Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmframkallare för svartvitt, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
mipert skrev:
Hydrokinon är cancerframkallande.
Metol är allergiframkallande.

Fenidon (Phenidon) är en ersättare för Metol som används av Ilfords ID-11. Om den fortfarande finns?
Finns några baksidor med Fenidon? Man kan ju tycka att det annars skulle kunna bytas Metol till Fenidon i många framkallare? Finns fler än Ilfords D-11 som någon känner till?
/Lotta (som misstänker kemikalierna som boven till nyuppståndelse av gammal allergi och astma, är dock beroende och kan inte sluta..)

lotelo skrev:
Finns några baksidor med Fenidon? Man kan ju tycka att det annars skulle kunna bytas Metol till Fenidon i många framkallare? Finns fler än Ilfords D-11 som någon känner till?
/Lotta (som misstänker kemikalierna som boven till nyuppståndelse av gammal allergi och astma, är dock beroende och kan inte sluta..)

Tja, det är inte ett nyttigt ämne, det är bara mindre farligt än metol (eller elon som kodak kallar det).

Fotospeed PD5 är en pappersframkallare jag hittar men den har Hydro... i sig.

Leta efter PQ i namnet, det står för Phenidon/Hydrokinon.

MQ står för Metol/Hy...

Senast ändrad:
Jag skrev lite i den andra tråden...

Själva cancerrisken är nog inte särskilt stor. Utdrag från ett mail från Kodak...
Hydrokinon har blivit klassificerat i kategorin 3 mutagen och cancerframkallande av EU baserat på tester på råttor och möss med dagligt intag av höga koncentrationer av hydrokinon.

Som Mikael skriver är det ju allergier som är värst. Xtol (filmframkallare) innehåller, som jag förstått, inte metol eller hydrokinon. Dessutom har ju Agfa Neutol Plus (pappersframkallare) vilken inte innehåller hydrokinon. Huruvida den innehåller metol vet jag inte då Agfa, till skillnad från Ilford och Kodak inte har information om innehållet utlagt på nätet.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto