Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Feedback

Produkter
(logga in för att koppla)

Kramer

Aktiv medlem
Håller på att bråka med min hemsida och skulle vara tacksam för lite feedback på den.

Har dilemmat om jag skall fylla ut den mer eller om jag skall låta den vara som den är.


adress : http://www.matti-p.com
 
Några synpunkter:

* Personligen tycker jag att sådana där "scrollpilar" går fetbort... Extremt störande att inte kunna scrolla som vanligt på en hemsida.

* Översta bannern bör länka tillbaka till startsidan, särskilt som den har den adressen i sig så att säga.

* Jag skulle försöka strippa startsidan på sådant som inte är absolut nödvändigt, tillexempel spalterna till höger och vänster med updates/partners. Lägg hellre till dem som egen sida med länk under översta bannern.

* Att man inte kan få upp en större bild från thumbnailen känns inge vidare. Framför allt så gör de där små bilderna orginalen ingen som helst rättvisa.
 
Om du klickar på en bild så kommer den upp i större format. Trust me.

Thumbsen går att klicka på.

Anledningen varför det finns en vänster och högerspalt är att jag kommer fylla ut dessa spalter. Med vad har jag dock inte bestämt mig för.

Scrollen är inlagd pga att det inte går att scripta layouten på IE ( MS ) Extremt fula scroller och få det snyggt i FF, sidan är gjord för FF och IE.

Översta bannern går inte att klicka på pga att den ändras för varje besök, stanna kvar på sidan får du se det själv.

Du bör inte ha varit inne på sidan mer än 30 sekunder annars.. :p
 
Anledningen varför jag vet att besöken inte varade i 30 sekunder är pga att bannern byts var 30 sekund...

Vad är det med all folk här! :(
 
Jag skriver inte om 30 sekunder för att vara dryg.
Det är en funktion i bannern som gör så att den byts var 30onde sekund.
Om personen nu skulle stannat MER än 30 sekunder på sidan skulle denne sett att den ändras... :p

Och så slänger du skit med att jag inte ska ta kritik?! *hmpf*
 
Nej, ulf skrev att du troligtvis inte har 30 sekunder på dig för att få besökaren intresserad. Blir inte besökaren intresserad så lämnar han/hon sidan. Det är den enkla sanningen.

En fråga: Varför ändras bannern med 30 sekunders intervall? Vad är syftet? Vore det inte bättre att ha en snygg statisk banner som är bättre integrerad i sidans layout?

Scrollpilarna är irriterande för mig främst för att jag inte kan scrolla sidan med scroll-hjulet på min mus.

Designen i portfolion känns inte heller som en hit, Det vore snyggare med samma bakgrundsfärg överallt.

Här är en bra länk till ett verktyg som automagiskt plockar fram harmoniserande färger.
http://www.colormixers.com/mixers/cmr/
 
- Jag håller med att rullningen med pilarna inte är helt lyckad, jag kan tycka det är bättre med mindre snygga rull-lister som funkar bra.

- Man får ingen hint om att det går att klicka på bilderna för att se dom större.

- En del bilder blir dessutom större än min skärm klarar, utan någon möjlighet att rulla bilden. I kolumnen till vänster finns en knapp en bit ner, jag ser bara översta kanten av den. Finns det mer under tro? (Jag kör med 1024*768 och dubbla rader taskbar)

- Gör ett huvud som inte ändras och gör det till länk till första sidan istället. Jag är lite allergisk mot sidor som rör på sig.

- Annars är sidan ren och snabb.

- Någon anledning att den är på engelska?
 
Byt ut scrollgrejset med pilarna GENAST.
Scrollning ska gå att göra med scrollhjulet på musen. Det är därför det heter så.

Sen tycker jag nog du ska innesluta menyn-raden i en lika dan box som de andra delarna på sidan (och göra den lika bred som de andra tillsammans).

Fönstret som öppnas är inte sort nog för bilderna du visar i det heller.

Jag använder FF.
 
Ville bara tillägga att jag kan scrolla med scrollhjulet när jag kollar i portföljen där pilknapparna är. :)
Vet inte om det är ändrat eller om mitt scrollhjul är mycket bättre än alla andras. Vill ju gärna hoppas på det senaste.

Tycker vänstra kolumnen ska bort och att det skall användas färger som harmoniserar bättre, tänker mest på loggan i överkant.
Har inget emot att loggan ändras så länge den ändras så det 'harmoniserar' in i sidan nu var det knappt nån som riktigt satt bra tillsammans med resten av sidan.
 
Enligt alla undersökningar så är det 10 sekunder som är den tid som tittaren måste fångas på.
Är linan för långsam eller är uppdateringen av hemsidan för tung avbryter besökaren surfningen och går vidare på något annat. Därför måste uppmärksamheten skapas inom 10 sekunder.
 
Kör med FF och IE.

Scroll problemet har jag inte upplevt på några andra maskiner som jag testat sidan på, har även kikat på bilder genom att förstora den helt enkelt att trycka på thumbnailsen i maskiner som kör i 1024x768.
Det är inte möjligt att bilden är större än så då bilderna inte är så pass stora.

Om det nu finns en bild som är så pass stor så vill jag gärna veta det, för det är isåfall en miss.

Varför bannern byter bild? Enkelt, för att det är en del av layouten och syftet är att den skall smälta in i sidan, nu är det som så att färgerna är inte rätt med resten av sidan på alla banners, men det är en baagatellsak som går att ordna till.

Och åter igen...
Anledningen varför jag har scriptat scrollen är helt sonika pga att layouten lite olika i FF och i IE då scriptningen är olika för dessa program.
Jag vill fortfarande ha VÄCK den extremt fula gråa scrollen som FORTFARANDE inte går att ändra på i FF utan enbart i IE.

Sidan är på engelska helt sonika för att jag kände för det, den var tidigare på svenska och fick en massa frågor på engelska från besökare utanför detta pyttelilla nordiska land.

10 sekunder eller 30 sekunder...

Jo tack jag vet vad det handlar om när det kommer till pressentation. Sidan är snabb, därav är och skall första sidan vara smidig.

Kommer fylla ut vänster respektive höger spalt med något, och det är fortfarande frågan exakt vad.
Kan inte ta bort något ur sidan utan att kompletera något, och att trycka in menyn in i bannern vore dumt då hela menyn skulle uppdateras var 30:de sekund. inte bra alls!
 
Kramer skrev:
...Om det nu finns en bild som är så pass stor så vill jag gärna veta det, för det är isåfall en miss...
Kollade lite snabbt, ingen av bilderna i första galleriet (Winter 2004) kommer upp i fullformat (kollade dock bara part 1).
 
Min personliga åsikt: Undvik sidor som behöver bläddras. Använd hellre klick för att se mer innehåll. Snyggare och mer intuitivt. Det finns för övrigt gott om sätt att få till en scrollbar mittencolumn. Ex "i-frame" som är snyggare. Jag håller med om att fotobakgrunderna bryter av väl mycket.

Hur sidan ser ut i helhet bedömmer man ju utifrån egen smak. Den här sidan passar inte min smak så bra. För mycket att se/läsa på en gång. Lite för tajt i avstånden emllan textblocken ex "welcome to..." ligger för nära menytexterna tycker jag. Jag har sett massor som är värre frstås men Du bad om kritik.

MVH/Peder
 
Scrolla hela sidan istället för bara den framen (urk) använd helst inte frames öht.
http://www.w3schools.com/tags/tag_div.asp
Använd divvar.
det är jobbigt att logon ändrar sig, det är VÄLDIGT irriterande att man inte får högerklicka, du vill förstås skydda dina bilder, men det finns bättre sätt, man kan sno dom ändå.

"Best viewed IE 5.x 1024x768"
Inte bra, gör så att den alltid ser likadan ut, det går trots att IE tolkar åt helvete fel.
 
Senast ändrad:
engelska?

obs! detta är inget påhopp!
om du envisas med att skriva på engelska så borde du se till att meningsuppbyggnaden är korrekt. har bara varit inne ett par minuter men det är irriterande med alla fel. efter en liten stund är det bara felen man letar efter. dock har du en hel del snygga bilder,men för att visa upp dem på bästa sätt borde du byta bakgrund.
 
Nej man ska inte kunna högerklicka, och ja jag vet att det går att sno dem ändå det är inte svårt. Men inte bara av farten.

Och nej det skall inte öppnas en helskärm när man trycker på en thumb utan den är lika stor som bilden är och alla de datorer jag testat på syns hela bilden. Såvida du inte kör nått annat konstigt system.

Frames kör jag av vissa andra anledningar.

Och nej det är inte meningen att hela sidan ska scrolla ner.

det är omöjligt att köra ett system för att det skall fungera i alla sidvisningsprogram opera, ff, ie osv osv...därav är sidan låst på ett visst sätt och det skiljer ändå lite emellan. IE är junk i överlag tycker jag men men...what to do.

Om engelskan är så pass dålig som du påstår att den är, påvisa det istället för att bara skriva och säga att den är dålig. Tell me instead!

Tacksam för kritik men en del kritik tar jag inte ens åt mig, design är smaksak. Inte funktions sak. Därav ignonerar jag vissa saker.

Bannern kommer forfarande ses över som jag redan påpekat ett antal gånger. Dock har jag inte haft tid att göra det ännu. Färgen kommer att smälta in i själva sidan. Och det kommer att fyllas upp på första sidan, i höger och vänster spalt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.