Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmindustrin har problem!

Produkter
(logga in för att koppla)

dofmeister

Aktiv medlem
Man har ju sett i filmer och så att skurken springer fram till fotografen och snor åt sig hans kamera, river ut filmen och trycker upp hela paketet i ansiktet på fotografen. Nu i dessa digitala tider- vad händer då? En illvillig formatering? Eller kanske ett stamp på minneskortet? Inte alls lika kul.

Det var bättre förr.

För att inte tala om alla kusliga scener när den gode står i mörkrummet och vaskar fram bevisen som sakta men säkert framträder. Inte alls lika kul med ett ljust kontorslandskap och närbilder på photoshop...

Jag tycker det alltid är lika fashinerande när man ser en privatdetektiv sitta i sin bil med en urgammal systemkamera med ett normalobjektiv och sedan när han framkallat bilderna så är de tagna med minst 300mm

Något annat som jag undrar riktigt över är valet av film. När FBI osv, på filmer, tar telebilder på spioner kör dom alltid med svartvit film.

Någon som vet varför :)

Själv skulle jag vilja låna tekniken dom använder i CSI så jag kan klara mig med ett 28mm objektiv, sen kan jag bara zooma in på mina bilder så räknar datorn ut det så det blir superskarp. Hade ju sparat massor av pengar genom att slippa köpa tele. Kan ju dessutom köra med min kameramobil, eftersom CSI-tekniken utan problem kan utvinna superskarpa kopior av ett utsnitt på 10% av en övervakningskameras bild.

Eller om jag råkar skära en hand eller nått, så kan datorn bara lägga till det i bilden utan problem.

ANNONS