Annons

Felmeddelande vid HDR renderering

Produkter
(logga in för att koppla)

Filzor

Avslutat medlemskap
Har testat mellan 3 och 7 bilder med olika ljusstyrka osv för att sedan smaska ihop dem till en HDR med hjälp av CS2... men precis när själva mergen är klar så får jag upp detta medelande..

cpif6.png


Vad kan detta bero på har testat ungefär 20 olika inställningar och bilder nu men den vill ändå inte!
Någon som kan veta vad detta beror på

Tack på förhand // Filip
 
Jag antar att du använt EN bild som du sen sparat med olika inställningar.
PS behöver äkta exponeringar, d.v.s. att du behöver ta flera bilder på samma motiv med olika exponeringar.

Däremot finns andra program som klarar detta, sök på hdr.

*/Lasse
 
Jag klurar just nu med samma problem och när du ändra ljusstyrka/exponering i PS så ändras dock inte Exif-datan. Så När du använder HDR funktionen i PS uppdattar programmet det som en och samma bild där det dynamiska omfånget är för litet. Detta problem ska dock gå att gå runt bara man kan nollställa/ta bort Exif-informationen för bilden...

Hur man gör det vet jag dock ännu inte, men jag jobbar på det...

Det vore tacksamt om någon som vet mer om detta kunde posta här och ge lite tips och tricks - jag fick nys om HDR först nu under helgen :)
 
Ett lätt sätt att få bort Exif-infon är att kopiera bilden och sedan skapa en ny bild där man kopierar in den kopierade bilden.

Detta gjorde dock inte så att jag kunde skapa en HDR bild från samma bild (med olika exponeringar).

:(

Någon som har något förslag?
 
Det finns massor av trådar ang HDR/Tonemapping här i forumet.

Det har redan förklarats lite hur manskapar HDR här i tråden men vissa saker får väl förtydligas.



En kamera har ett begränsat Dynamiskt omfång, det vill säga att kameran har svårt att fånga olika nyanser. har du en bild tex med en klarblå himmel och en skuggig slusskanal så komemr du få endera en fin blå himmel och en svart slusskanal eller så får du en bra slusskanal men en vit himmel. Detta beror på att kameran kan itne registrera allt mellan svart till ljust. Om man hård granskar en bildsp kan man se att i det svart finns även olika nyanser av svart, ju bättre dynamiskt omfång man har desto mer variationer ser man i det svarta. Samma sak med det ljusa. Är bilden helt vit så kallas det att bilden har blivit bränd.

Med HDR tekniken så tar man olika exponeringar, en separat för det mörka, en för det ljusa och en mellan, sedan slås dessa ihop för att få fram alla olika nyanser eller "fuska fram" ett bättre omfång. Problemet är att en monitor kan inte helelr visa så stora variationer inom omfånget och därför komemr man inte se någon större skillnad, tvärt om så kan det se knasigt ut. Därför tonemapapr man en bild.


den "smarte" säger ju då att man kan ta en RAW fil och skapa 3 olika exponeringar från samma bild, fördelen är ju att du har bara en exponering och fotar man tex saker som rör sig så är det ju givetvis en fördel, annars får man ju föremålet på flera olika ställen i sin HDR bild.

Problemet är bara att även om det är en RAW bild så har du fortfarande samma Dynamiska omfång i bilden och därför gnäller bla Photoshop.

Program som tex Photomatix klarar det dock men resultatet blir aldrig perfekt.

Det man bör göra är att ta flea olika exponeringar där man endast reglerar slutartiden. Sedan för man ihop dessa i Photoshop eller Photomatix.

För dom som kör med Photoshop CS2 komemr säkerligen få ett felmeddelande om att funktionen inte finns när bilden skall skapas, detta beror troligvis på att svenska photoshop versionen har ett fel som kan övervinnas med en uppdatering från Adobes hemsida. Man skall ha version Photoshop CS2 9.0.2

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/866834.htm?set=lp

Där har ni ett exempel på en HDR bild jag gjort genom olika exponeringar och Photomatix.

Jag tog även en vanlig bild och den var nästan helt svart på alla insidor av husen och även vattnet...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.