Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Filter till digitla kameror?!?
- Trådstartare Sampe
- Start datum
irrbloss
Aktiv medlem
UV-filter kan jag inte påstå att jag märker någon större skillnad med på min digitalkamera. Kanske vanlig film är känsligare för UV än CCDer. Däremot är det ju bra att ha som skydd. Polfilter däremot ger precis samma effekt som på vilken kamera som helst. Om du använder färgfilter, tänk då på att låsa vitbalansen mot ett gråkort innan du sätter på färgfiltret, annars försöker kameran kompensera bort ditt färgfilter.
irrbloss
Aktiv medlem
Re: Låsa vitbalansen mot ett gråkort?
Vissa kameror har låsbar vitbalans. Det går till så att man riktar kameran mot en grå yta (finns speciella gråkort att köpa), och trycker på en knapp på kameran som säger "det du ser nu är grått, kom ihåg det". På så vis slipper man oönskade färgstick i bilderna.
Så vad jag menar är att innan man skruvar på färgfiltret vill man ha en så neutral färgåtergivning som möjligt, och låta färgfiltret göra jobbet. Skruvar man på ett färgfilter och använder automatisk vitbalans lurar man kamerans, och man vet inte alls om färgfiltret får den effekt man önskar.
För övrigt är det ganska onödigt att använda färgfilter på digitalkameror eftersom det oftast går utmärkt att simulera dessa i efterhand med bra resultat.
Öh, "prata svenska", eller förklara vad du menar!
Vissa kameror har låsbar vitbalans. Det går till så att man riktar kameran mot en grå yta (finns speciella gråkort att köpa), och trycker på en knapp på kameran som säger "det du ser nu är grått, kom ihåg det". På så vis slipper man oönskade färgstick i bilderna.
Så vad jag menar är att innan man skruvar på färgfiltret vill man ha en så neutral färgåtergivning som möjligt, och låta färgfiltret göra jobbet. Skruvar man på ett färgfilter och använder automatisk vitbalans lurar man kamerans, och man vet inte alls om färgfiltret får den effekt man önskar.
För övrigt är det ganska onödigt att använda färgfilter på digitalkameror eftersom det oftast går utmärkt att simulera dessa i efterhand med bra resultat.