ANNONS
Annons

Filmhärdare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zewrak

Aktiv medlem
Härdare för svart/vit film. Var får man tag på det i Sverige idag? Tycker negativen jag har är alldeles på tok för ömtåliga och hoppas att det kan hjälpa att härda dem en smula.

Det är nästan ingen som använder härdare idag. Det brukar räcka att man inte berör emulsionen medan filmen är våt. Jag har aldrig skadat emulsionen ens på efkefilmer, som visst är känsligare än andra. Härdare försvårar sköljningen av film och papper.

Ring Photax och hör om något av deras fix innehåller härdare.

Annars, om du vill testa härdare och inte får tag i det i Sverige, så säljer tyska Fotoimpex Tetenals härdare (Härter).

Det finns icke härdande fix och de brukar säljas i pulverform. Dessa är inte sura som de flesta andra fixersalter och rekommenderas som bästa alternativ till moderna filmer (som tål mekanisk åverkan bättre). Och vad jag förstått så är alla fix som är sura härdande? Rätta mig om jag har fel.

Efke-filmerna är känsligare emulsioner och ska härdas långsamt, varför man rekommenderar ett neutralt vattenbad som stoppbad till dom (ev mycket svagt surt stoppbad) före det sura, härdande fixet. Icke härdande fix rekommenderas inte till Efkefilmerna.

Förr användes även kromalun, i de fall en kraftigare härdning var nödvändig. Antingen separat eller som tillsats i fixet. Men med dagens filmer och emulsioner räcker det med ett fix som innehåller någon surgörande sulfit (t.ex kaliummetabisulfit). Och jag tror även att man klarar sig utmärkt med de icke sura fixersalten som i princip bara innehåller fixernatron eller natriumtiosulfat (med undantag för t.ex Efke-filmerna).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar