Annons

filmen är lila

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
har just framkallat min första rulle på flera år och den ligger nu i sköljen. en tri-x 400. den ser lite lila ut. betyder det att jag framkallat för kort tid eller fixerat för lite?
 
Fixerat för lite. Det är en klassiker med T-Max-filmena och uppdateringen av Tri-X verkar ha gjort att den också blir lila. Du kan fixera om i efterhand.
 
Jag har precis börjat med Tmax 100 (igen) och förut så fixerade jag i ca 5 minuter, men fick en lätt rosa ton. Men nu fixerar jag i 8-10 minuter och negativet är helt genomskinligt och har inget "färgstick".

/ Marcus
 
Den rosa färgen på nyframkallade T-Max-filmer kommer från sensiteringsämnen i emulsionen (så att filmen ska ge bra gråtoner från de olika färgerna, enkelt uttryckt). Färgen gör ingen skada och syns inte i kopieringen. Den försvinner av sig själv efter ett tag, speciellt om negativen ligger i dagsljus. Den rosa färgen utgör alltså inget problem.

Nu till "problemet" med T-Max-filmerna. Om man fixerar som Tri-X (dubbla klarningstiden) blir emulsionen inte helt genomskinlig, beroende på att T-Max-emulsionen innehåller silverjodid som behöver längre tid att bilda det lösliga komplexet. Detta problem löser man genom att fixera 5 min i snabbfix. Då blir emulsionen helt klar, fast en aning rosa.

Mycket av den rosa färgen fösvinner för övrigt i HCA-badet.
 
har framkallat min andra film nu. även den blev lite lila efter fixering. hur noga är det med sånt? syns det på kopiorna sen? vet inte om mitt fix är det bästa för jag måste fixera väldigt länge. den här gången ca 15 minuter och ändå blev det lila.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.