Annons

filter rengöring ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Resultatet visas på den här bilden.
Jag har fotat ett papper och lagt fokus bakom pappret så att inte papprets struktur inverkar på resultatet. Därav är texten "damm" oskarp.
Blixt användes.
Jag kan inte se någon som helt effekt av dammet på filtret eller ens av fickluddstussen på det.

När jag provade att hålla en tiokrona mot filtret så blev resultatet en förmörkad diffus fläck så om det har fastnat mynt på sitt filter så bör man avlägsna det innan man fotograferar.
 

Bilagor

  • test 2.jpg
    test 2.jpg
    33.8 KB · Visningar: 433
Linsmögel

Linsmögeln nämndes av någon här.
Jag fick tag på ett gammalt fint NIKOR 50mm, 1.4.
För renovering.
Det visade sig att det hade linsmögel på flera linser.
Jag plockade ur linserna för att se om det gick att åtgärda.
Det visade sig att tvättning med Alkohol, denaturerad Etanol, (inte röd sprit för det röda skiten kladdar). Vodka kan gå.
Så fick jag bort en stor del av linsmöglet, man kunde sedan bara se svaga fragment av något kristallint på antireflexbhandlingen.
Objektivet blir helt användbart utan men från möglet.
Men då ställer jag frågan om någon kan eller vet mer om "linsmögel" ???
Finns det andra medel att renovera angripna linser med ?
För övrigt är rengöring med ETANOL bra även för annat smuts. Bommulstops och avtorning med bommulstrasa, eller bommuls tuss.
Endast lite ludd kan bli kvar vilket blåses bort.
Plast linser tål nog inte Etanol.
Etalnol i form av E85 som man tankar bilen med är inte vad jag talar om, den innehåller 12% bensin o en massa annat.
Ren 96% sprit talar jag om, Det som doktorn har för händerna innehåller GLycerin och lämpar sig INTE.
 
Fribbe skrev:
Jag kan inte se någon som helt effekt av dammet på filtret eller ens av fickluddstussen på det.
Det där är inget bra test. Problemet med damm på filter och objektiv är aldrig att det syns i bild, förutom på extrema vidvinklar. Dammet är ju utanför skärpedjupet.

Problemet är dels att det kan sätta ned skärpan något och mest att det sänker kontrasten.

Ett bättre test hade varit att fotografera ett verkligt motiv. Testa att fotografera t ex en byggnad med fina detaljer och solen med i bild, med och utan filter, så lär du se skillnad.
 
Ang smuts på linsen.
Ett spegeltele är väl höjden av "smuts" på frontlinsen.
Där man man en stor sekundedärspegel mitt i frontlinsen, ändå funkar det....
Men det går gievetvis inte att jämföra med smuts, damm och kladd över hela linsytan.
Dessutom har spegeltelet andra nackdelar.
De stora teleskopen har samma sak.
 
Re: Linsmögel

ROYSAN skrev:
Men då ställer jag frågan om någon kan eller vet mer om "linsmögel" ???
Finns det andra medel att renovera angripna linser med ?
Jag har inte någon personlig erfarenhet av detta men har snubblat ett antal gånger över ämnet, bland annat på Photo.net.

I dessa trådar har olika metoder nämnts, förutom de med kemikalier säger någon att ultraviolett ljus kan hjälpa. Jag vet inte vilken våglängd, hur kraftigt eller hur länge, men i mina öron låter detta som något jag skulle vilja prova före olika starka kemikalier. Det finns en finsk sida som har ganska mycket information om mögel på linser: http://www.chem.helsinki.fi/~toomas/photo/fungus/

Hoppas du blir av med möglet.
 
Intressant läsning.
Sprit för att döda svanmpen, eller möglet var det fler som tyckte var en möjlighet. Antireflexbehndlingen kan man nog inte få hel igen.
UV behandling.
Ja många ha väl en gammal kvartslampa stående, ta fram den o lys genom objektivet så får man död på de svampar eller möglel som lever o kan skada i framtiden. Men akta dig för UV stålningen. En metod att förhindra utvecklingen av linsmögel.
Att hålla objektiven torra o rena är viktigt.
Det svåraste är förståss att plocka ur skadde linser. Det är få som gör sådant.
Någon skrev om att linsmöglet angriper de sammankittade linseran och själva kittet, ved det nu är för nåt. Men det var nog mer linsytor som är framme saken gäller, vilket oxo jag erfarit.
Idag är objektiv så billiga att det kanske bara är att slänga dem efter 20 år om lite mögel framträder......Så kan man slippa sköta dem.
 
Får säga att detta var MYCKET intressant läsning, jag har kanske aldrig oroat mig så mycket för mögel bara hört om det!

Men möglet kan det angripa säg "dyrare" objektiv med damm och fukt skydd? Hur ser man en början till angrepp? Samt man går ju runt lite med kameran ut och in och detta skapar en viss kondens om man inte aktar sig!
Någon som testat med tätslutande påse som Canon rekommenderar under den såkallade uppvärmningsprocessen från kallt till varma miljöer, för att undvika kondens?

Om man oftast låter kamera/objektiv ligga fritt ute i rumstemperatur//Torr miljö utan väska och dylikt borde väl risken vara rätt liten för mögel eller??

Lite OT kanske men det handlar dock om fukt och potentiell mögel faktor!

Men hur behandlar ni era objektiv samt DSLr hus?
Det är trots allt elektronik som inte är så super intresserat av vatten/fukt och annat skräp!

Finns det några generella regler för hur, vad och vilken utrustning man bör ha för att förlänga livet på sina grejer?

ha det gott!
 
UV behandling.
belysningsapparata för kretskortexponering, nämnde någon.
UV ljus kan vara ganska mycket, från klena UV A till farliga B stålar.
UV lampan till kretskortlabbet är ju synlig, och långvågig.
En kvartslampa ger farligare UV B dvs kortvågigare.

Så frågan är vilken UV våglängd som dödar Mögel svamp?

En bra fråga är även hur stakrt o hur länge måste man exponera för UV för att de små linsätande monstren skall dö?

Kan man testa? exvis på en mögelost? Eller på fotsvampen?

Kommerisellt i sjukvården etc förekommer nog UV behandling för att få bort ohyra.

Borde inte förvaring av objektiv o kemarahus vara tygpåsar, i rumstemperatur, vara det vi nu har kommit fram till.
Sy av bommulstyg som lakan.

Att i förebyggande syfte UV behandla kanske itne vore fel.

Nån frågade hur det ser ut.
Jqg köpte på TRadera ett NIKKOR 50, 1.4. det skulle vara dammigt mellan linseran och rpset var bra.
Jag plockade isär objektivet, för att bl.a smörja fokuseringsystemet.
Den omtalde smutsen mellan linseran insåg jag snart vara det omtalade Linsmöglet.
Den fanns mitt på, vid sidan av och lite här o där på olika linser.
Den såg ut som ett luddigt kladd. Vid näramre titt såg man kristallina utväxter.
Dock fanns ingetning mellan kittade linser. De kan man inte dela isär.
Tvätt med Etanol gav som resultat att det endast blev kvar de kristallina utväxterna på antireflexbehandlingen, ser ut som svaga snöstjärnor, 3 - 10 mm stora.
Etanolen borde ta död på själva mögelsvampen.
Objektivet bör nu vara högst brukbart, och ser bra ut.
Att meka med äldre objektiv är enb del i min hobby. Att göra detta är dock knepigt, och det borde vara mycket bättre att försöka se till att det inte bildas linsmögel.
Smörjfettet torkar däremot ut med åldern på objektiven.
 
Jag har fått fram följande i frågan om att ta kål på bakterier och mögelsvamp med UV ljus.

UV C strålning är det som används inom medicin, labb, reningsverk, trädgårdsdammar etc för att ta kål på bakterier.
UV C kommer inte genom jordens atmosfär från solen o är skadligt.

Våglängdsområdena är:
UV A, 315 – 400 nm Solbränna och lätt cancerframkallande
UV B, 280 – 315 nm Solbränna och akut cancerrisk.
UV C, 100 – 280 nm Mycket farligt men vår atmosfär oss mot solens C strålar.

Röntgen är kortare än 100nm
en nm (nano meter) är en miljondels mm.

Så skall vi sterilisera exvis kameraobjktiv mot glasmögel gäller UV C strålning.

Skulle tro att lampan i Promraderaren är användbar.
UV lysröret för kretskortexponering är lite för långvågigt.

UV Led för klena

10-30 Watt UV C lampa används i trädgårdsdammar, och kan få död på bakterier inom en vecka i ett litet vattenkretslopp.


Allt brukar ju gå att köpa, varför finna inte en grej med UV lammpa för att sterilisera kameraobjektiv??
Kanske inte glasmögel är särskilt vanligt, och det kommer ju nya modeller av objektiv. Så saken är mest intressant för samlare o nostalgiker som gillar de lite äldre linssystemen.
 
Roy: du råkar inte veta hur man gör för att justera fokusoffset i objektiv? Eller är det bara manuella objektiv du skruvar med?
 
Jag har allt lyckat med ett o annat AF och Zoom objektiv oxo.
Men vad menar du?
Menar du att ett Zoom objektiv inte får samma avståndsinställning vid olika brännvidd?
det är ganska normalt att de är sådana, men ibalnd kan det justeras.

Eller menar du helt enkelt att skalan och skalindex inte stämmer?

Eller att Auto Fokusen inte blir rätt?
det borde inte vara i objektivet i så fall.
 
I fotohandeln finns att köpa pensel (fin) med påmonterad gummiblåsa för att blåsa bort damm på filter. Fungerar perfekt, jag har den alltid med mig i kameraväskan
 
Ni som funderar på att ta bort mögel med ljus, kan det verkligen tränga in och åt allt glas överallt? Och möglet dör ju men försvinner ju inte. Skulle man inte kunna tänka sig att man lägger objektivet i en glasburk ihop med nåt som bildar en giftig gas och låter det stå ett par dar?!
Det tar iofs inte heller bort möglet som dött men kanske kombinerat med nåt lösningsmedel kanske det alla fall kan lossna så man kan tryckblåsa bort allt? Eller om man är mycket kemiskt kunnig kanske man kunde slänga i ngt annat pulver som suger upp möglet som attraherats av de giftiga gaserna?! :D
Om man får fortsätta fundera högt, finns det ingen vätska som man kan skölja objektiv i, som typ sånt de har i kemtvättar el nåt liknande? Sen så såg jag att det finns några nya kemtvättar som tvättar med nån sorts gas, och då är vi tillbaka till den första idén… :)
 
Rengöring o sprit

1. En blåsa men helst en blåspensel tar bort damm och skräp.
2. På 70 och 80-talet använde man en bomullsnäsduk som har gått många gånger i tvättmaskin och (är nytvättad). Sedan ångar man glaset med munnen och gnider.
På 90-talet kom mikrofiberduken för optik som är effektivare och mindre repande än bomull (säljs i fotohandeln).
Papper används inte ens till lacken av folk med veteranbilar.
Ett effektivt rengöringsmedel är Isopropanol (är en alkohol som används till bandspelarbandföringen).
Den funkar nog på mögel och köps på Apoteket.
Använd helst inte rengöringsmedel, dom är ofta slipande och kan lämmna rester.
Är det många som har problem med mögel??????
Själv blev ett objektiv (i väska) kvar i vattnet när jag gick igenom isen, fiskade upp den dan efter och då hade det kommit in lite vatten i objektivet.
objektivet fick ligga och torka ca 1 år men det hjälpte inte så verkstan bytte en linsgrupp.
Men mögel såg jag aldrig.
 
Senast ändrad:
"Jag menar just front/backfokus, finns det nåt sätt att justera det själv eller görs allt i mjukvara?"


Förstår ändå inte vad du menar?
Front genom backljus ???
Vad betyder bråkstecket? kvoten av, och, eller, från, till ???

Jag har aldrig sett ett objektiv vars fokus styrs av mjukvara.

Ang UV ljus för att döda mögel.
Kortvågoigt UV dödara mikroorganismer, mne vi vet ju oxo att UV inte går genom glas.
Elelr åtminstone dämpar glas UV ljus, man får belysa så mycket längre i så fall.

Visst dödar UV möghlet men tar ej bort som någon sade.
Så UV behandling kunde då vara en preventiv behandling.
Det verkar dock vara sällsynt med linsmögel och dagens objektiv är så billiga att det knapast lönar siga tt försöka öka livslängden.

Gasbehandling, nja det är väl farligt, tänk om man råkar suga i sig lite sådan gas....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.