Annons

filter vid svartvit foto...

Produkter
(logga in för att koppla)

igashar

Medlem
Jag fotograferar mycket svartvitt; mestadels natur och porträtt... Jag har hittills inte använt några filter, men skulle vara tacksam om någon kan rekommendera något/några bra filter till detta ändamål.

som sagt, jag vill höra era erfarenheter och förslag. Vad ger mest för pengarna? vilket filter kan jag använda vid porträtt, natur, natt, dag... för att få bättre bilder... jag är inte ute efter någon speciell effekt.. bara bättre bilder!

Allt beror ju på motivet. Vad som ger bra hudtoner vid porträtt och sånt har jag noll koll på men för mörkare himlar så kan du prova något i den varma skalan från orange till rött där rött ger mest effekt och även mest bieffekter i form av mörk grösnak och mörka skuggor.

Grönt och gulgrönt är också populärt. De mörkar också himlen dock inte lika mycket. De har motsatt effekt med grönskan jämfört med de rödaktiga.

Sen får man inte glömma polfiltret och det avtonade gråfiltret som är lika användbara med svartvitt som med färg.

Skott skrev:
Se http://www.aifo.se/bwf/svfilter.htm för beskrivning av diverse olika filter för svartvit fotografering. Själv skulle jag nog börja med att köpa ett gul- eller orangefilter för att höja kontrasterna något.

/ Fredrik

Tack för länken... precis vad jag behövde! Nu ryker semesterpengarna... igen.

Polfilter använder jag redan idag till färgfoto, men är inte riktigt nöjd med resultatet vid svartvitt... så nu ska det ersättas.

Rödfilter är min favorit för svartvitt.
En fördel med filtret är att bilderna blir skarpare eftersom avståndsdiset minskar i bilderna.

Jag har precis börjat med svartvitt och har ett rödfilter utöver pol- och avtonat gråfiler.
Men rödfiltret är grymt beroendeframkallande!
Nu fotar jag nästan enbart landskap med svartvitt...

Jag som är helt digital gör ju såhär:

http://www.fredmiranda.com/BW_filters/index.html

Kostar inte mer än ca. 75 kronor och då har du både rött, orange, grönt och gult filter samt ASA400-filmeffekt.

Jag skulle lätt vilja påstå att åtminstone filteractionens (hur f-n böjer man 'action' på svenska?!) är lika bra som "äkta vara"- och det blir mer ekonomiskt.

Dessutom får du både en färgbild - en svart-vit (finns bra actions för det med) - och fyra olika "filtrerade" bilder att välja mellan - helt underbart i min mening!

(Det finns superba actions om du vill slippa köpa ir-filter/film, velviafilm och softfilter med ;)):

http://www.fredmiranda.com/Action_profilesPage/index.html
Även bättre verktyg för skärpa etc, inte bara för digitalkameror trots att det står "for digital cameras" på sidan. Snarare för "digital pictures", alltså skannat material. :)

Oj, nu kommer jag nog att skapa upplopp bland analogfotograferna här. SÅ HÄR GÖR MAN INTE! FUSK! FILTER I DATORN - SÅNT SKRÄP! *fniss*

Jag använder gärna gulgrönt, eller ljusgrönt filter till porträtt utomhus. Det ger bättre modulerade hudtoner. Därtill använder jag softfilter.

Till porträtt kan också ljusgult filter användas om man vill göra huden lite ljusare och dämpa blemmor och finnar. Medelgult eller orange filter dämpar än mer, men ju mörkare gult/rödare filtret är desto blekare blir ju huden. Rödfilter vid porträtt kan ge spökansikten.

För porträtt inomhus med lampljus kan ett ljust blåfilter användas för liknande resultat som med det gröna för rikare hudtoner, som annars bleknar i det gula lampljuset.

Blixtljus, då?

Hej!
Ni skriver om filter för porträtt i naturligt ljus och lampljus.
Jag står inför uppgiften att fotografera ett barn inomhus i en hemmastudio bestående av upp till tre blixtar, omnibouncers och vita frigolitskivor. Om jag använder svartvit film, hur ska jag då tänka vid valet av filter? Temperaturen i en blixt är väl av dagsljustyp, har jag för mig. Ska jag välja filter som passar bra för "porträtt i naturligt ljus" för mina blixtbilder?

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar