Annons

Film till porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_gbg

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har fått i uppdrag att fotografera lite porträtt i s/v. Jag använder normalt Tri-x men jag känner att den blir ganska lite för korningt för detta ändamålet. Funderar på T-max 400 asa. Kan detta vara något? Eller har någon något annat förslag?

Mvh

Peter
 
Rekommenderar utan att ha provat så många andra svartvita filmer Kodaks C41-film, Portra 400 B/W. Underbara toner och rätt finkornig för sin hastighet. Jag brukar exponera efter 250 ASA. Labbet bör dock vara noga med att kalibrera maskinerna för att inte få färgstick på kopiorna.
(Fotnot: jag framkallar inte själv)
 
Varför inte Tmax 100 istf 400?? Den gillar jag personligen. Sen är det väl lite beroende på miljö och ljus om det är ute i befintligt ljus eller i studio..? Kanske inte lika stort problem som med färg men iaf...

Jag har kört Tmax 400 i studio, men var inte nöjd med resultatet. Bilderna blev kontrastlösa, men det kan ju vara jag som är felet iofs ^^;;

.håkan

EDIT: jag gillar Tmax 100 för porträtt i befintligt ljus ute såväl som inne.
 
Jag kan starkt rekomendera T-max 100. Mycket fina kontraster och gråtoner.

Ett tips kan dock vara att provaframkalla ett par rullar först så att du får koll på hur du vill ha den. Jag känner ingen som går slaviskt efter tiderna på T-max framkallningsvätska, personligen så överframkallar jag ett par minuter för lite extra sting i bilderna.
Fixeringen rekomenderar jag också att öker ett par minuter.

Greven
 
Greven:
Tack för tipset. Det brukar nog iofs bli överframkallat av bara farten, men då vet jag att jag kan pressa dem lite till. Ska testa nästa vända ^^

.håkan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.