Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filstorlek-trassel...? ugghhh?

Produkter
(logga in för att koppla)

EwaM

Medlem
.....Är jag alldeles bakom flötet? Jag har stött på ett problem som jag inte alls fattar mig på.....
När jag skulle ladda ner en bild i mitt album här på sidan så visade det sig att den var för stor. OK. Men varför?

Jag VET bildernas maximala storlek. Denna bild var/är: 740*745 pixlar. Upplösningen är låg, 72 pixlar/tum. MEN bildens storlek är på hela 544kB. (JPEG- format)
Varför?
En annan bild vid samma tidpunkt har jag kunnat lägga in. Den är 722*1020, upplösning 72 pixlar/tum och endast 219kB stor.(normalt alltså)

VARFÖR i hela friden blev den första så STOR med samma upplösning och dessutom mindre bildstorlek?

? ehhhh *frustrerad* /ewam

EwaM skrev:
.....Är jag alldeles bakom flötet? Jag har stött på ett problem som jag inte alls fattar mig på.....
När jag skulle ladda ner en bild i mitt album här på sidan så visade det sig att den var för stor. OK. Men varför?

Jag VET bildernas maximala storlek. Denna bild var/är: 740*745 pixlar. Upplösningen är låg, 72 pixlar/tum. MEN bildens storlek är på hela 544kB. (JPEG- format)
Varför?
En annan bild vid samma tidpunkt har jag kunnat lägga in. Den är 722*1020, upplösning 72 pixlar/tum och endast 219kB stor.(normalt alltså)

VARFÖR i hela friden blev den första så STOR med samma upplösning och dessutom mindre bildstorlek?

? ehhhh *frustrerad* /ewam

Det korta svaret blir att din nya bild innehåller mer detaljer än den förra. Då blir filstorleken större om du sparar i JPG-format. Du måste komprimera den mer när du sparar, alltså sänka kvaliteten lite, för att den ska få rätt filstorlek.

Pixlar per tum hör inte hit, det anger bara hur stor bilden skall bli vid utskrift och påverkar inte filstorleken alls (mängden information). Antalet pixlar i bredd och höjd anger hur stor den är i datorn. Filstorleken är beroende på filformatets komprimeringsgrad, när du sparar som jpeg så kan du ange detta, mellan 70 till 90 brukar vara lagom. JPEG komprimmeringen ger dessutom olika filstorlek beroende på motiv. Ett motiv med mycket små detaljer är svårare att komprimera än ett motiv med t ex. mycke slät enfärgad himmel.

Ett förenklat exempel, säg att du har en dataföljd som du vill matematiskt vill uttrycka kortare, t ex: "AAAAAA B CCCCCCCC 22222" detta kan då istället sägas "6xA B 8xC 5x2" Den "råa" dataföljden krävde 20 tecken, men i det komprimerade exemplet bara 10. När man ställer in komprimeringsgraden i jpeg så går man ett steg längre, då börjar man även att slänga bort information för att få ned filstorleken.

"Everything in cyberspace is math, it is a computer, it computes."

Tänk så mycket man kan lära sig! *S* De bilder som jag inte fick uppladdade är väldigt detaljrika, så antagligen är det så......men hur mycket kan jag egentligen komprimera en detaljrik bild utan att detaljrikedomen "försämras"? Jag har kvaliten på 6 mot normalt 9- och den är ändå för stor....:-( /ewam

EwaM skrev:
Tänk så mycket man kan lära sig! *S* De bilder som jag inte fick uppladdade är väldigt detaljrika, så antagligen är det så......men hur mycket kan jag egentligen komprimera en detaljrik bild utan att detaljrikedomen "försämras"? Jag har kvaliten på 6 mot normalt 9- och den är ändå för stor....:-( /ewam

Jag vet inte vilket program du använder, men om du kör någon av de senaste varianterna av Photoshop så kan du använda "Spara för web..." eller "Save for web...", det verkar av olika anledningar ge mindre filer med bibehållen kvalitet. Där ställer du kvaliteten mellan 1-100 och kan direkt se vad filstorleken blir.

Ahaaa! Jag sparar alltid mina bilder på "vanligt sätt", har aldrig ens testat att spara för webb! Kan vara något kanske! Ska genast testa! Tack! /ewam

EwaM skrev:
......men hur mycket kan jag egentligen komprimera en detaljrik bild utan att detaljrikedomen "försämras"? Jag har kvaliten på 6 mot normalt 9- och den är ändå för stor....

Hur mycket? Ja det avgör ju du bäst själv, det är ju bara att prova med några kopior - "spara som" med olika kompressionsgrader och filnamn, bara att jämföra.

Det låter som om du har en brusig bild med mycket små brus-korn. Jag går i regel aldrig under 70% komprimering, i normala fall använder jag 80-85%. Som ett motsatt exempel, se på denna bild, med ganska soft och blurrig bakgrund, den är 899x599 pixlar (ca 0,5 M.pixlar, ungefär som din 740x745), sparad med "jpeg quality 80" men den "väger" bara 59kb (altså under 60, jag glömde inte en siffra).

Du kan tjäna ett antal kilobyte (ca 10-20kb) genom att inte spara EXIF datan och framförallt inbäddad tumnagelbild om det finns sådan. Men hur man gör det i ditt program (vilket det nu är?) vet inte jag. I Gimp som jag använder så finns några kryssrutor för detta att bocka av i dialogen när man sparar bla. i jpeg-format. Jag antar att denna funktion även finns i ditt program - någonstans.

I värsta fall får du helt enkelt minska bildens storlek (pixel antalet), alternatvt om det är en väldigt brusig bild, försöka minska på detta med t ex. selektiv gaussisk oskärpa eller någon annan lämplig metod.

He he....jag har ju genast insett att det här att spara bilder (som varit så lätt tills nu) är rena matematik-lektionen! *L* Nu har jag dock varit inne i elements 3 och kikat på de olika spar- möjligheterna. Har testat att spara för webb och SE DÄR tjohooo (!) kunde jag se exakt hur stor min bild blev i kB MEN jag fick dra ner på kvalitén rejält.....:-( kan dock inte ladda upp den här på fs förrän i morgon och se hur den egentligen blev.
Jag har inte alls vetat att både exif och tumnagelbild tar plats i den "egentliga bilden", men hur blir man av med exif-infot i ps? Tumnagel måste man väl ändå ha sparat.....iallafall i min o-ordning.*L*..../ewam

EwaM skrev:
kan dock inte ladda upp den här på fs förrän i morgon och se hur den egentligen blev.

Fotosidan ser du i din webbläsare i din dator, eller hur ;-)
Tror du att din information tolkas olika om bildinformationen ses direkt i din dator eller om samma (obs. samma!) information skickas till din dator från fotosidan?

Jag har inte alls vetat att både exif och tumnagelbild tar plats i den "egentliga bilden", men hur blir man av med exif-infot i ps? Tumnagel måste man väl ändå ha sparat.

Öööhh Näe, det måste du inte.

Den tumnagelbild du ser här på fotosidan är en kopia som fotosidans server gör av din bild (shock horror, fotosidan kopierar dina bilder ;-), detta oavsett om din bild (informationen skickad från din dator till fotosidan) innehåller en inbäddad tumnagelbild eller inte.

Jag anar en viss "datormysticism" här, det var därför jag skrev det där engelska citatet. Allt vi talar om här i denna tråd är information, oavsett om det är text, ljud eller bild. Det är datorkommunikation, information uttryckt som siffror - ettor o nollor. Kopior av information.

Å här spårar tråden ut fullständigt, vänta bara..

Å vad gäller ICC profilen.. den enda profil man möjligtvis kan skicka med bilden är den standardiserade för internet, dvs. sRGB. Alla andra profiler leder till det motsatta, att bilden inte ser ut som hos skaparen hemma hos det stora flertalet (i synnerhet om vi talar om webbläsare och Internet). Detta eftersom just sRGB är den standard som det hele, monitorer, grfikkort, grafikservrar cirkulerar kring. En bild skapad utan icc-profil eller i sRGB kommer att se tämligen likadan ut sedd med både mjukvaror med och utan icc-profil-kapacitet, detta då under förutsättning att vi inte talar om en utsliten, graft felaktigt inställd eller helt enkelt dålig monitor/hårdvara hos skaparen eller betraktaren.

ICC-profiler (talar inte om färgrymd nu) har man för att korrigera för fel, i de fall man inte kan ställa det rätt direkt i hårdvaran (+ ev. gamma i mjukvara), typ scannerprofil eller skärmprofil. Idealet är att inte behöva det, dvs. ha hårdvara som visar rätt. Man måste skilja på att ha hårdvara som är rätt inställd och att med profiler anpassa datan för felaktigheter i hårdvaran.

Med annan profil än sRGB så kan bara bilden ses korrekt i en minoritet av program där bilden kan betraktas. Hurvida det sedan är korrekt är inte alltid fallet, eftersom icc-profiler är ett komplicerat ämne som innebär en ytterligare felkälla. Se bara alla trådar här på fotosidan om bilder som ser olika ut i olika program, där folk uppenbarligen trampat rakt ned i en "icc-fallgrop".

Så.. bästa sättet att försäkra sig om att helt okända människor med helt okända datorer och okända mjukvaror ser kopior av bilden som man själv ser den, är att skicka ut kopior, skapade antingen helt utan icc-profil, eller i sRGB. Detta eftersom sRGB är en standard som nästan all hårdvara är tillverkad för och därmed ligger rätt nära helt utan profilering. Detta är ju också själva målet och poängen med en standard, sRGB och gamma 2.2 är det som gäller, det som är den överenskomna standarden.

Magnus Stålnacke skrev:Fotosidan ser du i din webbläsare i din dator, eller hur ;-)
Tror du att din information tolkas olika om bildinformationen ses direkt i din dator eller om samma (obs. samma!) information skickas till din dator från fotosidan?

ehhhh....jaaaa det trodde jag nog....nå´t sån´t .Alltså.....jag tycker att ibland ser mina bilder helt annorlunda ut på fs än i ps....jag har tex laddat upp en s/v bild som blev fläckig på fs, men inte i ps på min dator.....*suck* å andra sidan så tror jag mig veta lite mer (men bara lite ;-))estetik i ps arbetet än den rena teoretiska biten....där är jag ooootroligt begränsad i mitt vetande.
*suck igen* Det var bättre förr *pensionärssuck från maggropen*....då höll man på med foto ELLER datorer- nu är allt lixom en enhet- på gott å ont.....

Mitt svar i en annan tråd:

Jag brukar i beskärningsverktyget ange antingen 2x3cm eller 3x4cm beroende på om jag planerar att skriva ut i 20x30 eller 30x40. Dessutom kräver olika bilder olika format. Strunta i hur upplösningen blir, det är inte viktigt i det här skedet.

Därefter gör jag alla justeringar (snabbvarianten är autokontrast) och väljer bildstorlek. Skriver därefter in en lagom storlek. Jag skriver oftast 600 pixlar på största ledden, och låter den andra bli 400 eller 450 beroende på vilket format jag valt i beskärningsverktyget ovan. Denna storlek kan visas på de flesta datorer, behöver knappt komprimeras alls och kan knappt användas kommersiellt.

Därefter lägger jag på oskarp mask eller smart skärpa (typ 100-200% radie 0,3) och sparar för webben. Om man klickar på en liten pil kan mna välja anpassa till filstorlek. Välj 249 här (väljer man 250 kan den blir för stor) och spara. Voila! Du borde ha en bild som ser bra ut!

Har du en bild med mycket detaljer kan det vara bättre att öka storleken till t ex 1024, men då ökar komprimeringsgraden och tittarna måste förstora för att se originalbilden och inte bara en omskalad och mjukare kopia.

/Pontus

EwaM skrev:
jag tycker att ibland ser mina bilder helt annorlunda ut på fs än i ps....jag har tex laddat upp en s/v bild som blev fläckig på fs, men inte i ps på min dator.....

Detta kan bero på att fotosidan skalar om bilden. Du beskrev detta problem lite för lite för att kunna få ett bra svar, så jag gissar lite här.. Ett tips, för att du skall få bättre svar på datorrelaterade bekymmer. Försök alltid att beskriva ditt problem på ett så att andra kunniga kan reproducera "buggen". Här på fotosidan kan man ju också bifoga en liten bild när så är lämpligt, ibland stämmer ordspråket om att en bild säger mer än tusen ord väldigt väl.

När man klickar på en tumnagelbild här på FS, då visas en bild som är max 640 pixlar bred, har du då lagt upp en som är 700, då kommer det att bli en försämring. FS server tar då bort information enligt en viss algoritm och ingen sådan är perfekt. Dessutom tappar man skärpa. Som exempel: Du gör bilden 1024 och skärper för skärmvisning med en USM radie på 0.5 och mängd 60, skalas sedan denna bild ned till 640 så blir USM skärpningens radie bara 0,3 vilket är alltför litet för att göra någon skillnad med skämens upplösning vid den satta USM mängden på 60.

*suck* å andra sidan så tror jag mig veta lite mer (men bara lite ;-))estetik i ps arbetet än den rena teoretiska biten....där är jag ooootroligt begränsad i mitt vetande.
*suck igen* Det var bättre förr *pensionärssuck från maggropen*....då höll man på med foto ELLER datorer- nu är allt lixom en enhet- på gott å ont.....

Lite tänkvärt.
Man är inte äldre än man känner sig säger en del.. En del av världens högst ansedda programmerare är pensionärer idag, de har dessutom arbetat med datorer i nästan hela livet. Alan Turing definierade dagens dator redan 1936 (Turingmaskinen). Det ger lite perspektiv.

Nåja, vi är alla olika (tur är väl det). Själv har jag inga problem med datorer, men jag gillar ändå min 30 år gamla Chinon-kamera bättre än min digitala EOS där jag tycker att en del "finesser" är i vägen för mig, för att inte tala om den ynkliga sökaren. Det går betydligt färre mediokra bilder mellan de bättre när jag fotar med gammelkameran. Eller videoapparater som skall "programmeras" via fjärrkontrollen.. de ger mig gråa hår - så där känner jag mycket väl igen mig i vad du skrev.

Men med tanke på vilket samhälle vi lever i och allt mer går emot, så tycker jag att det är oerhört viktigt att almännheten har större insikt i grundläggande datorkommunikation och vad datorer är och gör, alltså vad är och gör, inte hur man använder dem. Men tyvärr, de som tjänar pengar inom IT i stort har inget större intresse av att folk har grundläggande insikt, de tjänar mer pengar på att vi bara använder, men i övrigt hålls okunniga. I stora drag tycker jag att folk i gemen hade en sundare syn på datorer för 20 år sedan. Då såg man datorn som en räknemaskin, en konstig korsning mellan skrivmaskin och TV, detta var tämligen korrekt. En dator är ju en universell Turingmaskin i grunden (maskin som kan beräkna allt beräkningsbart). Men idag råder snarare datormysticism, vilket tom. kan bli farligt inför framtiden om politiker har den synen, de kan då lobbas till vilka tokigheter som helst.

Jag brukar sällan göra bilderna större än 640 pixlar på den längsta sidan. Sedan konverterar jag bilden till sRGB och sparar den som jpeg med hög kvalitet (kvalitetsgrad 10 i Photoshop).

Med dessa inställningar så visas bilden oförändrad på fotosidan. Gör man bilden större försämras bilden när man laddar upp den. Jag tar inte bort exif-informationen eftersom jag tycker den är intressant. Färgprofilen sRGB gör att färgerna ser lika ut i både Photoshop och på Fotosidan.

EwaM skrev:

Jag har skrivit en artikel om JPEG-komprimering här på fotosidan. Du finner den här. Den är väldigt teknisk men om du vill vinna i filstorlek så börja med att välja en nedsampling som tar bort mycket information utan att bilden försämras speciellt mycket. Välj sedan vilken kvalité du vill spara bilden i. se till att du inte får några inbakade thumbnails eller annan ovesäntlig informatio i bilden. Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar