Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma med rätt vitbalans med Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan väl nämnas också, att ett vitt papper inte är spektrumneutralt, då det innehåller optiskt vitmedel, som gör att det reflekterar ljus med mera blått än det som belyser papperet. Det brukar sällan vara något problem när man tar i glödljus, eftersom tonen i bilden blir varmare, och det ofta ser mer naturligt ut så. Vitt papper kan då funka bättre än en vitreferens som är spektrumneutral. När man har högre krav på färgriktighet fungerar det bättre med exempelvis oblekt hushållspapper eller muggrulle, om man inte har ett gråkort.

Vad är muggrulle? Kan det vara toapapper?
 
Vad är muggrulle? Kan det vara toapapper?

Jomenvisst kan det vara toapapper. Nu är det ju faktiskt gjort av blekt massa, men jag brukar säga oblekt för att ingen ska tro att det går med vitt som Lambi. Det handlar om det billigaste toapapperet eller hushållspapperet, det som är gjort av vanlig massa. Det är nästan spektrumneutralt och duger ganska bra för vitbalansering. Tyvärr gäller det inte en hel del "gråkort" som förekommer i handeln. Ta gärna en titt på tråden http://foto.ifokus.se/discussions/4eecc46488f47256ab001bbb-fotoovningar#3 där TS har köpt ett "gråkort" för nästan tvåhundrafemtio kronor, och kortet är inte grått. En bra bit ner i tråden visar han att vitbalansering med hushållspapper ger bättre resultat.
 
"Rätt exponering" i det här sammanhanget betyder att den vita ytan som man använder som referens måste bestå av alla tre färgerna när den hamnar på sensorn, och att den inte får bli urfrätt. Ingen färg får alltså gå till klippning på chipet. Det uppnår man enklast genom att bara ställa kameran på P när man tar referensbilden och låta den exponera automatiskt.

Slutartiden för referensbilden har ingen betydelse; det vi vill ha är ju bara en referens för sammansättningen av det vita ljuset som träffar referensobjektet. Alltså ska den "vita" ytan bli någon nyans av grå på bilden. Om den sedan lutar åt grönt, blått eller gult eller vilken annan färg som helst, så är det precis vad systemet behöver för att göra korrektionen, så att kameran uppfattar ljuset som vitt. Man tar alltså en bild av någonting som är neutralt vitt, med vilken vitbalansinställning som helst, så att den vita ytan hamnar någonstans i mitten av skalan som kameran kan registrera avseende ljushet, och så låter man kameran räkna ut hur den ska blanda sina färger för att ytan ska få neutral ton. Det är precis vad vitbalansering går ut på.


Jag vill bara flika in att slutartiden för referensbilden kan ha stor betydelse om ljuskällans vitbalans varierar med tiden, vilket fallet kan vara med t.ex. lysrör (som nämnts tidigare i tråden). Så att producera referensbilden med hög slutartid är riskabelt.

Och ska vi vara ännu petigare så påverkar valet av ISO-tal även färgåtergivningen (om man är tveksam – jämför färgerna på ett vitt papper som du fotograferat med ISO 100 och ISO 6400 trots att du låst vitbalansen).

Nu är ju detta ingen vetenskap – producera referensbilden, provfilma och validera resultatet så ser du vad som händer. Men om du vill försöka nå så långt som möjligt med teknikens hjälp är det bättre att försöka få en slutartid på 1/30 eller långsammare (så att kameran fångar snittet av den eventuellt varierande vitbalansen hos ljuskällan).

Rent konkret, för att fotografera en referensbild för vitbalans och filmproduktion: använd Tv-programmet, ställ in rätt ISO och sedan t.ex. 1/15 sekund. Ta bilden. (Exponeringen får gärna göra papperet grått, det är bara en fördel.)

Att motivet på grund av långsam slutartid blir suddigt spelar ingen roll, det kan till och med vara en fördel vid beräkningen av vitbalansen att fina detaljer ej syns. (Själv använder jag gärna manuellt fokus och sätter skärpan medvetet lite fel.)

Vad som är bästa motiv att fotografera (vitt papper vs gråkort vs toarulle ...) beror helt på vad syftet är – ska man ändå utföra färgkorrigering vid redigeringen behövs sannolikt inte samma precision som annars. För egen del är målet oftast en neutralt återgiven "råfilm" som jag i redigeringen färgkorrigerar för att t.ex. föra tillbaka lite värme/gula toner.


:) Petter
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar