Annons

Fel på kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick ett konstigt fel idag. Jag fotade lite i min hemmastudio när det plötsligt blev mörkt i sökaren, inte helt svart, men mycket mörkare än normalt. Det gick inte heller att fokusera. Det enda som hjälpte var att ta bort objektivet och sätta tillbaka det. Då gick det att ta en eller två bilder innan man var tvungen att göra om det. När jag kom hem på kvällen tog jag 6-7 kort utan att det hände igen. Vad kan det ha varit?

Spekulerar lite:

Tröga, eventuellt smörjmedelskletiga, bländarlameller som inte går tillbaka som de ska. Skulle också kunna vara något elektriskt fel i kamera eller objektiv som ger samma fenomen, eller att det är skit på objektivkontakterna.

Testa att titta in i objektivet framifrån nästa gång det händer och se efter om du kan se om bländaren har "sjunkit ihop".

* Hände det med ett visst objektiv, eller är det flera?

* Vad var det för kamerahus och objektiv du använde när det hände?

* Blev bilderna OK?

Kanske vanligt

Jag har samma "fel" på min 20D och 40D. Det verkar hända efter att man har fotat med blixt som inte är original med TTL och allt vad det heter. Det är bländaren som sluts till inställt värde av elektroniken. Det brukar räcka att du stänger av kameran och sätter på den igen med strömbrytaren. Tror att det skulle gå att fixa med modifiering av mjukvaran men det har nog låg prioritet av Canonfolket.

Jag har en EOS 350 D och Elinchromes D-lite 2-paket. När jag kom hem och testade med ett annat objektiv fungerade det, men även det som inte fungerade först fungerade hemma. Kan det vara nåt med blixtarna som gör det? Det har fungerat bra förut.

Nej

Det spelar ingen roll på mina kameror vilka blixtarna är. Har nämligen tejpat alla kontakter utom huvudkontakten i mitten på mina blixtar. det verkar som det är kameran som inte gillar the simple way med manuell styrning och enbart blixtutlösning utan kamerastyrning. Kan bero på att elektroniken är känslig för icke korrekt spänning och därmed ger en raktion som bländar ner optiken. Men fungerar det att slå av huvudkontakten för dig?

Fel uttryckt: Det verkar bero på vilka blixtar man har. Med mina två blixtar (sunpak och Metz av äldre snitt) så uppstår samma problem.

Hade samma problem med en D80. Visade sig att den lilla armen i kameran som pillar på bländararmen på objektivet hade fått sig en törn och var aningen felvinklad. Greppade ibland i bländararmen och ibland inte. Hjälpte oftast att lossa objektivet och dra åt det igen. När jag listat ut vad som var fel vinklade jag försiktigt upp armen en aning och då funkade allt som det skulle igen.

Sånt gäller bara för kameror med antik konstruktion. Canon har enbart elektrisk överföring till optiken, sedan EOS-systemet introducerades 1986.

Se inte ner på antika konstruktioner! Dessa kan vara oerhört mer driftsäkra än dagens elektroniska och digitala underverk.

Jag har manuella systemkameror som är över 30 år gamla (och en som är över 50 år), och de har fungerat under hela denna tid UTAN ETT UNS AV STRUL! På de yngre av dessa behöver man byta exponeringsmätarbatteriet vart tredje år (kamerorna fortsätter dock att fungera), och på 50-åringen behöver jag inte ens göra detta... Efter att jag gick över till analoga autofokuskameror för kanske 15 år sedan, så la de av HELT två gånger per år pga att batteriet tog slut. Digitalkamerorna jag skaffat på senare tid är ju etter värre - de tvärvägrar ibland flera gånger i månaden när jag inte i tid observerat batterimätaren. Dessa är ju ofta tämligen primitiva - Fullt, Fullt, Fullt, Nästan tomt!

Nästa kamera för min del ska absolut vara försedd med InfoLithium-batterier, där man kan avläsa återstående batterikapacitet på någon procent när...

Senast ändrad:
Kunde inte låta bli när vi halkade in på Nikon här. Min Canon EF från 1975 fungerar utmärkt, däremot har T90 från 1987 nu slutat exponera. Men det är vanligt på den modellen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto