Annons

filrering

Produkter
(logga in för att koppla)

black jaguar

Avslutat medlemskap
Hej

Nu har alla av mina graderade papper är nästan slut men, jag har en Durst färgförstoringsapparat och värden är full med multigraderade papper.
Frågan är den följande, vilken filtrering använder du för att få fram dom rätta filtreringen för olika grader på apparaten. Även halvgraderingar intresserar mig om ni har nåt förslag till dessa också.
 
Det beror på vilken apparat du har, Durst har åtminstone två olika skalor på sina apparater och andra har sina. Vanligtvis står det i papprens datablad (samt i apparatens bruksanvisning) hur man filtrerar för olika fabrikat.
 
Hej

Nu har alla av mina graderade papper är nästan slut men, jag har en Durst färgförstoringsapparat och värden är full med multigraderade papper.
Frågan är den följande, vilken filtrering använder du för att få fram dom rätta filtreringen för olika grader på apparaten. Även halvgraderingar intresserar mig om ni har nåt förslag till dessa också.

Det ligger ju alltid med ett papper i förpackningen som talar om vilken filtrering det ska vara. Annars kan du gå in på tillverkarens hemsida. Normalt gradation brukar väl vara ca 45 magenta.
 
Papper? Ni skojar ju eller hur? Jag köpte apparaten from nån som köpte från en annan som köpte ifrån nån som har ledsnat. och han köpte ifrån nån som inte hade plats:) resten kan ni väll räkna ut själv. Det är en Durst L 1200
 
Papper? Ni skojar ju eller hur? Jag köpte apparaten from nån som köpte från en annan som köpte ifrån nån som har ledsnat. och han köpte ifrån nån som inte hade plats:) resten kan ni väll räkna ut själv. Det är en Durst L 1200
Jag menar i ppaersförpackningarna t ex ilford multigrade papper eller vilket som helst. Annars gå in på ilfords eller om det nu är harman technologies hemsida och kolla.
 
Aha, den förpackningen. :)Det gör livet lite enklare, det är bara sprätta upp en förpackning då.
Jag har aldrig hållit en multigrad i mina händer :) Jag köpte en massa Agfa MCC 111 i 30x40 och 40x50. Det är väll knappast nåt hemsida där nu.
 
Välkommen till 70-talet, Piraya!

Va då 70 talet? Det här är den 21:a århundraden och är 2013 om jag är vällinformerat :)
Grejen är att jag hade lite vinster på travet länge sedan och investerat massor i fotopapper så jag behövde inte greja med multiplicerade eller vad nu hetter. Tyckte att hela iden var dåligt. men nu är det slut på den roliga och måste jag bekymra mig med den skiten i alla fall.

Dåliga nyheten är att det finns inget papyrus i lådorna och sellan är det hemsidor som leder till Agfa Men fick jag en tabell från en Tysk vän som berättade att även om man ha tabellen so hela den här baletten är en mördare om du ska få ett exakt specifik grad. lampor åldern på filtret och en massa andra grejor spelar in också. dessutom måste man kompensera för alla filterkombination med tid.
Så kallar jag detta inte till nåt utveckling snarare tvärt om. ::) Nästa problem är att jag gillar inte att gissa viil jag har en tvåa då duger inte med en 1 1/2 eller en 2 1/2 Den är inte en tvåa. jag är inte på travet jag är i mörkrummet. :)
 
Hej

Jag gick in på Ilfords hemsida och kollade upp tabellerna den skiljer sig markant från 111:ans men fick ett tips till och den är den följande. Kör som vanligt svart vit och skaffa en löst filtersats men kan man då använda Ilfords filtersats till Agfa eller visa versa när filtreringen skiljer sig så markant?
'Här är 111:ans filtrering

Grade 0 ………. 90Y 15M
Grade 1/2 ……. 75Y 25M
Grade 1 ……….. 55Y 30M
Grade 1 1/2 …. 45Y 35M
Grade 2 ……….. 35Y 45M
Grade 2 1/2 …. 25Y 55M
Grade 3 ……….. 20Y 60M
Grade 3 1/2 …. 10Y 75M
Grade 4 ………… 5Y 90M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.