ANNONS
Annons

Fel iso på kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Har ingen påse här så jag vet inte vad det står där, vad står det och hur har du gjort? Berätta utförligt!

Framkallaren: i med vatten i en dunk hæller i påse A blandar ut detta noga så allt pulver ær utblandat.Hæller i påse B och resterande med vatten så sammanlagt blir det 5 liter framkallare.

Fix: 1 liter med konsentread fix och 4 liter med vatten. allt runt 20 grader.

/Danne
 
Idag så ska jag framkalla en ny rulle med Kodak T-max 100 och jag vill då bara göra en sista kontrol på att jag tänker rätt.

jag ska addera mer tid för att slippa få tunna negativ va?

Alltså min förra framkallning resulterade i tunna neg som efter in skanning blev väldigt mörka detta vill jag nu undvika.


/Danne
 
Idag så ska jag framkalla en ny rulle med Kodak T-max 100 och jag vill då bara göra en sista kontrol på att jag tänker rätt.

jag ska addera mer tid för att slippa få tunna negativ va?

Alltså min förra framkallning resulterade i tunna neg som efter in skanning blev väldigt mörka detta vill jag nu undvika.


/Danne

Är den exponerad som den förra?
 
Man ska kolla negativets skuggor och högdagrar för att bedöma vad man ev gjort rätt eller fel.

Titta på skuggorna (de mera genomskinliga delarna av negativet). Har du detaljer och teckning där så har du exponerat rätt. Är dom allt för täta har du exponerat för mycket, och är de helt genomskinliga utan detaljer har du exponerat för lite.

Kolla sedan de mörkare partierna på negativet, högdagrarna. Är de helt ogenomskinliga så har du framkallat för lång tid. Kan du nätt och jämnt läsa text på vitt papper genom dom har du framkallt rätt tid. Är de alldeles för genomskinliga, så att du mycket lätt kan läsa text genom dom, då har du framkallat lite för kort tid.

Sen måste du vara noga med temperaturer och tider samt agitering. Exakt temp i framkallren är viktig, liksom exakt tid. Agitering efter samma mönster. Gör du annorlunda vid olika framkallningstillfällen påverkar även detta hur negativen ser ut. Även hur du mäter ljuset spelar givetvis in. Men en rekommendation är att mäta snett nedåt så att inte himlen påverkar mätaren.
Hoppas du blir hjälpt.
 
Man ska kolla negativets skuggor och högdagrar för att bedöma vad man ev gjort rätt eller fel.

Titta på skuggorna (de mera genomskinliga delarna av negativet). Har du detaljer och teckning där så har du exponerat rätt. Är dom allt för täta har du exponerat för mycket, och är de helt genomskinliga utan detaljer har du exponerat för lite.

Kolla sedan de mörkare partierna på negativet, högdagrarna. Är de helt ogenomskinliga så har du framkallat för lång tid. Kan du nätt och jämnt läsa text på vitt papper genom dom har du framkallt rätt tid. Är de alldeles för genomskinliga, så att du mycket lätt kan läsa text genom dom, då har du framkallat lite för kort tid.

Sen måste du vara noga med temperaturer och tider samt agitering. Exakt temp i framkallren är viktig, liksom exakt tid. Agitering efter samma mönster. Gör du annorlunda vid olika framkallningstillfällen påverkar även detta hur negativen ser ut. Även hur du mäter ljuset spelar givetvis in. Men en rekommendation är att mäta snett nedåt så att inte himlen påverkar mätaren.
Hoppas du blir hjälpt.

jag testade det där med att läsa text och jag ser texten väldigt tydligt.Så det är som jag misstänkte,för lite tid i framkallaren.

Exakt temperatur i framkallaren hade jag inte det vet jag den var säkert nere på 16-17 grader,den ska väl ligga på 20 grader!
Framkallaren och fixet hadde stått i ett rum utan varme i.

Men nu har jag tagit fram allt så det får stå i rummstemp ett tag inna jag börjar framkalla.

/Danne
 
Klart är att 16-17 grader är inte bra! 20 grader eller lite mer än den här låga temperaturen. Soppan arbetar nämligen mycket sämre då.

Men nu säger du att allt var rätt inställt då är bara rekommendera den angivna tiden för filmen i denna soppa. Vänta ut tills soppan blir 20 grader, lite mer temperatur skadar inte men inte överdrivet bara max 1 celsius.

Är du osäkert eller soppan är bara 19 grader då kan du lägga en extra minut till.

Men alltså nu borde allt gå rätt till med rätt framkallningstid och temperatur. Hellre lite mustiggare neg än för tunna.
 
Senast redigerad av en moderator:
Som vi tidigare läst så är nog problemet i detta fall för kort framkallningstid samt för låg temperatur. Dessa faktorer hänger starkt i hop. Man bör inte köra under 20 grader och kör man högra temperatur så måste man kolla tiden för den temperaturen eller kolla en generell omvandlingstabell.
 
Först när man ute så brukar man mäta ljuset i en 45 grader framför sig och inte på motivet sen därifrån modifierar du lite beroende på vad du vill lägga vikten på med + eller - bländarsteg. Mycket himmel och vatten till ex lurar ju ljusmätaren tänk på det då måste man lägga på lite extra.
Stämmer verkligen det där? Är inte mätarna för infallande ljus (med en vit bulb och alltså ej reflekterande som i en kamera) kalibrerade för detta. Dvs man riktar mätare från där modellen står i riktning mot kameran.

Vet dock inte om det blir så stor skillnad. Borde vara lätt att kolla om solen skiner ute för då bör exponeringen ligga på 1/100 med bländare 16 och 100 ISO då fotgrafen har solen i ryggen (eller ljusmätaren horisontellt mot fotografen).
 
Stämmer verkligen det där? Är inte mätarna för infallande ljus (med en vit bulb och alltså ej reflekterande som i en kamera) kalibrerade för detta. Dvs man riktar mätare från där modellen står i riktning mot kameran.

Vet dock inte om det blir så stor skillnad. Borde vara lätt att kolla om solen skiner ute för då bör exponeringen ligga på 1/100 med bländare 16 och 100 ISO då fotgrafen har solen i ryggen (eller ljusmätaren horisontellt mot fotografen).

Ursäkta att jag inte svarade tidigare men jag har stäng av alla funtioner för att jag har verken tid eller lust att skriva här längre.

jag menade om du hade läst den hela då hade du förstått också att man använder ljusmätaren som är i kameran inte ett extern ljusmätare.

Kamerans ljusmätare luras ibland och därför mäter man framför sig och anpassa exponeringstiden beroende vad man är ute efter. Faktorer är utomhus vatten mycket himmel och dylikt, inomhus är de olika belysningstyper beroende på deras energi intensitet.

En extern ljusmätare mäter man på ett annat vis som jag har inte tid att förklara.

jag använder aldrig någon ljusmätare nuförtiden i alla fall .
 
Jo, det är ju självklart men jag var inte överens om ditt sätt att använda den.

Extern mätare fungerar i regel med bägge mätmetoderna, både reflekterat ljus (man mäter från kameran) och infallande ljus (med mjölkskivan för) då man mäter från motivet mot kameran. Min erfarenhet är att den mest exakta mätmetoden om ljuset inte ändras utan är konstant, är att mäta infallande ljus, alltså från motivet mot kameran med mjölkskivan infälld. Fast det är inte alltid man kan eller hinner mäta på det sättet, speciellt inte då ljuset kan ändras snabbt som utomhus. Där är Franks metod (att mäta reflekterat ljus snett nedåt mot marken i ca 45 gr) bättre. Infallande ljus brukar oftast användas inomhus och i studio med konstljus vad jag känner till. Men är ljuset konstant utomhus och man inte fotar gatufoto el liknande (där man inte har mycket tid på sig att ta bilden) är den metoden mera exakt än att mäta reflekterat ljus.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar