Annons

Fel på objektiv? (35/1,8 DX)

Produkter
(logga in för att koppla)

dwargert

Aktiv medlem
Jag har precis fått hem ett par nya objektiv. Misstänker att det är fel på det ena. Det är ett AF-S Nikkor 35mm f:1.8 DX och problemet är att det låter när man fokuserar. Jag har ett 18-70 sedan tidigare samt ett nytt 60mm, båda AF-S. Dessa är i det närmaste tysta vid fokusering varför jag misstänker att det är fel på 35:an. Ljudet framträder väldigt tydligt vilket jag tycker är konstigt då det ska vara en ultraljudsmotor.

Någon annan som har detta objektiv och kan säga något om ljudet vid fokusering. Gärna då jämfört med andra AF-S objektiv. Inte ska det väl vara märkbart ljudligare än andra AF-S?

Tack på förhand!
 
Jag har precis fått hem ett par nya objektiv. Misstänker att det är fel på det ena. Det är ett AF-S Nikkor 35mm f:1.8 DX och problemet är att det låter när man fokuserar. Jag har ett 18-70 sedan tidigare samt ett nytt 60mm, båda AF-S. Dessa är i det närmaste tysta vid fokusering varför jag misstänker att det är fel på 35:an. Ljudet framträder väldigt tydligt vilket jag tycker är konstigt då det ska vara en ultraljudsmotor.

Någon annan som har detta objektiv och kan säga något om ljudet vid fokusering. Gärna då jämfört med andra AF-S objektiv. Inte ska det väl vara märkbart ljudligare än andra AF-S?

Tack på förhand!

Är det inte enklast att prata med säljaren?
 
Min 35/1,8 låter annorlunda men inte så mycket mer. Mina andra objektiv är mer viskande, 35an prasslar litet mer. Antar att det beror på plastigare konstruktion helt enkelt. /FW
 
Det finns olika typer av ultraljudsmotorer varför de kan låta lite olika och alla ultraljudsmotorer är inte helt tysta, även om det är riktig ringmotor heller.
Hur som helst så låter mitt 35/1.8 mer än mitt 18-70 och mitt 17-55, men mindre än 18-55:an.
 
Ok, då är det nog så att detta objektiv helt enkelt är lite ljudligare. Var nog helt enkelt inte beredd på det efter att ha vant mig vid andra AF-S objektiv. Tänkte det var bäst att fråga för säkerhets skull.
Tack så mycket, uppsakttas!
 
Både jag och min bror har 35/1.8 DX och de är lika högljuda båda två (om man jämför med andra AF-S gluggar)
 
Jag har bytt mitt 2 gånger för att det lät mycket. Det gnisslade väldigt mycket på dom två första. Det jag har nu är väl inte direkt knäpptyst men det gnisslar inte som dom två första gjorde.
 
Var har du köpt objektivet? Om det är en vanlig butik är det väl enklast att gå in och jämföra...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.