Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel iso på kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

LEXrasta

Avslutat medlemskap
Idag så var jag ute och fotade med T-Max 100 i normala fall så använder jag bara 400.
Jag lyckades då glömma bort att ändra iso på kameran (Pentax 67) inte förens jag var färdig med rullen så märkte jag detta. Min externa ljusmätare var rätt inställt på iso 100 och jag gick ju efter min ljusmätare så då tänkte jag att det inte borde bli något problem.

Jag körde 6 min och 45 sek med framkallaren (xtol) och till min fasa så är alla bilderna alldedes för mörka,så pass mörka att jag inte kan använda negativen.

Var i kjedjan blev det fel tror ni?

/Danne

Idag så var jag ute och fotade med T-Max 100 i normala fall så använder jag bara 400.
Jag lyckades då glömma bort att ändra iso på kameran (Pentax 67) inte förens jag var färdig med rullen så märkte jag detta. Min externa ljusmätare var rätt inställt på iso 100 och jag gick ju efter min ljusmätare så då tänkte jag att det inte borde bli något problem.

Jag körde 6 min och 45 sek med framkallaren (xtol) och till min fasa så är alla bilderna alldedes för mörka,så pass mörka att jag inte kan använda negativen.

/Danne
Vad menar du då? Är bilderna mörka eller negativet är mörkt?

alltå negativen är mörka.

/Danne

Alltså, själva verket om du exponerar en 100 ISO film efter 400 då borde ditt negativ vara tunn som bara basen allt eftersom 400 är en mycket snabbare film och kräver snabbare exponeringstider som resulterar en kraftigt underexponerad negativ.

Den 100 ISO filmen kräver längre exponeringstider allt eftersom det är en långsammare film i samma ljussituation.

Så, själva verket det är så att du har exponerat en 400 ISO film efter 100 ISO och därför dina negativ blev överexponerad. DVS mörka som natten.

Det är det ända alternativ jag kan tänka mig som har hänt.

Ps. Ett negativ kan blekas med framgång om den är inte helt igengrodd.

Senast ändrad:

/Danne

Orsaken är just det faktum du beskriver, kamera och film har haft olika iso tal,och inte så lite differans heller..

Jo men om jag använder min externa ljusmätare och inte den inbyggda och om jag då ställer in min externa ljusmätare på iso 100 så använder jag ju slutartiderna som ljusmätaren ger mig.Eller är även iso inställningen på kameran viktig även för att man inte använder den inbyggad ljusmätaren?!

/Danne

Jo men om jag använder min externa ljusmätare och inte den inbyggda och om jag då ställer in min externa ljusmätare på iso 100 så använder jag ju slutartiderna som ljusmätaren ger mig.Eller är även iso inställningen på kameran viktig även för att man inte använder den inbyggad ljusmätaren?!

/Danne

Låter ju väldigt skumt. Men om du inte använder ljusmätaren i kameran så spelar det ju ingen roll vilket ISO den är inställd på.

Tack det var det jag ville få reda på.

Alltså så är det jag som gjort fel när jag framkallade filmen.

Låter 6 min och 45 sek ok?

/Danne

Tack det var det jag ville få reda på.

Alltså så är det jag som gjort fel när jag framkallade filmen.

Låter 6 min och 45 sek ok?

/Danne

Har du blandat soppan rätt då? Eventuellt andra faktorer kameran eller ljusmätaren är paj.
Iso inställningen påverkar bara ljusmätarens sensor och har inget med exponeringstider eller bländaren att göra den visar ju bara den rätta inställningen åt dig, förutsätt förstås att kameran inte är en automat

Har du blandat soppan rätt då? Eventuellt andra faktorer kameran eller ljusmätaren är paj.
Iso inställningen påverkar bara ljusmätarens sensor och har inget med exponeringstider eller bländaren att göra den visar ju bara den rätta inställningen åt dig, förutsätt förstås att kameran inte är en automat

Japp soppan är rätt blandad,har framkallat t-Max 400 med mycket bra reslutat.

Jag snackade med en kompis presis och han menade på att det inte spelar någon roll vilket iso kamran står på om det är rätt iso på den externa ljusmätaren.

Han menade på att det var tiden som är fel,ca 1 till 1.5 minuter extra borde jag tydligen lagt på.

/Danne

Jag snackade med en kompis presis och han menade på att det inte spelar någon roll vilket iso kamran står på om det är rätt iso på den externa ljusmätaren.

Han menade på att det var tiden som är fel,ca 1 till 1.5 minuter extra borde jag tydligen lagt på.

/Danne

Det är korrekt du kan använda vilken extern ljusmätare du vill om du ställer in exponeringstiden och bländare efter vad den externa ljusmätaren visar, men varför böka till om du har en intern ljusmätare.

Lagt extra tid på vad? Du har ju som du säger redan mörka negativ som natten. Eventuell extra tid på framkallningen eller exponeringen skulle bara öka på den "darkness you allready have".

Senast ändrad:
Det är korrekt du kan använda vilken extern ljusmätare du vill om du ställer in exponeringstiden och bländare efter vad den externa ljusmätaren visar, men varför böka till om du har en intern ljusmätare.

Lagt extra tid på vad? Du har ju som du säger redan mörka negativ som natten. Eventuell extra tid på framkallningen eller exponeringen skulle bara öka på den "darkness you allready have".

Menar du att ju længre tid jag framkallar negativen ju mørkare blir negativen? Jag trodde det var tværtom!Længre tid ljusare negativ.

/Danne

Hej Daniel!

Jag hade alltid samma problem när jag var ny på svartvitfotografering (obs, la av innan jag hunnit bli riktigt duktig) Det kvittade vad jag gjorde, hur nogrann jag var med alla steg.. det blev aldrig rätt och ingen jag frågade hade någon förklaring.. Vet fortfarande idag inte varför allt blev så fel hur jag än gjorde. Så jag la ner efter 10 år. Kör nu bara med färgfilm och digitalt.

Vad jag tror du frågar är om kameran på nåt sätt påverkat inställningarna/exponeringen för att den var inställd på ett annat iso?

Isåfall måste kameran ha åtminstone halvautomatik och det vet jag inte om Pentax 67 har.. Tror inte det.. Men det är ju lätt att testa utan film. Bara att rikta kameran mot ett mörkt hörn inomhus, trycka av och se om den väljer en låååång slutartid..

Hm... tänkte lite.. Tyvärr måste det nog vara så att din Pentax 67 har fel på sina slutartider. Den har antagligen hängt sig på mellan en 1/60 eller 1/125.. eller så fungerar de snabbare tiderna helt enkelt inte. Den kör så snabb tid som det går men uppenbarligen så räckte den slutartiden inte till med tanke på dina överexponerade neg/överframkallade neg.

Beklagara verkligen om så är fallet

Ju längre tid du exponerar och ju längre tid du framkallar, desto mörkare blir negativen. Det är resultatet av att filmen är negativ. Blir det tvärtom så är det Dia-film. Och den är Positiv.

Nu klarar negativfilm jäääättemycket överexponering så förhoppningsvis kan du använda dom med låååånga tider och stor bländare i förstoringsapparaten.

Senast ändrad:
Här var en bra länk att läsa! http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j109/j109.jhtml

Blandat rätt enligt vad? utspädd eller stark
1: Fullstark lösning? (1,6l vatten +A+B pulver = 2 liter konsentrat)
1-5 filmer 7½ minut
6-10 filmer föregående+15%
11-15 filmer ytterligare +15%
allt vid 20 grader

2: utspädd engångslösning 1:1
9½ minut 20 grader

Olika styrkor och tider så vilken har du gått efter?

MVH Jocke som inte varit i labbat på en hel månad

Stopp

Nu ær det jag som tænker konstigt.

Jag ær inte helt van vid tænkandet nær det gæller film.

Mina Negativ ær inte mørka dom ær ju ljusa och vældigt tunna,vilket medfør att dom blir mørka nær jag tex skannar in dom

Sorry!! =(

/Danne

Här var en bra länk att läsa! http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j109/j109.jhtml

Blandat rätt enligt vad? utspädd eller stark
1: Fullstark lösning? (1,6l vatten +A+B pulver = 2 liter konsentrat)
1-5 filmer 7½ minut
6-10 filmer föregående+15%
11-15 filmer ytterligare +15%
allt vid 20 grader

2: utspädd engångslösning 1:1
9½ minut 20 grader

Olika styrkor och tider så vilken har du gått efter?

MVH Jocke som inte varit i labbat på en hel månad

Nja det dær blev lite øverkurs før mig. Jag blandar som det står på påsarna och jag anvøænder alltid 20 gradit vatten nær jag skøljer..

/Danne

Bættre exponering.Sedan jag køpte en extern ljusmætare så har jag æntligen børjat få bra exponeringar.Blev aldrig helt bra med den inbyggda.

/Danne

Danny boy, Det är inget fel att ha en extern ljusmätare men man kan fixa det hela med den interna också.

Först när man ute så brukar man mäta ljuset i en 45 grader framför sig och inte på motivet sen därifrån modifierar du lite beroende på vad du vill lägga vikten på med + eller - bländarsteg. Mycket himmel och vatten till ex lurar ju ljusmätaren tänk på det då måste man lägga på lite extra.

Olika typ av belysningen inomhus påverkar också ljusrör måste man kompensera eftersom den är inte lika energirik som andra typ av belysningar.

Och om du gör lite missar då och då så när du blir duktigt i mörkrums arbetet kan man alltid fixa det mesta

Stopp

Nu ær det jag som tænker konstigt.

Jag ær inte helt van vid tænkandet nær det gæller film.

Mina Negativ ær inte mørka dom ær ju ljusa och vældigt tunna,vilket medfør att dom blir mørka nær jag tex skannar in dom

Sorry!! =(

/Danne

Alltså jag frågade dig vad som var mörkt i början. :) När man scannar då är det räknas som en bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar