Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filnamnändring i Lightroom 4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carwil

Aktiv medlem
Jag har idag installerat Lightroom 4 och börjat importera bilder. Har sett en hel del av moderskeppets kurser och där fått veta möjligheten att byta namn på filerna. Detta tycker jag verkar jättebra, då många filnamn återanvänds med de problem som följer.

Nu till mitt problem. Jag hittar inte modulen där ändringarna görs. Den ska ju ligga mellan "filhantering" och "använd vid import" till höger när man ska importera. Någon som vet var/hur jag hittar den. Har letat i alla menyer och dessutom provat att installera om allt igen.

Ja för mig ligger den till höger. Jag kör engelsk version.

Jag har följande avsnitt:

File Handling
File Renaming
Apply During import
Destination

Observera att du måste klicka på "pilen" för att visa alla alternativen under respektive rubrik.

Slog över till svenska, alternativet "Filnamnsändring" ligger där det skall.

Vilken version av 4:an har du?

Jag kör 4.1 64-bit

Tack, hade visst fel sätt att importera. Går inte att ändra namn om man bara lägger till. Måste flytta eller kopiera bilderna. Blir nog en hel del till ??? Innan man helt får kläm på hur allt fungerar. Men det verkar vara ett bra program på många sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar