Annons

Favoritfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Det kunde varit intressant att tipsa varandra om vilka fotografer som är våre favoritfotografer. Detta är mina:

USA - Edward Weston, Ansel Adams, Ernst Haas, Paul Caponigro.
Canada - Freeman Patterson.
England - John Blakemore, John Claridge.
Finland - Caj Bremer, Tapani Räsänen, Jorma Luhta.
Norge - Jørn Bøhmer Olsen, Rolf Sørensen, Pål Hermansen, Leif Rustand.
Sverige - Hans Hammarskiöld, Sune Jonsson, Anders Petersen, Anders Geidemark.
Danmark - Kirsten Klein, Joakim Eskildsen.

Hur är det bland er andra?

Terje

Det finns säkert en 10-12 stycken jag skulle kunna räkna upp, så här lite snabbt kommer jag på dessa:
david bailey
jerry uelsman
pete turner
duane michals

Peter Gerdehag,Hans Strand,Tore Hagman,Jan Töve,Patrik Leonardsson + en och annan norrman ! + många fler svenska naturfotografersom jag inte kommer på just nu..+ Andy Rouse.
mvh/gunte..

Favoriter:
Magnus Rietz (för sin bok om fyrar)
Roger Sundberg
Niklas Maupoix
Felix S:t Clair-Reynard
Svenskar allihop och det betyder inte att dessa fyra namn nödvändigtvis är bättre än andra som inte nämnts av mig...Kan inte namnen på så många fotografer - vet bara att jag "hatade" Tuija Lindströms och Christer Strömholms bilder när jag prenumerade på tidningen FOTO för 8-9 år sedan och tänkte: Bättre fotografer än dessa två otroligt omskrivna måste ju finnas i detta rike - och det fanns det ju.

ABSOLUT bäst är Björn "Dawid" Dawidsson. Han är en av få fotografer, som förstått vad foto är.

När det gäller BILDSKAPANDE är Anders Petersen totalt överlägsen. Han är ärlig, spännande och otäck. Känslig.

När det gäller stämning:
ANNIKA VON HAUSSWOLF.
Hennes bilder bör upplevas i stort format.

(Sen finns det vissa, som jag tycker inte är värt ett ruttet lingon, som fått mycket uppmärksamhet bland de svenska "fotogubbarna".)

Oj, många.. jag vågar mig inte på att gissa nationaliteter på alla!

Ansel Adams
Jan Töve
Steve McCurry
Robert Doisneau
Minor White
Raghubir Singh
Henri Cartier-bresson
Richard Avedon
Harold Edgerton
Bruno Ehrs
Yousuf Karsh
Frans Lanting
Herb Ritts

Jag har säkert glömt några, och de är utan inbördes ordning.. utom kanske att nummer ett är nummer ett :)

Anders Gustfasson

Anders Gutafsson verkar vara en en typ som tar oroligt fina bilder.
En trevlig typ att prata med.
Säger aldrig dåliga kommentarer om sina egna bilder.
En sympatisk typ med en hjärnflexibilitet som kan jämföras med en förgasare till en Lynx 5900.
Dessutom har han en fundamental realation till sitt ego som jag verkligen uppskattar.
:0)-Anders

för ögonblicket; floria sigismondi, helt klart.. italiensk kvinna, bosatt i canada, om jag inte missförstått saken helt.. hon är både stillbildsfotograf och gör musikvideos (har bl a gjort marilyn manson; beautiful people och christina aguilera; fighter).. jag gillar henne skarpt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar