Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel färg på fotona med Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)
Ur min synvinkel är film inte ett dugg bättre. Har inte gjort några tester, men min bakgrund som grafiker har lärt mig svårigheterna med vissa färger och slutanvändningen är i mitt fall det enda som räknas. Jag jobbade som scanneroperatör (jo, det fanns ett sådant yrke:) på 80-talet och tampades då med samma problem som idag. Naturlagar är svåra att förändra, det är fortfarande samma färger som hamnar på papper eller i en skärm. Verktygen har så klart blivit mycket bättre, men naturlagarna gäller fortfarande.

Fast ligger begränsningen i scannern eller i filmen i så fall? Ligger den i scannern kan man kanske ändå framkalla en rulle med"korrekta" färger.
 
Ur min synvinkel är film inte ett dugg bättre. Har inte gjort några tester, men min bakgrund som grafiker har lärt mig svårigheterna med vissa färger och slutanvändningen är i mitt fall det enda som räknas. Jag jobbade som scanneroperatör (jo, det fanns ett sådant yrke:) på 80-talet och tampades då med samma problem som idag. Naturlagar är svåra att förändra, det är fortfarande samma färger som hamnar på papper eller i en skärm. Verktygen har så klart blivit mycket bättre, men naturlagarna gäller fortfarande.

Det ser ut som om iBoat och jag egentligen är väldigt överens. Ur min synvinkel är digitaltekniken betydligt lättare att hantera än den äldre fotokemiska, kanske framför allt för att man som bildskapare har bättre kontakt med de olika delarna i processen. Förr lämnade man ju i regel färgfilmen till ett labb och andra printade. På ett sätt var det enklare, men när det blev knepigt hade man inte stora möjligheter att justera, eftersom det kunde skita sig i så många olika delar av processen. För den som jobbar som grafiker och reproducerar är det så klart en annan sak, men ändå inte lätt.

Så de viktiga bitarna för att så långt som möjligt få det rätt är att exponera rätt, spara RAW, och om man låter kameran göra jpeg, ha så nära rätt vitbalans som möjligt. En väl uppstyrd färghantering med QPcard och profilerat hela vägen till färdig bild är värt guld, men för de flesta knäppare är det främst exponering och vitbalans som kan göra skillnad. Färgavvikelser blir det alltid, och vissa toner är mer iögonenfallande då de är ljusare. Det är också stor risk att en färg mättar, "klipper", om man ligger högt på exponeringen. Det gäller ofta när man tar blommor, och det är oftast i rött, mindre ofta i blått och sällan i grönt. Rhododendron och andra liknande nyanser kan lätt klippa i både blå och röd kanal, och om färgen har klippt går den knappast att rätta till.

Nikon D90 har stort dynamiskt omfång, om man inte höjer ISO. För att kunna justera dynamiken i bilden är det av värde att dels se till att inte klippa mättade toner, dels att behålla så hög dynamik som möjligt, så att man har utrymme att ljusa upp de mörka delarna av bilden lite grann. Det här är vad "Active D-Lighting" ska göra, men jag tvivlar på att det fungerar för just det här ändamålet, om man inte också drar ner kompensering lite grann för att undvika att enstaka färg klipper.

Så ett råd för att ge möjlighet till bästa möjliga purpurfärg, utöver att exponera lågt och ställa vitbalansen rätt, är att spara RAW och inte gå över ISO 200, för att få största möjliga utrymme för justeringar efteråt.
 
Intressant fråga som jag också skulle vilja ha svar på.
Någon som vet ?
Ger film mer verklighetstrogna färger ?

Nej, nej. Jag gör ibland utskrifter från konstverk. Bilderna kommer oftast från digitala kameror och då är det enkelt att korrigera färgerna så att de stämmer överens med originalen. Ibland får vi 4 x5" dior och då är det nästan hopplöst att korrigera bilden. Film ger alltså betydligt sämre precision i färgåtergivning.

Lösningen på problemet att få fram färgerna på så intensiva färger som dina blommor är att fotografera i råformat och att korrigera färgerna vid råkonverteringen. Ibland kan det krävas att man konverterar bilden till färgrymden Prophoto RGB.
 
Nej, nej. Jag gör ibland utskrifter från konstverk. Bilderna kommer oftast från digitala kameror och då är det enkelt att korrigera färgerna så att de stämmer överens med originalen. Ibland får vi 4 x5" dior och då är det nästan hopplöst att korrigera bilden. Film ger alltså betydligt sämre precision i färgåtergivning.

Lösningen på problemet att få fram färgerna på så intensiva färger som dina blommor är att fotografera i råformat och att korrigera färgerna vid råkonverteringen. Ibland kan det krävas att man konverterar bilden till färgrymden Prophoto RGB.

Våldsamt OT, men ändå...
Stefan, har du lust att räkna på det vi pratade om för ett par månader sedan? Saker har börjat falla på plats och jag behöver göra en budget. Jag har så klart kontakt med andra tryckerier, men det skulle kännas tryggt att låta dig göra det. Jag har alla förutsättningar klara så om du är intresserad, slå en signal !
 
Senast ändrad:
Våldsamt OT, men ändå...
Stefan, har du lust att räkna på det vi pratade om för ett par månader sedan? Saker har börjat falla på plats och jag behöver göra en budget. Jag har så klart kontakt med andra tryckerier, men det skulle kännas tryggt att låta dig göra det. Jag har alla förutsättningar klara så om du är intresserad, slå en signal !

OT fortsätter. Varit rätt överlupen med jobb, men ska kolla.

Stefan
 
Fast ligger begränsningen i scannern eller i filmen i så fall? Ligger den i scannern kan man kanske ändå framkalla en rulle med"korrekta" färger.

Du bortser då från problemet att vitbalansen sattes vid tillverkningen av filmen, och de flesta hade inte möjligheter att korrigera den vid tagningen. Med solen i nacken, medvind, rätt månfas och en ordentlig frukost att börja dagen kan det stämma om man har tur, men i regel har man inte så mycket tur. Digitalt är enklare, mycket enklare.
 
Med solen i nacken, medvind, rätt månfas och en ordentlig frukost att börja dagen kan det stämma om man har tur, men i regel har man inte så mycket tur. Digitalt är enklare, mycket enklare.

Kräver mycket mera än solen i nacken, medvind, rätt månfas och en ordentlig frukost att börja dagen. Rätt motiv som råkar ha en spektral återgivning som stämmer överens med filmens känslighet är väl en av förutsättningarna. Rätt film av alla de olika sorterna som fanns är rätt bra också. Digitalt är enklare, oerhört mycket enklare när det gäller att återge färger rätt.
 
Nej

Intressant fråga som jag också skulle vilja ha svar på.
Någon som vet ?
Ger film mer verklighetstrogna färger ?

Stötte på problemet med blåsippor under diatiden. Vissa filmer fungerade inte alls. Velvia gjorde t.ex. sipporna väldigt rödaktiga. Bäst lyckades jag med ektachrome när det gällde sipporna.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar