Annons

Fel Batteri/laddare?

Produkter
(logga in för att koppla)

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Jag köpte en Pentax K100D super och behövde där med även ett par AA batterier och en laddare, valet föll på en GP PowerBank V800C från Kjell & Company där 4 st 2700 mAh batterier medföljde.
http://www.kjell.com/?item=44574&path=24700000,25210000,25220000,25230000

Men efter jag laddat batterierna och alla lampor lyste gröna satte jag in dem i kameran, men ingenting hände. I affären hade jag frågat om det skulle fungera till en kamera och det sade dom att det skulle göra, så glad knallade jag hem och hoppades på att få en trevlig fotodag.

Men då märkte jag att det står 1,2V på batterierna, men jag har för mig att standard för batterier är 1,5V. Är det så att GP Powerbak bara är en stor bluff och vart i hela friden får man tag på uppladdningsbara batterier som är på 1,5V?

Eller kan det vara nått annat som är fel, vad tuycker ni att jag skall göra; lämna tillbaka den och i så fall köpa vadå? Vilka laddare och batterier kan rekommenderas för digitala system kameror?
 
Måste dubbelposta då jag har en viktig uppdatering.

Innan jag rusade tillbaka till affären med laddaren så satte jag in batterierna igen och slog på laddaren, då laddades de fem minuter till. När jag efter det satte in batterierna i kameran fungerade det bra och dom höll sig under hela min cykeltur som var 183 bilder lång och fortgick under ca 3 timmar och detta trots att dom hade laddats på mindre än 30 minuter.

Så den laddaren verkar duga och åter var det jag som skrek glashus innan jag hoppat över tunnan. Så, sorry ;-)
 
De flesta (alla?) uppladdningsbara batterier är på 1.2 volt.

Kolla på olika batteripack, volten på dem är delbart med 1.2, 3.6, 7.2, 9.6, 12.
 
Jo, det är sant och det är bara jag som är lite ovan med att använda AA. Men laddaren jag köpte är bra och det var bara nått konstigt i början som gjorde att jag fick ladda batterierna en gång till för att de skulle fungera.

I manualen står det att man skall kunna ta ca 430 bilder med uppladdningsbara batterier (utan blixt), men efter 500 bilder inklusive granskning, inställningar, flertalet blixtbilder så visade batteri symbolen på kameran full laddning. När jag sedan stoppade in batterina för att ladda upp dem igen så visade laddaren att de var klara att använda igen efter bara någon minut.

Så nu vill jag gärna rekommendera denna laddare, enda nackdelen jag kan komma på är att fläkten låter, men inte mer än min PC eller TV, samt att det är lite svårt (pilligt) att få ut batterierna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.