Upp till är filtret mörkt (mot himlen med andra ord), nedåt tonas det ljusare.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Avtonade filter sitter i en hållare och så skjuter man det uppåt och neråt för att mörka ner i rätt höjd.
Cokin har 3 system beroende på optikens filterstorlek.
För 77mm blir det dyrt så jag har inget än...
Cokin har 3 system beroende på optikens filterstorlek.
För 77mm blir det dyrt så jag har inget än...
Jeppe
Aktiv medlem
Cokins P-system funkar på 77mm. Har man rejäl vidvinkel, måste man dock såga av yttersta spåret i hållaren. Så himla dyrt är inte P-Systemet..
A-systemet tror jag är nedlagt..
ND-filter är ett helgrått filter som i princip bara mörkar ned bilden så att man kan välja en lägre slutartid (för t.ex. rörelseoskärpa) eller större bländare (om slutartiden slår i taket, vid stor bländaröppning)
A-systemet tror jag är nedlagt..
ND-filter är ett helgrått filter som i princip bara mörkar ned bilden så att man kan välja en lägre slutartid (för t.ex. rörelseoskärpa) eller större bländare (om slutartiden slår i taket, vid stor bländaröppning)
Erik Schalin
Aktiv medlem
Du menar att jag klarar mig med P-systemet med min F5 & 17mm utan att få med ngn hållare i bild.Jeppe skrev:
Cokins P-system funkar på 77mm.