Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel färg på fotona med Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

mozes

Aktiv medlem
Hej på er alla :)
Jag har köpt en Nikon D90 och undrar vilka inställningar som är fel , när jag tex tar ett kort på blåsippor som är lila aktiga men blir blåa i kameran.Även alla kort jag tar blir matta i färgerna, men just lila blir blå :(( Är det någon som vet? Detta fenomen blir oavsett vilket objektiv som jag använder.
 
Hej på er alla :)
Jag har köpt en Nikon D90 och undrar vilka inställningar som är fel , när jag tex tar ett kort på blåsippor som är lila aktiga men blir blåa i kameran.Även alla kort jag tar blir matta i färgerna, men just lila blir blå :(( Är det någon som vet? Detta fenomen blir oavsett vilket objektiv som jag använder.
Börja med att återställa grundinställningarna genom att hålla ner de 2 knappar på ovansidan som har en grön markering
 
Känner igen det. Av nån anledning tycks just blåsippornas färg vara svår att återge på ett sätt som uppfattas som korrekt.
 
Problemet är inte specifikt för kameran, utan alla kameror har problem med lila färg, och den kan inte heller återges på en bildskärm. Den ligger helt enkelt utanför de färger som är möjliga att redovisa med sRGB och utanför färgrymden aRGB också. Det finns färger som avviker ännu mer, men det finns knappast något skäl att räkna med att lila och purpurfärger ska kunna visas någotsånär troget. Rhododendron eller rödplister är i det avseendet ännu mer avvikande än blåsippor brukar vara. Det är väl egentligen bara när man råkar ha purpurfärgade blåsippor som man inte kan få fram någotsånär rätt färg.

Bäst resultat brukar man få om man ser till att vitbalansera rätt, och om man inte exponerar så mycket att någon av de tre grundfärgerna går till klippning. Det problemet har man i och för sig sällan på blåsippor, vars ståndare brukar vara det som lyser starkast. Men purpurtonerna kommer ändå aldrig att komma fram ens i närheten av färgen man ser när man tittar direkt på blomman.
 
Kör du med automatisk vitbalans, eller kalibrerar du efter ljusförhållandena?

AWB kan vara lite glitchig ibland, särskilt på lite äldre kameror.
 
När jag körde med D90 tyckte jag att autovitbalansen ofta gled lite för långt mot magentahållet, vilket gjorde att gräsmattor och grönska i största allmänhet kunde se gräsligt ut. Dessutom om man exponerade lite för mycket - D90 har en tendens att exponera lite för kraftigt tycker jag - tog det helt död på de naturliga färgerna på just sånt som blåsippor. Bättre blir det med lite sparsammare exponering och att tilta vitbalansen i efterbehandlingen lite mer mot gröna hållet än vad kameran föreslår. Det kan också vara bra att använda lite högre färgtemperatur än vad som föreslås, då blåsippor ofta är i skuggan var vitbalansen alltid är lite kallare än i direkt solsken.
 
jag kör med automatisk vitbalans,eftersom jag oftast kör med auto funktionen.
Håller med om att färgerna aldrig blir verklighets trogna.Nu är jag helt super dålig på hur man ställer in exonering,tiltar vitbalansen osv :( jag har alltid klarat mig när jag hade D80 den behöll färgerna som jag ville o resten kunde jag korrigera i photoshop.
Jag håller med att alla kameror har problem med purpurfärger,jag tog med mig min kompaktkamera o fotade samma blåsippa som med D90 ,den blev något bättre men inte helt naturtroget den heller.
Jag önskar jag kunde lärt mig alla inställningar , jag har liksom klarat mig genom åren o tagit hyfsade kort trots att jag inte varit haj på alla inställningar . MEN nu ska min dotter gifta sig OCH bett mig ta alla bröllops foton o inte ta någon fotograf och hon kommer "mörda";) mig ifall det inte blir bra.
Därför känner jag mig livrädd nu när färgerna inte blir bra :( Hennes brudbukett kommer (tack o lov;) gå i röd,orange,vitt INTE lila men trots det vill jag inte att några färger skall bli över exponerade eller vitbalansen fel :(
 
Hur är det med gamla analoga kameror? Har de också problem med lila?
Annars är ju ett alternativ att backa upp med ett par rullar gammal 135-film.;)
 
Testa kolla vilken bildkontroll du har, finns bland menyerna men du kan också komma åt den snabbt genom info knappen 2 gånger och sedan bläddra till den. Testa med lite olika och se hur resultatet blir.

Man kan även välja en av dem och sedan gå in i menyn och göra en lite mer ändringar.
 
jag kör med automatisk vitbalans,eftersom jag oftast kör med auto funktionen.

Genvägen, i stället för att ställa en egen vitbalans, är att ställa ett av de förinställda lägena. Om det är solljus, så ställ den på solsken, och om det är molnigt, så ställ vitbalansen på molnigt. Jag antar att du måste använda läge P eller A för att det ska gå att ändra inställningar från kamerans grundinställning. De fasta lägena på vitbalans funkar bättre än AWB i de allra flesta fall.

Se också till att inte överexponera, vilket kan göras genom att ställa ner exponeringen lite grann med kompenseringen i något av lägena P eller A. Det är lättare att ta fram färgerna med lite mindre exponering, och det är knepet som Active D-Lighting använder.

Om du spar bilderna både som jpeg i hög kvalité och RAW (NEF), har du större möjlighet att göra korrigeringar om det skulle skita sig.
 
Lila är en svår färg. Den balanserar på en tunn tråd mellan blå och lila till magenta. Det behövs verkligen inte mycket åt ena eller andra hållet för att det ska avvika mot verkligheten. Vill man vara mycket noga kan man profilera sin kamera med t ex QPcard eller annat system. Jag håller inte med om att den färger ligger utom aRgb eller sRbg, men ofta krävs lite efterbehandling, med t ex selektiv färgjustering i PS.
 
Lila är en svår färg. Den balanserar på en tunn tråd mellan blå och lila till magenta. Det behövs verkligen inte mycket åt ena eller andra hållet för att det ska avvika mot verkligheten. Vill man vara mycket noga kan man profilera sin kamera med t ex QPcard eller annat system. Jag håller inte med om att den färger ligger utom aRgb eller sRbg, men ofta krävs lite efterbehandling, med t ex selektiv färgjustering i PS.

Jag vill inte gå i polemik om färgens existens, men svår kan vi nog vara överens om.

Den enda "färg" som egentligen skulle kunna vara svårare är brun, som egentligen inte alls finns i spektrum, men den lyckas vi med mycket oftare, och skälet är att det är lättare att fördra en avvikelse när man gör den mörkare. För inte så längesen var det någon som inte gillade den gröna färgen som kameran gav på de mörka ekluckorna i köket.

Så ett av knepen att ta till när man har en mättad lila är att göra den mörkare.

Ett annat knep när en mättad färg vållar problem är att minska mättnad, vilket kanske funkar bättre på brunt än på lila. Det är svårt att balansera mättnaden för att få den lila färgen bra.

Så de viktiga punkterna för bästa resultat är att se till att ingen färg klipper och att vitbalansen står så nära rätt som möjligt. Om man dessutom spar RAW, har man tillfälle att göra det bästa möjliga, även om det kan ra lång tid att lära sig hur man kan jobba från råfilen.
 
Jag vill inte gå i polemik om färgens existens, men svår kan vi nog vara överens om.

Den enda "färg" som egentligen skulle kunna vara svårare är brun, som egentligen inte alls finns i spektrum, men den lyckas vi med mycket oftare, och skälet är att det är lättare att fördra en avvikelse när man gör den mörkare. För inte så längesen var det någon som inte gillade den gröna färgen som kameran gav på de mörka ekluckorna i köket.

Så ett av knepen att ta till när man har en mättad lila är att göra den mörkare.

Ett annat knep när en mättad färg vållar problem är att minska mättnad, vilket kanske funkar bättre på brunt än på lila. Det är svårt att balansera mättnaden för att få den lila färgen bra.

Så de viktiga punkterna för bästa resultat är att se till att ingen färg klipper och att vitbalansen står så nära rätt som möjligt. Om man dessutom spar RAW, har man tillfälle att göra det bästa möjliga, även om det kan ra lång tid att lära sig hur man kan jobba från råfilen.

Egentligen är alla färger som balanserar med de tre färgerna (eller fyra som vid utskrift) svåra. Brunt, som du säger, men också blågrönt, olivgrönt, korall och orange m fl. Just varmgult till orange tycker jag Nikon är dålig på, men QPcard rättar till det problemet ganska bra. I sin egen skärm kan man för det mesta sitta ta fram precis den nyans man vill ha, men i slutanvändningen (tryck, print, webvisning)kan svåra färger bli nästan vad som helst.
 
Intressant fråga som jag också skulle vilja ha svar på.
Någon som vet ?
Ger film mer verklighetstrogna färger ?

Ur min synvinkel är film inte ett dugg bättre. Har inte gjort några tester, men min bakgrund som grafiker har lärt mig svårigheterna med vissa färger och slutanvändningen är i mitt fall det enda som räknas. Jag jobbade som scanneroperatör (jo, det fanns ett sådant yrke:) på 80-talet och tampades då med samma problem som idag. Naturlagar är svåra att förändra, det är fortfarande samma färger som hamnar på papper eller i en skärm. Verktygen har så klart blivit mycket bättre, men naturlagarna gäller fortfarande.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar