Annons

Fel färg på bilder efter att jag sparat i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

VicR

Aktiv medlem
När jag öppnat en nytagen bild i photoshop, redigerat klart och sparat den, så får den en helt annan färg. Färgen blir aningen gråare, mycket färg försvinner helt enkelt.
Ruskigt frustrerande, så jag skapar denna forumtråden så jag kanske kan få en lösning på problemet!

Hej!

Om du väljer Save as och sedan kollar i botten av den dialog rutan så har du ett alternativ som säger: "ICC Profile: Adobe RGB (1998)".
Jag skulle tro att denna inte är kryssad för din del.

Kryssa i den och testa igen =)

Hej!

Om du väljer Save as och sedan kollar i botten av den dialog rutan så har du ett alternativ som säger: "ICC Profile: Adobe RGB (1998)".
Jag skulle tro att denna inte är kryssad för din del.

Kryssa i den och testa igen =)

Jag testade att kryssa i boxen, tyvärr gjorde det ingen skillnad.. Jag har photoshop på två datorer, och detta problemet ligger i båda. Klurigt!

Jag har precis samma problem och har ingen lösning än.

Adobe RGB är mer gråare än SRGB. Är det samma sak för dig?

Jag har precis samma problem och har ingen lösning än.

Adobe RGB är mer gråare än SRGB. Är det samma sak för dig?

AdobeRGB kommer att bli risigt så länge du inte

1) Bäddar in en färgprofil för AdobeRGB
2) Visar bilden i ett program som har färghantering

Datorn bör också ha en profil för skärmen angiven så att programmen vet vad de sysslar med.

JAg har löst det!

Du ska ändra profil till AdobeRGB alltså inte AdobeRGB 1998 då visar det exakt samma.. ÄNTLIGEN!!

Samma problem

Jag har exakt samma problem! Tråkigt nog förstår jag inte vart man kollar upp det där med Adobe RGB... Någon som vet?

Nu vet jag tyvärr inte exakt var Mikael har gjort den ändring han gjorde.
Men en gissning från min sida skulle vara att den kan finnas under edit>color settings (ctrl+shift+K)

Det hade nog varit bättre om Mikael själv hade gjort ett inlägg och förklarat lite mer exakt.

Hoppas att det kan ha varit till någon hjälp ändå!

Tack så hemskt mycket för alla svar! Jag tror jag fått bot på problemet.
jag gick in på edit - color settings och testade mig fram lite. Nu sparas bilderna i exakt samma färg. Frågan är; varför inträffade det just nu, på två helt olika datorer? Innan var det ju liksom inga problem.

Tack så hemskt mycket för alla svar! Jag tror jag fått bot på problemet.
jag gick in på edit - color settings och testade mig fram lite. Nu sparas bilderna i exakt samma färg. Frågan är; varför inträffade det just nu, på två helt olika datorer? Innan var det ju liksom inga problem.

Har du kollat hur färgerna blir utskrivna bilder?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar