Annons

Filmval

Produkter
(logga in för att koppla)

axel

Aktiv medlem
Jag har hört att filmvalet har mycket stor betydelse för bildernas utseende, särskilt vid diafotografering, men även vid fotografering med negativ film. Vilken (inte allt för dyr) negativ film är att föredra för allround-/utomhusfotografering?
 
Fuji superia serien över huvudtaget! Fin tag ute så kan du använda den med ISO 100 eller 200! Kanonfilm! Ganska bra pris också!
 
Vill du ha en bra färgstark exremt finkorning neg film så rekommenderar jag Fuju Reala ISO 100.. En mycket fin film!
 
Varför Reala? Läser man lite snabbt (ej databladet) på fujifilm.se så verkar det som om det som skiljer är att superia har högra kontrast. Fast det kanske är grejen?
 
Realan och superian är väl i själva verket två mycket lika filmer, den största skillnaden är väl att realan är mer "proffs" anpassad. Med andra ord mer färskvara och lite högre precission i gengälld. 2 superia rullar kan skilja sig lite åt (precis som kodak ultra och alla andra "amatörfilmer") dock inget jag nånsin sett själv, medans realan har en säkrare garanti på att ge exakt samma resultat gång efter gång (om den förvaras rätt och förbrukas snabbt).

Själv har jag stor erfarenhet av hela superiasortimentet men bara mycket liten erfarenhet av Reala, men detta är den största skillnaden som jag fått förklarat för mig.

Hur som helst så kan jag starkt rekomendera ALLA Fuji superia filmer iso100-iso800 (finns nog även en 1600 men den har jag ej provat).

De är mycket färgneutrala och har väldigt fina korn, långt överlägsna kodaks motsvarigheter vad gäller kornighet.

Realan är säkert en MINST lika bra film, har lite för liten erfarenhet av den för att avgöra det. Men för vardagligt bruk tycker iallafall jag det är omotiverat att betala det ganska mycket högre priset för den, men det är ju upp till var och en.
Har själv 5st realor som väntar på att bli framkallade, har plåtat syrrans nyinskaffade bebis så då kan man ju kosta på sig lite ;) .

Mvh micke
 
Jag använder Superia mycket, även för jobb.
Jag använder bara 100 och 800, men jag har då och då testat de andra.

Bra filmer och jag rekommenderar att man exponerar dem på följande sätt

100 efter 100
200 efter 160
400 efter 250
800 efter 400.

Då kommer du få samma svärta i de mörka delarna av bilden, vilket är det viktiga för negativ film.

Reala har bra skärpa/korn och den fungerar bra i blandljus.

Skulle dock rekommendera Superia som sagt, inte för att de är de bästa utan för att de är bra filmer som finns överallt.

Faktum är att Superia inte har högre kontrast om man menar gråskalan, från svart till vitt. Däremot har Superia högre färgmättnad än Reala.
 
Så Fuji är alltså ett bra val när det gäller negativ färgfilm.Men vad rekomenderas för en nybörjare som funderar på att testa/börja ta svart-vita bilder?

/christian
 
Framkallar du inte själv så är de filmer som körs i C41, den vanliga färgprocessen, ett hett tips. Då kan du få en rulle med 10x15 kopior gjord för samma pris som för en vanlig färgfiln. Med traditionell silverbaserad film hamnar du på från 175 kronor och uppåt.

Ilford XP2, Kodak T400CN, Kodak Portra 400BW är några exempel.

Automatkopiering på färgpapper ger i regel färgstick åt något håll, det finns en del om det i arkivet. Men efterbeställer du kopior kan du göra det på svartvitt papper.
 
Marklund skrev:
Så Fuji är alltså ett bra val när det gäller negativ färgfilm.Men vad rekomenderas för en nybörjare som funderar på att testa/börja ta svart-vita bilder?

/christian


Jag har inte provat c41 filmerna men jag skulle väl föredra att framkalla bilderna själv så blir det så mycket roligare (och bättre!).

KODAK TRI-X är min favorit, speciell kornighet som är oslagbar, fast T-max filmerna funkar ju oxå.

Vill man inte framkalla neggen själv kan man ju låta ett labb göra detta, så spar man det göttaste åt sig själv.

/Freguz
 
Dags för framkallning...

Tack för tipsen!

När det så blir dags att framkalla bilderna - vilket fotolabb är att föredra (ekonomi invägt)?
 
Min (lilla) erfarenhet: Absolut inte ett Kodak "konsumentlabb". Sämre bilder får man leta efter! Man skall vara glad om något negativ går att använda igen.

Själv lämnar jag till ett Fuji Foto Center, det är också för den stora kompaktkameramassan, men jag är nöjd än så länge. Fast då är jag inte speciellt kräsen...
 
Re: Dags för framkallning...

axel skrev:
Tack för tipsen!

När det så blir dags att framkalla bilderna - vilket fotolabb är att föredra (ekonomi invägt)?

Eftersom jag bor i Stockholm skulle jag väl gå till Odenlabb.

Annars har jag för mig att Scandinavian Photo samarbetar med något duktigt sv/v labb, kolla http://www.scandinavianphoto.se/ , se bilden ;)
 

Bilagor

  • framkallningspasar_sc_photo.gif
    framkallningspasar_sc_photo.gif
    18 KB · Visningar: 368
Marklund skrev:
Så Fuji är alltså ett bra val när det gäller negativ färgfilm.Men vad rekomenderas för en nybörjare som funderar på att testa/börja ta svart-vita bilder?

Tja... Det är inget fel på Fuji Neopan men jag brukar rekommendera ''gamla'' 400 ISO filmer till nybörjare eftersom de har rejäla slarvmarginaler. Bland de filmerna hittar du till exempel Agfa APX 400, Ilford HP5 Plus och Kodak Tri-X.

Jag har kört någon svartvit c41-rulle och det har sina poänger även om man får räkna med färgstick om bilderna kopieras på färgpapper. Däremot anser jag att filmframkallningen är halva poängen med svartvit fotografering så jag tycker verkligen att du ska löpa linan ut och göra det själv.
 
Jag tänker då aldrig mer framkalla Kodak T400CN hos Fuji Foto Center. Resultatet var åt helve...
Gröngula bilder! Efter lite diskussion, gjorde dom om hela processen ett antal ggr. Men det resultatet var detsamma, och dom kunde inte göra det bättre sa dom. Dum som jag var krävde jag inte tillbaka min pengar, utan nöjde mig med mina 36 grön gula kort + 72 misslyckade kopior.
Aldrig mer C-41 metoden för svartvit film hos Fuji Foto Center....
 
sjöberg skrev:
Gröngula bilder!

Idag talade jag lite med folk på en Kodak-butik angående deras olika s/v filmer för C41. Så som de sa så var T400CN gjorda just för att man skulle få en brungul ton på fotona. För renare svart och vit skulle man använda deras "black & white +" tyckte de.

Sedan har jag hört att det är allmänt dåligt med s/v på färgpapper...
 
Bortsett från problemet med att få bort färgtonen när man kopierar svartvitt på färgpapper så ger färgpapper en del kvalitetsvinster.
Exempelvis en mycket högre maxsvärta, jag har aldrig mätt up så hög svärta på ett svartvitt papper som jag fått på färgpapper (Fuji).

Men, vanligtvis är det mer minus än plus med att kopiera svartvit film på RA-4 papper.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar