Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FD objektiv bländarlåsning

Produkter
(logga in för att koppla)

aleklint

Aktiv medlem
Jo, jag tänkte köpa en Canon Lens Mount Converter B, för att kunna använda Canon FD objektiv till min Leica M2. Objektivet som jag tänkte använda först och främst är ett FDn 24mm 2.8.
Men vad jag undrar är, hur blir det med bländaren, den kräver ju automatik för att den ska fungera, dvs den rör sig inte när man vrider på bländarringen.

Vill minnas att jag har läst nånstans att man kan kila fast nåt eller på nåt vis modifiera FDn så bländarringen fungerar. Är det nån som vet hur man gör?
 
Det sitter två armar i ett FD-objektiv, den ena rör sig med inställd bländare och den andra används för att blända ner. Objektivet är öppet tills något trycker till nedbländningsarmen, om armen hålls tilltryckt hela tiden så följer bländaren bländarringen, jag är absolut inte säker men jag tror det är så enkelt att när du vrider på ojektivet på din adapter så trycks nedbländningsarmen till. Om du vill se hur det funkar kan du kan prova att vrida innerdelen av bajonettfattningen om du trycker ner två stycken pinnar som sitter aningens till höger om den röda fläcken och en likadan kl. 4, för att vrida tillbaka så trycker du in knappen på kanten och vrider innerdelen moturs.

Ang. modifiering så är det mycket möjligt, fjäderbelastningen utav nedbländningsarmen består av en lång dragfjäder som ligger utmed röret som sitter runt det bakersta linselementet, det borde gå att helt enkelt byta håll på fjädern så den drar i armen och bländar ner.
 
Senast ändrad:
Hej Bengt!

Tack för utförligt svar.

Ja, det vore ju bra om det är så att convertern själv trycker in pinnarna och håller fast nebländningsarmen. Men annars borde man ju bara kunna sätta nåt i mellanrummet bredvid nebländningsarmen, mellanrummet som blir när man bländar ner? Eller vad tror du? Jag vill ju inte modifiera objektivet permanent, utan vill fortfarande använda det med mitt canonhus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.