Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fick min EOS 1d MarkII idag!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite synd egentligen att det inte är så som på bilden den ser ut :) Eller är det bara jag som tycker att nikon gör snyggare/skönare kameror än canon även om canons är aningen skarpare funktionsmässigt..
 
sjohan skrev:
Lite synd egentligen att det inte är så som på bilden den ser ut :) Eller är det bara jag som tycker att nikon gör snyggare/skönare kameror än canon även om canons är aningen skarpare funktionsmässigt..

känns som det kvittar. Bara knapparna sitter där de ska - och de gör de.
 
Jag kan hålla med om att Eos 1D och Eos 1V modellerna ser missbildade ut på bild. I verkligheten ser de betydligt bättre ur, men riktigt vackra är det inte.

Med designen är genial. Genom sina udda former ser man inte hur otroligt stor kameran är. Ställer man en Eos 1V HS brevid en Eos 1n Hs är det en enorm skillnad i storlek på på alla möjliga håll och kanter.

En fördel med Canons design som jag inte tror gäller för Nikon är att den mjukt formade toppkopan utan en distinkt sökare gör att kameran är betydligt skönare att bära.

Jag brukar bära ett hus på var exal med sökarna mot kroppen. Då hånger objektiven inåt och man blir så liten och diskret som möjligt samtidigt som det är snabbare att greppa kameran och börja skjuta om den hänger så. Att då slippa ha en kantig sökare som slår in i sidan på en är skönt. Jag märkte stor skillnad när jag bytte från Eos 3 till 1V.

Canons nuvarande 1:eek:r är designade för att man ska kunna fotografera med handskarna på. Det är ovärderligt. Plåtar man en vintertävling och står ute i flera timmar är att klä av sig något klädesplagg det sista man vill göra. På nya Eos 1D mark II har låset till minneskortsluckan designats om för att funka bättre med handskar.

Nikon D2H ser väldigt smidig ut och när jag testat den känns det också så. Canons kameror (särskilt 1V HS) är lite väl stora och förhoppningsvis har nästa generation en betydligt modernare batterilösning som spar plats och gört kameran mindre.

Men visst är Nikon D2H läcker, synd bara att den saknar 4 000 000 pixlar.... :)
 
froderberg skrev:
OS och EM-fotograferna ska få först.

Jo, det är, tyvärr, vad jag har hört sedan i februari. För att göra det hela ännu lite läskigare lägger jag på följande resonemang:

Antag nu att EM- och OS-fotograferna, och ingen annan i Sverige, får sina kameror med första batchen. Detta blir isf troligen runt d 21/4. Kanske räcker det inte ens till alla.

Givet att Canon, enligt rykten, bara kan producera runt 4.000 MarkII i månaden och man tömmer lagren d 21/4 så hänger det ju helt och hållet på Canons prioriteringar av Sverige (suck) om det kommmer något alls ens i maj.

Nej, jag har nu sagt till mig själv att vara glad om den dyker upp innan Midsommar. Frågan är väl om jag lyssnar på det örat.

...fast man kan ju åas hoppas att Canon producerat MarkII sedan i januari och sitter på ett jättelager (14.000 enheter?) och lyckas täcka in alla förhandsbeställningar världen över...

/G
 
Att det kunde bli så har jag också hört tidigt. Men alla hoppades väl att första sändningen skulle räcka till fler än sportfotograferna.

Canon slutade tillverka 1D i november har jag för mig. Man kan ju hoppas att de kom igång med tillverkningen av mark II snart efter det.

Jag hoppas också på före midsommar... Skulle vara bra att ha till Hultsfred.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.