ANNONS
Annons

Fastfruset på skärmen

Produkter
(logga in för att koppla)

Jokes

Aktiv medlem
På gamla crt skärmar så var det ju relativt vanligt att bilden kunde frysa fast om man hade den på samma bild för länge. Men nu har ett firefoxfönster fryst fast på min tft skärm och jag undrar hur man ska göra för att få den normal igen?

Starta om datorn. Det har knappast något med din skärm att göra, snarare att grafikrutinerna har problem och har "glömt" att uppdatera det området.

Jag har startat om datorn. Det är fortfarande kvar. Det är ju ingen tydlig "bild" precis men det syns att det har vart ett firefox fönster i övre delen av skärmen. Jag håller på att göra en gif bild nu med en massa färger som jag tänkte låta få gå ett tag, tror ni att det funkar?

En LCD TFT ska rent teoretiskt inte kunna få inbränning men jag har läst att vissa har drabbats av detta och lyckats få bort det genom att köra tex bildspel. Andra påstår att det försvinner av sig själv efter några dagar. Om du inte skulle få bort det så är det definitivt ett garanti eller reklamationsärende. Se bifogad länk för en lättbegriplig artikel om LCD tekniken.

http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=166

Lycka till!
/Mikael

Installera om grafikkortet.
Avinstallera dom gamla drivrutinerna och starta om datorn först.

Kan hjälpa.

Bilden bränner visst fast!

Detta har INGET med Ditt grafikkort att göra eller Din Dator. Detta hänger ihop med Din skärm.

Jag har själv en Samsung Syncmaster 181T och på den kan jag se det Du beskriver. Tydligast syns det på en grå bakgrund.

Mönstret verkar kunna "bränna fast", redan efter någon timma med samma program igång. Verkar försvinna om skärmen får svalna ner. Vet tyvärr inte vad det beror på, men det kan irritera när det dyker upp.

/Jörgen

Det du upplever heter på engelska image persistence, se http://en.wikipedia.org/wiki/Image_persistence för en beskrivning. Googla på "tft image persistence" så hittar du en hel del information.

Jag har själv råkat ut för det då jag ett tag aldrig stängde av skärmen men låste datorn då jag gick ifrån den (typ över natten) och då visas forfarande bakgrundsbilden i Windows. Efter ett tag tyckte jag att skärmen var smutsig (syntes speciellt bra på gråa ytor som Photoshop utan öppnat dokument) men märkte att det inte blev bättre då jag gjorde rent skärmen. Och då insåg jag att det var "skuggor" från bakgrundbilden som jag såg.

Jag googlade litet grand och fick rådet att det skulle räcka med att stänga av skärmen ett tag. Jag gjorde så (över natten) och sedan var mönstrena borta. Jag ser numera till att ha skärmsläckare eller att skärmen stänger av sig efter 30 minuters inaktivitet.

/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar