Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Favoritfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tar nog mer intryck av bilder än vissa fotografer. Men, en vid namn ej nämnd norrman har vidgat mina ögon och fått mig att pröva mig fram i nya banor. Andra fotografer jag träffat i klubbar och på kurser har också gett mig inspiration och medvetande. Bilder som sitter på näthinnan om jag blundar är annars svartvita, tagna bl,a av Ansel Adams och Sebastian Selgado. Bland svenska naturfotografer gillar jag Jan-Peter Lahall, Anders Geidemark, Tore Hagman, Peter Gerdehag, Jan Grahn och Jan Töve.

Inser efter ditt inlägg att jag borde fylla på i bokhyllan med bra bilder.
 
de sanna konstnärerna

de bästa enligt mitt tycket

Camilla Åkrans > modefotograf
Carl Glover > konstnärs fotograf samt
Lasse Holie

det är där jag hämtar insperation

f
 
Jim Brandenburg
Ansel Adams
James Nachtwey
Sune Jonsson
Jock Sturges
Eugene Smith
+ många okända men inspirerande National Geographic-fotografer
 
James Nachtway nyss nämnd väckte starkt intyck på mig då jag såg dokumentären på TV för ett tag sen.Han är krigsfotograf, en till synes lugn man med brinnande intresse för de utsatta
gillar inte att framhäva sig själv men skapar verkligt fina bilder.
 
Det finns så många!

Men samtliga mina favvisar är från en tid långt innan programratten var uppfunnen.

Ansel Adams
Edward Weston
Frank Hurley
 
Oj, det här är lite svårare för mig, har inte så koll på den världen än. Men två som jag gillar är iaf.

Hilding Mickelsson /N (hemsida är på G + film på SVT)

Linda McCartney. (Många kända foton på 60-talets rocklegender)
 
Som med så mycket annat beror det på vad man är ute efter för stunden. Bland alla de fotoböcker jag läst och bläddrat igenom finns det säkert en hel del jag glömt. Men så finns också dem som inte försvinner. Som David Goldblatts Fifty-one years (Barcelona: Actar, 2001) för dess förbluffande träffsäkra förmåga att väva in den sydafrikanska tiden och rummet i bilderna, med all den eftertanke som ämnet kräver. Som Josef Koudelkas Chaos (London: Phaidon, 1999) för den mogna, lätt besvärande, blicken. Som mycket annat, som tjänat mig i andra stunder.
 
Jag är ju mest inne på reklam/mode så mina fotografer ligger mycket under den genren.

-Newton
-Bruno ehrs
-Mario Testino
-Penn
-Nettarp
-Eggleston
-"Dawid" som förövrigt har utställning på café Opera i sthlm t.o.m sista september.

Finns hur många som helst, men dessa är de första jag kommer att tänka på...

Utan inbördes ordning ska kanske tilläggas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.