Har Terje verkligen sagt att han gör bilden helt färdig direkt i kameran och inte rör den mer sedan? Det var inte länge sedan han skrev i någon tråd här på fotosidan att han aldrig rör jpg-originalet, utan att han istället gör en kopia av den och sparar originalet i en mapp. Sedan förstod jag det som att han gör en "sista finish" på kopian.
Ja så har jag uppfattat det. I den trådens som Terje startade undrade han om han är den siste helt manuella fotografen. I den radade han upp en hyfsat lång lista på vad han ALLTID och ALDRIG gör.
Här är skrivningen i nedanstående citat:
Vad lägger jag då i detta? Jo, jag arbetar på följande sätt när jag fotograferar:
- Jag fokuserar ALLTID manuellt, använder alltså ALDRIG autofokus!
- Jag ställer ALLTID in slutartid, bländaröppning och ISO-värde manuellt. Aldrig någon form av automatik i någon form!
- Jag använder aldrig auto på vitbalans, ställer in denna manuellt och har ALLTID ”sol” som utgångsvärde!
- Jag använder ALLTID spotmätning när jag mäter ljuset, är aktiv med att välja vilket element jag mäter ljuset på!
- Jag fotograferar ALLTID i jpg, har aldrig använt raw - då jag sällan gör något större med bildfilerna i efterhand!
- Alla effekter i mina bilder gör jag INNAN jag exponerar, inte efteråt! Softningar, filter, toningar mm.
- Jag pjattar ljuset, delexponerar - med hjälp av multiexponeringar i kameran. Använder aldrig ”bildöverlägg”.
Terje är även här förvirrande. Gör SÄLLAN större ändringar i efterhand men ALLA effekter INNAN exponeringen. Klart som korvspad eller hur?
Som sagt, sorry men utan RAW ingen trovärdighet eftersom den inte kan prövas mot påstått omanipulerad JPEG. RAW-filer hade kunnat vara en billig livförsäkring mot tvivlet men den premien blev tyvärrr aldrig "betald".
Jag har verkligen försökt förstå hur vi hamnat här men Terje gör det faktiskt inte helt lätt för oss. Filmen är på många sätt intressant men lämnar fortfarande mycket öppet tyvärr och jag inser att vi nog tyvärr aldrig kommer komma särskilt mycket längre i frågan, för tyvärr finns inga RAW att tillgå och har heller enligt utsago aldrig funnits. Även det är ett uttalande som tyvärr heller aldrig kommer kunna prövas så för min del stannar jag här.
Jonas, du kan ju läsa igenom den andra tråden så ser du även de försök vi gjorde i den för att försöka nå någon form av klarhet och de frågor vi faktiskt ställde och de svar vi fick. Vi blev nog inte särskilt klokare av den diskussionen heller.
Jag förstår heller inte varför man inte kunde lämna Terjes barn utanför detta.