Annons

Filma med rätt vitbalans med Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabblarn

Aktiv medlem
Jag gjorde något igår som är helt förbjudet när man filmar. Jag filmade med autovitbalans. Jag vet att den kan ändra sig helt beroende på vilket ljus man har. Igår var det helt mörkt så tror det blev okej. Men varför jag valde auto var för den var det "vitaste" valet. När jag valde glödlampa vilket jag hade som ljus så blev bilden grön i tonen. Auto vit och så som det skulle se ut. Jag fick lära mig idag att aldrig ha auto. Men om ingen av valen känns tillräckligt vit och likt det man vill se. Ska jag leka med valet längst till höger där det står K5300?

Hur ställer ni in när ni filmar?
 
Enklast är att köra Kelvin och sätta den på 2500-2700 om du filmar inomhus i glödljus. I LiveView-läge kan du scrolla Kelvin-vitbalansen och se när det blir ok på din LCD.

Annars om du vill ha "egen vitbalans" får du plåta ett vitt papper i det ljus du har och sedan ange den bilden som referens för egen vitbalans.

Allt står att läsa i din bästa vän, manualen.
 
Senast ändrad:
Det kan väl nämnas också, att ett vitt papper inte är spektrumneutralt, då det innehåller optiskt vitmedel, som gör att det reflekterar ljus med mera blått än det som belyser papperet. Det brukar sällan vara något problem när man tar i glödljus, eftersom tonen i bilden blir varmare, och det ofta ser mer naturligt ut så. Vitt papper kan då funka bättre än en vitreferens som är spektrumneutral. När man har högre krav på färgriktighet fungerar det bättre med exempelvis oblekt hushållspapper eller muggrulle, om man inte har ett gråkort.
 
Fick veta att varför jag fick den gröna tonen va för jag hade en lågenergilampa, dom gör så man får en grön ton. Dom förvalda är väl enklast att välja om dom ser okej ut. Men om dom inte funkar så ska jag testa ratta på Kelvin och nu lära mig fota egen vitbalans. Ska kolla upp det direkt!
 
Enklast är att köra Kelvin och sätta den på 2500-2700 om du filmar inomhus i glödljus. I LiveView-läge kan du scrolla Kelvin-vitbalansen och se när det blir ok på din LCD.

Annars om du vill ha "egen vitbalans" får du plåta ett vitt papper i det ljus du har och sedan ange den bilden som referens för egen vitbalans.

Allt står att läsa i din bästa vän, manualen.


Men hur menar du med Live-view läget? Jag filmar det jag ser i LCDn (i filmläget) och ställer bländare, fokus och vitbalans efter det. Så kameran är väl alltid i Live-view läge?

Har varken tillgång till kamera eller manual men Kelvin ställer man in med ratten bredvid sökaren?
Någon får gärna länka hur man ställer in egen vitbalans. Är det samma ratt som jag menar med Kelvin inställningen som man rattar på när man ställer egen vitbalans?
 
Lågenergilampor, de flesta märken, ger inte grön ton, men det finns enstaka "dagsljuslampor" från Kina av sämre typ som har grönaktig ton. Men om lampan sitter monterad så att den kan bli mycket het, så drar den mot grönt oavsett vilken kvalité det handlar om, och det gäller alla lysrör. Annars är lågenergilampa en bra ljuskälla, bara man ställer vitbalansen efter den. Man bör inte ta med kortare exponeringstid än omkring 1/30 med lågenergilampa, eftersom ljuset varierar med strömkurvan på 50 Hz, alltså 100 gånger i sekunden.
 
Men hur menar du med Live-view läget? Jag filmar det jag ser i LCDn (i filmläget) och ställer bländare, fokus och vitbalans efter det. Så kameran är väl alltid i Live-view läge?

Har varken tillgång till kamera eller manual men Kelvin ställer man in med ratten bredvid sökaren?
Någon får gärna länka hur man ställer in egen vitbalans. Är det samma ratt som jag menar med Kelvin inställningen som man rattar på när man ställer egen vitbalans?

Egen vitbalans är ingen ratt, och med Canon är det en särskild regndans, lite krångligare än med andra kameror. Det går till så att man tar en bild av en vitreferens, som måste täcka den inre cirkeln i sökaren, och sedan i vitbalansinställningen letar rätt på den bilden och ställer egen vitbalans efter den.
 
Lågenergilampor, de flesta märken, ger inte grön ton, men det finns enstaka "dagsljuslampor" från Kina av sämre typ som har grönaktig ton. Men om lampan sitter monterad så att den kan bli mycket het, så drar den mot grönt oavsett vilken kvalité det handlar om, och det gäller alla lysrör. Annars är lågenergilampa en bra ljuskälla, bara man ställer vitbalansen efter den. Man bör inte ta med kortare exponeringstid än omkring 1/30 med lågenergilampa, eftersom ljuset varierar med strömkurvan på 50 Hz, alltså 100 gånger i sekunden.

Min vän som jobbar med film sa att Ljusrör, lågenergi och Led ger grönt skimmer. Men strunt isamma. Jag vill lära mig på bästa enklaste sätt alltid få rätt vitbalans. För mig är det dom förvalda annars Kelvin eller "egen" mätning som folk skrivet här.

Jag hittade information att mäta sin egna vitbalans. Jag gissar man måste ta ett stilbildsfoto sjävklart för välja den och sedan välja den som egen vitbalans och sedan ändra till film och få den man fotat av. som sagt aldrig hållt på, testat eller lärt mig.
 
Senast ändrad:
Min vän som jobbar med film sa att Ljusrör, lågenergi och Led ger grönt skimmer. /.../

Och jag har jobbat med lysrörsbelysningar mellan 1990 och 2009 (då jag gick i pension) som tekniker, och har bland annat samarbetat med Hasse Tomasson för att få fram en vettig lysrörsbelysning. Det resulterade inte i någon produkt då, men vi var ganska klara över vilka krav man ska ställa:
  • Färgriktighet som dagsljus
  • Stabilitet i utbud och färgbalans
  • ingen modulation av ljuset med dubbla nätfrekvensen
Vi lyckades modifiera en lysrörsbelysning som företaget där jag jobbade producerade, så att den gav gott resultat och med fördel kunde blandas med dagsljus omärkligt.

Lysrör görs i olika kvalitetsklasser, och man behöver en färgriktighet som betecknas med 9 som första siffra, vilket innebär ett Ra-värde på >90, typiskt Ra97. Lysrör med exempelvis färg 954 håller den kvalitén.

Färgen ska avpassas till spektralkurvan för dagsljus. Ra-värden har olika referens för färgtemperaturer över 5000K och under, så andra siffran i tripletten måste vara 5 eller mer. Där har färgen 954 en färgtemperatur av 5400K, vilket är idealiskt för att kunna blanda med dagsljus.

Och en mycket viktig bit är armaturen där lysröret är monterat och brinnläget. Temperaturen i lysrörets "kalla punkt" måste ligga på 43-45°C konstant för att röret inte ska driva i färg och ljusutbyte. Om det blir varmare så driver färgen mot grönt, och kallare driver mot gult-gulrött. I båda fallen minskar ljusstyrkan.

Så du får ursäkta mig, men jag har faktiskt varit proffs på det här i ungefär tjugo år.
 
Och jag har jobbat med lysrörsbelysningar mellan 1990 och 2009 (då jag gick i pension) som tekniker, och har bland annat samarbetat med Hasse Tomasson för att få fram en vettig lysrörsbelysning. Det resulterade inte i någon produkt då, men vi var ganska klara över vilka krav man ska ställa:
  • Färgriktighet som dagsljus
  • Stabilitet i utbud och färgbalans
  • ingen modulation av ljuset med dubbla nätfrekvensen
Vi lyckades modifiera en lysrörsbelysning som företaget där jag jobbade producerade, så att den gav gott resultat och med fördel kunde blandas med dagsljus omärkligt.

Lysrör görs i olika kvalitetsklasser, och man behöver en färgriktighet som betecknas med 9 som första siffra, vilket innebär ett Ra-värde på >90, typiskt Ra97. Lysrör med exempelvis färg 954 håller den kvalitén.

Färgen ska avpassas till spektralkurvan för dagsljus. Ra-värden har olika referens för färgtemperaturer över 5000K och under, så andra siffran i tripletten måste vara 5 eller mer. Där har färgen 954 en färgtemperatur av 5400K, vilket är idealiskt för att kunna blanda med dagsljus.

Och en mycket viktig bit är armaturen där lysröret är monterat och brinnläget. Temperaturen i lysrörets "kalla punkt" måste ligga på 43-45°C konstant för att röret inte ska driva i färg och ljusutbyte. Om det blir varmare så driver färgen mot grönt, och kallare driver mot gult-gulrött. I båda fallen minskar ljusstyrkan.

Så du får ursäkta mig, men jag har faktiskt varit proffs på det här i ungefär tjugo år.

Oj jävlar där kom det mer information än vad jag förstår :)
Tack för lektionen!

Men om du skulle filma inomus/ utomhus och hitta egen vitbalans snabbast möjliga.
Skulle du aldrig först kolla att snabbvalen var okej?
Sedan kolla om man kan ställa in med Kelvin?
Sista hand egen mätning?

jag tycker att det känns den ordningen är det enklaste och snabbaste valen för hitta rätt. Kan förstå man kanske kan få ännu mer rätt med fota av papper eller kelvin.
Om man är utomhus kan det vara svårt hitta något vit att fota av för "egen" vitbalans om man inte tar med sig det i just det syftet.
 
Oj jävlar där kom det mer information än vad jag förstår :)
Tack för lektionen!

Men om du skulle filma inomus/ utomhus och hitta egen vitbalans snabbast möjliga.
Skulle du aldrig först kolla att snabbvalen var okej?
Sedan kolla om man kan ställa in med Kelvin?
Sista hand egen mätning?

jag tycker att det känns den ordningen är det enklaste och snabbaste valen för hitta rätt. Kan förstå man kanske kan få ännu mer rätt med fota av papper eller kelvin.
Om man är utomhus kan det vara svårt hitta något vit att fota av för "egen" vitbalans om man inte tar med sig det i just det syftet.

Om jag tar i dagsljus har jag alltid inställt på solsken, eftersom det är stabilare än AWB och alltid är lätt att korrigera om det misstämmer lite. Men det gäller så klart inte video. Om det är mulet väder funkar det bättre med de kameror jag har att låta den stå kvar på solsken, men om man ställer på mulet blir det lite varmare färger. Jag föredrar solsken som inställning, och det stämmer också bättre med om jag mäter upp vitbalansen.

I konstljus använder jag alltid egen vitbalans, och i vanlig inomhusbelysning mäter jag den för det mesta från taket om det är vitt. Det brukar funka också om taket har nerbruten färg, eftersom taket ofta är den huvudsakliga ljuskällan.

Vitt papper är en nödlösning som bara funkar i glödlampsljus eller med lågenergilampor och lysrör som säljs här i norden med färg 827 (Ra>80, 2700K), eftersom det optiska vitmedlet ger papperet en blåare ton än vit. Det kan vara en fördel vid glödljus, eftersom man får varmare färgåtergivning. Jag använder annars en bit vit plast som är spektrumneutral.

Det är bra att ha klart för sig att man aldrig kan få "rena" färger i glödljus, så som färgen ser ut i dagsljus, eftersom sammansättningen, spektralfördelningen, är väldigt olika. Vissa färger kommer alltid att se helt annorlunda ut i glödljus, och det visar sig också på bilder. Glödlampor har ändå ett väldigt högt Ra-värde, 99, och det beror på att referensen för färgriktighet vid färgtemperatur under 5000K är temperaturstrålare, dvs glödlampa. Det finns glödlampor vars kolv har neodymfilter, som ger en spektralfördelning liknande dagsljusets, och de kan ge klarare färger, men har lägre Ra-värde.

Bästa konstgjorda ljuskällan för att härma dagsljus är faktiskt lysrör, men det är viktigt att lysröret har rätt temperatur. Därför ska man alltid låta lysrör bli varma innan man använder dem för fotografering, och de ska vara monterade så att de ventileras och därigenom kan hålla jämn temperatur. Det blir inte någon stor avvikelse om den kalla punkten är ett tiotal grader varmare, så ett visst spelrum finns för temperatur, men om röret blir väldigt hett så blir det grönt på ett sätt som inte kan vitbalanseras bort.

Vanliga lysrör bör man inte dimma, bland annat eftersom temperaturen sjunker, men det finns särskilda lysrör för foto som kan dimmas utan att ändra färg. Osram kallar dem Studioline, och de är väldigt dyra. Jag föredrar de vanliga rören i färg 954. De går att få till betydligt bättre pris än hos Scandinavian Photo.

Lysdioder har på senare tid kommit i bättre kvalité än förr, men det är ganska få diodlampor som har god färgåtergivning. Deras "vita" färg, särskilt för kallvita dioder, brukar vara sammansatt huvudsakligen av gult och blått, och sakna rött. Numera finns dioder som ger bättre spektralfördelning, men det finns ingen kvalitetsmärkning av dem, så man får prova dioderna för att se om de duger som ljuskälla. Att de skulle driva mot grönt har jag aldrig varit med om. De vita dioderna av tidiga typer var en blå lysdiod med gult lyspulver, därav den udda färgsammansättningen. Numera finns också dioder med andra pulver, men de är inte märkta på samma sätt som lysrör, så det är omöjligt att veta om de är bra eller inte utan att prova.
 
Om du tränar några gånger, jag vet att det inte är populärt, så gör du egen vitbalans på några sekunder. Det är svårare att beskriva i ord än att faktiskt utföra.
Andra metoder är inte lika bra i längden.
 
Om du tränar några gånger, jag vet att det inte är populärt, så gör du egen vitbalans på några sekunder. Det är svårare att beskriva i ord än att faktiskt utföra.
Andra metoder är inte lika bra i längden.

Det jag förstår efter nu läst manualen är att man ska fota av något vitt i den ljuskällan jag ska filma i. Sedan med rätt exponering. Menar dom att jag ska få korrekt exponering för just det stillbildsfotot eller att jag ska ha en 50 dels sekund som jag filmar i när jag kör 25p? Jag gissar dom menar helt enkelt att jag ska fota i helt rätt exponering för sedan välja det när jag växlar till film. Kan gissa att om jag fotar av vitbalansen i en 320 dels sekund och sedan filmar i 50 del inte spelar roll då detta är bara till för att få rätt vitbalans. Rätta mig om jag har fel

Här finns en video men där visar han inget om just fotandet av vitbalansen för video utan bara hur man väljer den efter man fotat av:
http://www.youtube.com/watch?v=ygYRCkVfPu0
 
Senast ändrad:
Det jag förstår efter nu läst manualen är att man ska fota av något vitt i den ljuskällan jag ska filma i. Sedan med rätt exponering. Menar dom att jag ska få korrekt exponering för just det stillbildsfotot eller att jag ska ha en 50 dels sekund som jag filmar i när jag kör 25p? Jag gissar dom menar helt enkelt att jag ska fota i helt rätt exponering för sedan välja det när jag växlar till film. Kan gissa att om jag fotar av vitbalansen i en 320 dels sekund och sedan filmar i 50 del inte spelar roll då detta är bara till för att få rätt vitbalans. Rätta mig om jag har fel

"Rätt exponering" i det här sammanhanget betyder att den vita ytan som man använder som referens måste bestå av alla tre färgerna när den hamnar på sensorn, och att den inte får bli urfrätt. Ingen färg får alltså gå till klippning på chipet. Det uppnår man enklast genom att bara ställa kameran på P när man tar referensbilden och låta den exponera automatiskt.

Slutartiden för referensbilden har ingen betydelse; det vi vill ha är ju bara en referens för sammansättningen av det vita ljuset som träffar referensobjektet. Alltså ska den "vita" ytan bli någon nyans av grå på bilden. Om den sedan lutar åt grönt, blått eller gult eller vilken annan färg som helst, så är det precis vad systemet behöver för att göra korrektionen, så att kameran uppfattar ljuset som vitt. Man tar alltså en bild av någonting som är neutralt vitt, med vilken vitbalansinställning som helst, så att den vita ytan hamnar någonstans i mitten av skalan som kameran kan registrera avseende ljushet, och så låter man kameran räkna ut hur den ska blanda sina färger för att ytan ska få neutral ton. Det är precis vad vitbalansering går ut på.
 
"Rätt exponering" i det här sammanhanget betyder att den vita ytan som man använder som referens måste bestå av alla tre färgerna när den hamnar på sensorn, och att den inte får bli urfrätt. Ingen färg får alltså gå till klippning på chipet. Det uppnår man enklast genom att bara ställa kameran på P när man tar referensbilden och låta den exponera automatiskt.

Slutartiden för referensbilden har ingen betydelse; det vi vill ha är ju bara en referens för sammansättningen av det vita ljuset som träffar referensobjektet. Alltså ska den "vita" ytan bli någon nyans av grå på bilden. Om den sedan lutar åt grönt, blått eller gult eller vilken annan färg som helst, så är det precis vad systemet behöver för att göra korrektionen, så att kameran uppfattar ljuset som vitt. Man tar alltså en bild av någonting som är neutralt vitt, med vilken vitbalansinställning som helst, så att den vita ytan hamnar någonstans i mitten av skalan som kameran kan registrera avseende ljushet, och så låter man kameran räkna ut hur den ska blanda sina färger för att ytan ska få neutral ton. Det är precis vad vitbalansering går ut på.

Tack för det utförliga förklaringen. Då ställer jag helt enkelt kameran på P och fotar av ett vitt fält och sedan låter kameran få avgöra. Tack!
 
Hej

Även om det jag skriver är lite "off-topic", så kände jag ändå att jag var tvungen att skriva.

Jag skulle vilja ge "cocuyo" en eloge, för att han tar sig tid att skriva så mycket och ingående, även om jag inte förstår hälften. Men ändå, att det faktiskt finns personer som gör detta.

Skulle behövas fler personer som han.


Mvh Henrik
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar