Annons

Filter till D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Norskan

Medlem
Jag skall gå till inköp av ett Nikon D200 kamera. Vilka filter bör jag ha med i startpaketet? Om jag har fått med mig rett så behöver jag ett cirkulärt polarisationsfilter, gråtonefilter och ett UV-skydd eller annat som enbart skall skydda objektivet.Något mer?

Är det någon som har lite tips om vilka filter som är bra i dessa kategorierna och samtidigt prisvärda?
 
Vilken filterkvalitet du ska kosta på måste stå i paritet med de objektiv du ska använda.
Om du berättar vilka objektiv det gäller är det enklare att ge råd.

Själv har jag kört Hoya HMC/HMC super i många år och är nöjd.
Effekten av polfiltret går inte att skapa i datorn så ett sådant behöver du.
UV, om man vill ha en skyddande lins framför objektivet.

Gråfilter. Neutralt eller avtonat?
Neutralt kan vara bra ibland om man vill ha längre slutartider eller större bländare på ett motiv.
Avtonat gråfilter? Gör den effekten i datorn istället med mer kontroll.

Köp inga andra filter (färg, effekt, soft mm). Det dessa filter gör kan återskapas digitalt i datorn med mer kontroll.
 
Det går inte alltid att återskapa effekten av ett avtonat gråfilter. Är förgrunden svart så kommer den förbli svart. Sammma sak ifall den är vit, det går att rädda lite. Å andra sidan är det väl inte så jätte ofta man behöver ett avtonat. Jag har haft mer nytta av mina neutrala filter. Tar inte så många bilder på solnedgångar :p

UV filtrets vara eller inte vara är omdebatterat. vissa säger att det är värt det för att skydda frontlinsen, andra säger att det är en främmande lins som inte hör hemma på objektivet och därmed förstör lite av bildkvalitén. Personligen är jag klantig och har alltid kört med ett UV filter vilket har räddat mig från repor ett par gånger.
 
Tack så mycket!

Jag har ennu inte köpt in objektiven, så jag får återkomma med frågan igen då

Var inte observant på att objektiv och filter bör matcha varandra kvalitetsmässigt;)
 
Det är främst måtten du skall vara uppmärksam på. Kolla dina objektivs mått och skaffa filter med samma diameter. Har du flera objektiv med olika mått behöver du alltså flera filter.
 
ahaa..vilka filter skulle man kunne använda om man vill ha mer kontrast på t ex svart/vitt fotografering? Finns det sådana?
 
Norskan skrev:
ahaa..vilka filter skulle man kunne använda om man vill ha mer kontrast på t ex svart/vitt fotografering? Finns det sådana?

Polfilter kan vara till hjälp. Annars görs kontrastarbetet i datorn.
På den tiden man körde svartvit film så kunde ett gult, orange eller rött filter öka kontrasten.
Effekten simulerar man idag i datorn.
 
Är ingen filterexpert men spontant känns det som om kontrast är en uppgift för bildbehandlingsprogrammet, t.ex. Photoshop. Då kan du få "obehandlade" original ur din kamera som du sedan kan labba med i lugn och ro på kammaren.

Edit: Johan var snabbare. :)
 
Dom filter jag använder o tycker behövs till en digitalkamera är
polfilter,avtonat gråfilter.
Om du ska plåta på långa tider o förlängningen med tex polfiltret inte räcker till så kan du behöva ND filter oxå.
När jag körde diafilm hade jag även varmtonsfilter typ 81 a 81b samt 85.Sedan hade jag filter för kallare bilder typ 80 filter.
Om du kör digitalt så ordnar du tempraturen i photoshop så då behövs inte dessa filter.
Ett rätt läckert program som imiterar olika filmtyper är exposure från www.alienskin.com där kan testa o se skillnaden på olika filmer varmare,kallare finns en demo som går att ladda ner i 30 dar klart värt pengarna.
 
Till min D200 har jag ett Polfilter, ND-x8 och tre stycken avtonade ND i olika ljusstyrkor.

/kent
 
Tack för hjälpen alle sammen

Tack för hjälpen alle sammen.

Forstår det är lönsamt att kunne handtera photoshop till 100 % bredvid det att använda filter;)

Maggan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.