Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter till Egypten-resa

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej!

Ska snart åka till egypten på solsemester och tänkte höra om det är lämpligt att utrusta kameran med något filter? Jag har en LX3 som det går att komplettera med filter genom en konverteradapter. Vad skulle passa till Fotografering dagtid och är det att rekommendera att använda filter eller onödigt?

Vänligen / Magnus

Hej!

Ska snart åka till egypten på solsemester och tänkte höra om det är lämpligt att utrusta kameran med något filter? Jag har en LX3 som det går att komplettera med filter genom en konverteradapter. Vad skulle passa till Fotografering dagtid och är det att rekommendera att använda filter eller onödigt?

Vänligen / Magnus

De enda du inte kan ordna i efterhand nuförtiden är:
1. Polfilter
2. Gråfilter (om du vill ha långa slutartider trots starkt ljus t.ex)
3. Graderat gråfilter (för att undvika överexponering av himlen t.ex, men du kan nästan lika gärna ta flera exponeringar och klippa ihop efteråt).

Vi får se om någon kommer och säger emot mig snart :)

Tänkte bl.a på om det var ett speciellt ljus och om det är bättre att ha ett dämpande filter jämfört med att sänka exponeringen?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto