Advertisement
ANNONS
Annons

Filter till Nikon D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

Claus

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag kommer nästa vecka att beställa en Nikon D70s med 18-70 DX objektiv, till frågan, vilket filter rekommenderar ni till objetivet, UV eller skylight?
Har sett att visa filter har HMC definerat, vad är det?

/Claus

Claus skrev:
Hej!

Jag kommer nästa vecka att beställa en Nikon D70s med 18-70 DX objektiv, till frågan, vilket filter rekommenderar ni till objetivet, UV eller skylight?

/Claus

Optiskt finns det inget behov av denna typ av filter på en digitalkamera. Har man behov av att putsa en glasyta till kan ett UV-filter monteras. Fotograferar du i skitig miljö, t ex gyttjebrottning eller Gotland grand national är ett UV-filter att föredra som skydd för frontlinsen.

Claus skrev:
[...] till frågan, vilket filter rekommenderar ni till objetivet, UV eller skylight?
Jag antar att det främst är ur skyddsynvinkel du frågar.

Det finns två skolor när det gäller (skyddande) filter på kameran. De som tycker det är bra och de som tycker det är onödigt/försämrar kvaliteten. Båda skolorna har vettiga argument, så beroende på vilken personen som ger dig rekommendationen tillhör får du olika rekommendationer (duh!)

Man kan väl säga att för ett bra (och rent) filter är kvalitetsförlusten väldigt liten, troligen inte ens synbar i de allra flesta fall. Däremot kostar ett bra filter en slant när man kommer upp i filterdiameter.

Som skydd är de onekligen värdefulla i vissa fall. De skyddar inte mot allt men jag har sett mer än ett fall där filtret verkligen räddade optiken. Sedan får man välja själv vad man vill tro på och göra.

Själv körde jag nästan alltid med filter tidigare, men då jag saknar rätt storlek till mina senaste gluggar har jag börjat vänja mig av med det och försöker vara försiktigare med prylarna istället. Kanske blir det ett filter ändå någon dag, som jag sätter på när man är i riktigt otrevliga miljöer.

HMC är Hoyas namn på sin (vanliga) flerskiltsantireflexbehandling. Super HMC eller S-HMC är den mer avancerade och lite dyrare versionen av densamma. B+W kallar sin motsvarande flerskiktsantireflexbehandling för MRC. Andra tillverkare har andra namn.

Men nyckelordet är flerskikts (multi coated) som, korrekt gjord, gör transmissionen mycket effektivare än gammal enskikts (single coated).

Skulle inte använda några filter som skyddsfilter använd motjusskydd o sätt på objektivlocket på optiken när du lägger ner den i fotoväskan samt ha inga lösa vassa saker liggande i fotoväskan som kan repa linsen ifall du glömmer sätta på objektivlocket.Då är risken minimal att repa gluggen.
Fotohandlarn tycker alltid du ska ha filter med när du köper optiken det är där dom kan dra in några kulor eftersom optiken ofta är prispressad.
Använd filter som tillför något såsom pol,avt gråfilter samt några andra men inte som skydd.

snap skrev:
Fotohandlarn tycker alltid du ska ha filter med när du köper optiken det är där dom kan dra in några kulor eftersom optiken ofta är prispressad.
Själv har jag fått UV-filter på köpet när jag köpt objektiv efter att stått och "velat" över hur mycket objektivet (ett 70-300 G) kostade...

snap skrev:
Skulle inte använda några filter som skyddsfilter använd motjusskydd [...]
Även om jag i stort håller med om vad du skriver så vill jag inte helt avfärda ett filters skyddsegenskaper.

Objektivlock är för mig ett måste, oavsett om jag har filter på eller inte. Dumt att riskera skada filtret i onödan. Motljusskydd är bra men jag ser dem inte ömsesidigt uteslutande, det går ju faktiskt att använda både och! Det är till och med så att jag skulle direkt råda till att vara extra noga med motljusskydd om man använder filter eftersom man har ökade risker för reflexer med fler glasytor. Och vill man kan man ju ha både bälte och hängslen...

Vid ett tillfälle vet jag att ett motljusskydd skyddade en glugg när en golfboll träffade det istället för frontlinsen.

Men jag har också sett bild på/hört om fallet då en förlupen paintballkula träffade rätt in i filtret och där filtret räddade situationen. Ett motljusskydd hade inte hjälpt alls där eftersom kulan kom framifrån.

Så det beror helt och hållet på i vilka miljöer och hur skadan råkar inträffa.

När det gäller tex salt och lerstänk är motljusskydd inte heller hundraprocentigt effektiva och jag rengör personligen hellre ett filter än frontlinsen på en dyr glugg från detta när det gäller risken med repor.

Men för de allra flesta som är försiktiga med sin utrustning och dessutom inte befinner sig i "våldsamma" eller "stänkbenägna" miljöer är filter en extra kostnad utan större (positiv) effekt. Återigen, var och en får fundera på var de kommer vara och om det är värt det eller inte.

Claus skrev:
Hej!

/Claus

Köp ett filter du har nytta av istället, tex ett Polfilter eller ND filter.

Om du promt vill ha ett extra skydd för din lins så bör du köpa det bästa du hittar för att inte kvalitetsförsämringen skall bli märkbar, dvs Hoya HMC eller B+W MRC, det senare märket är bäst enligt mig då det är lättare att göra rent samt tillverkad i mässing (fastnar inte lika lätt i gängan).

kent.

En historia, tur att man hade filer på.

Jag och fästmön var i egypten för snart två år sedan och jag hade naturligtvis hela kamerautrustningen med mig...
En av busstoppen ägde rum på en enligt mig smått skabbigt rastplats med rätt enkel toalett.
Toadörrarna var rätt skrangliga och golvet riktigt äckligt, toapapper köpte man av gubben innan man gick in. Efter en toa kö på mellan 10-15 min så var man i rätt stortbehov...
när man kommer in och skall lägga ned kameran på golvet så ser jag näfyfan vad äckligt, jag hänger den på kroken på dörren, där för jackor. tänker där hänger den säker...

Tror ni inte det kommer någon jävla dåre och skall kolla om den röda markeringen på dörren verkligen var röd, eller om alla köade för något helt annat, eller varför han nu bestämde sig för att slita i dörren ett par ggr.
Så ser jag hur kameran hoppar till och krokar av och landar på klinkersgolvet med gluggen (nikorr35-70/AF) nedåt och både hör och ser hur glas går sönder...
Och vår bussfärd hade precis startat.
nu trodde jag hela jävla semestern var trashad, började ju tänka där jag satt på toastolen måste man fan ha dubbelt av allt med sig...

Kommer tillbax till bussen, frågar chafören om han har en tång, han hade en hovtång.
Gammal kamera mek som man är tar jag tag och vrider metallringen på filtret innåt, och spänningarna släpper och den lossnar, objektivet klarade sig för övrigt och semestern vart ej förstörd.

Att ha ett motljusskydd på ja det kan man ha, men det säljes inte längre till den fattningen, den motljusskydden som jag använt tidigare var ett gammalt som var filtergänga på som förövrigt varit så skevt att det inte gick att gänga på. Att ha objektivlocket på hade inte heller hjälpt.
Det objektivet och d70 är en liten vikt iaf och det hårda fina golvet var tydligen riktigt het på att krossa min kamera... :p

Hade nog endast hjälpt att lägga sin käraste leksak på det där äckliga golvet var så snuskigt att kan knapt ville gå där med gummistövlar på...
Att lämna bort kameran kommer inte på fråga, man kan ju träffa på nått motiv som man inte får chansen igen...

Sedan att vi två var magsjuk under resan pg deras mat som man blev avrådd från att äta är ju en annan histria... :p

/Mats som altid har ett filter på jag lär mig av mina misstag... :p

Senast ändrad:
Är man en drullputte behöver man väl både hängslen och livrem :)

Själv har jag min utrustning försäkrad, så det är inte hela världen om jag skulle råka tappa en glugg i backen, och självrisken är billigare än vad UV-filter till mina tre gluggar kostar, så jag är inte ett dugg orolig.

kent.

Senast ändrad:
Tack för alla svaren!

Får kameran imorgon på posten, och då är det julafton i sommarvärmen ;-)

Dock beställde jag inget filter tillsammans med kameran men funderar på att köpa ett i en fotobutik, nån som kan rekomendera en bra butik i malmö? Det lutar åt ett Hoya HMC, kanske ett Super HMC. Visst är det väl en 67mm filter som passar på 18-70 gluggen?

/Claus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar