Annons

fick en förfrågan på ett foto uppdrag

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Jag fick som sagt var en förfrågan på att göra ett foto jobb för ett större företag och jag är rätt fullbokad just nu så jag lät min assistent svara på det. Tydligen var min prislapp för stor men jag har sällan varit med om ett svar som detta.

Hi again!

Accually the communication with you is kind of funny. Apparently you don´t have any european perspective regarding the charges for photography.
I would advise you to learn about it - just a little - to find out that it is no problem at all to find someone for this job close to this conditions.
Please remember that I´m working for a global compagny in an international agency network.

And I would advise you to learn some professional skills such as the power to come to agreements and a little politeness at all.
There would have been 6000 (!) better ways to tell me that Ove is not the right person to contact about this kind of job.

Uppdraget är tidskrävande så jag hade varit tvungen att blåsa av alla andra jobb för en vecka samt sätta min assistent på att skaffa tillstånd och ordna förutsättningar för att kunna ta dessa bilder. Uppdraget var att ta 4 speciella bilder för med ett speciellt tema och sedan ta 10 bilder till i varje tema totalt ca 40 bilder. Alla rättigheter samt allt skulle vara fritt för företaget och priset för detta tyckte dom var 600 euro.
Behöver jag nämna att jag tackade nej?
Det jag gillar bäst i mejlet är följande som jag upplever lite hotande eller hur ska man tolka det?
Min assistent var absolut inte otrevlig utan nämnde bara ett annat pris än vad dom hade tänkt sig.

Please remember that I´m working for a global compagny in an international agency network.

Inte för att jag har den blekaste om detta, men min omedelbara uppfattning är att 600 euro för en veckas jobb (med assistent och bortskänkning av rättigheterna för bilderna) är ganska (läs: mycket) lite betalt.

Och ja, jag uppfattar det också som ett hot.

Otroligt svar!
Håller med om att betalningen är otroligt dålig.
Förstår att du tackade nej.

Den som skrivit svaret verkar snarare rejält putt över att inte få som han/hon vill. Så lämna det du därhän. Visst kan det uppfattas som hot, men det är inget du behöver ta speciellt allvarligt då svaret är både obegåvat och amatörmässigt.

Man blir bara ledsen när man inser hur lågt ett gott arbete värderas på vissa håll. Senaste halvåret har jag mer och mer funderat på att pyssla med något annat än fotografi.
Tycker att den här inställningen blir allt vanligare. Respekten för fotografer som lever på bilder minskar hela tiden.
I går offererade jag en kongress som går av stapeln i oktober.
23 timmars jobb under två dagar inklusive redigeringar och bildhantering. Ren fotograferingstid är 18 timmar varav 6 på kvällstid.
hade inga uppdrag just under den perioden så jag la ett lågt pris, tyckte jag!
16.000 ex moms med rabatter.
Så kom svaret.
Hi

Thank you for your quote.* This is rather a lot over our budget, would you be prepared to offer us a discount if we promote you as the official photographer to our exhibitors?

I assume VAT is 25%.

Thank you, Tracy

"Rather a lot" Vad hade dom väntat sig.
Kanske något i stil med din uppdragsgivares prissättning.
FY!

Jag tror inte du ska ta... "-Please remember that I´m working for a global compagny in an international agency network." ...som ett hot, jag gissar att de bara vill tala om att de har ett stort nätverk och inte har några problem att hitta billigare fotografer.
Men det var ett väldigt kaxigt och oprofessionellt svar de gav, det hade ju räckt med ett "nej tack" om de tyckte det var för dyrt... Jag tror någon borde korrekturläst det där innan det skickades, då hade nog formuleringen varit annorlunda (och kanske hade de lyckats stava rätt till "company" också :)

vore intressant att se svaret som din assistent skickade. alltid svårt att ge åsikter om svar från bara en sida.
Vore roligt att veta vilket företag med :)

...Jag tror någon borde korrekturläst det där innan det skickades, då hade nog formuleringen varit annorlunda (och kanske hade de lyckats stava rätt till "company" också :)
Och "actually" ;)

Kul att brevet ser så amatörmässigt ut när brevskrivaren samtidigt antyder vilka proffs de är.

= uppblåsthet och arrogans.

Man blir ju inte skitviktig bara för att man jobbar i en global miljö, alltså råkar ha en fotokompis på andra sidan pölen som man lärt känna på Flickr eller Facebook.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar