Annons

Fasta Gluggar till porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

swefarm

Ny medlem
Funderar på Pentax SMCP-FA 77mm f/1.8 Limited.
Till k20d

Eller finns det några andra märken som passar?

Några förslag på bra porträttgluggar och vilka mm som kan användas?



Mvh,Tomas
 
Mitt förslag:
FA35mm f2 för helkropp
FA50mm f1.4 för halvkropp
DA70mm f2.4 Limited för huvud

Alla ovanstående Pentaxgluggar, men det finns nog motsvarande bra gluggar med motsvarande brännvidder från andra tillverkare.

Skilladen mellan FA 77mm och DA 70mm sägs vara försumbar och endast viktig om du tycker 77:ans lite större bländare är viktig.
 
SMC-D FA 100/2.8 macro fungerar utmärkt som porträtt glugg.

Själv är jag förtjust i SMC-DA 50-200 som porträttglugg i studion, nerbländad några steg. Men den är ju inte fast ;)
 
FA43/1,9 är fin på halvkropp oxå.
Fördelen med DFA100/2,8 makro är den låga distorsionen, men den är lite lång...
Sigma 70/2,8 makro har fått fina test omdömen.
Tamron 90/2,8 har jag inte provat så mycket än, men den har högre distorsion än Pentax DFA100.

Begagnat finns tex FA85/1,4 och gluggar med manuell fokus som M35/2,8, M50/1,4, A50/1,4, M85/2, M100/2,8, K85/1,8.
Du behöver inte autofokus till stilla porträtt.
 
Tack för alla svar och tips!



Det lutar nog åt 2 gluggar nu :-\

FA50mm f1.4. Klar

Och funderar på någon av dessa alternativ.

SMCP-FA 77mm f/1.8 Limited.

DA70mm f2.4 Limited

SMC-D FA 100/2.8 macro

Sigma 70/2,8 makro


Är lite nojig på beg,prylar om vad man får osv.
 
Jeg ser du begynner å lukte på to ulike brennvidder.
Hvis ikke ekstrem DOF er et absolutt kjøpekriterie for deg, da kan DA* 50-135/2,8 være et godt alterntiv. Jeg har hatt en selv, som jeg desverre mistet i Barentshaveet, men kommer til å kjøpe den igjen.

Dette er riktignok ikke fastoptikk, men ikke la deg skremme av det. Det er et svært godt objektiv. Min referanse i klassen er FA* 85/1,4. Og og jeg vil si at det er svært små nyanser som skiller disse på optisk kvalitet. Den eneste forskjellen som jeg virkelig legger vekt på, er en ekstremt myk boke ved full og nesten full åpning.

Så når jeg får forsikringspengene, vil jeg måtte gå noen runder med meg selv om jeg skal selge FA* og heller bruke de pengene på noe annet.

Hovedgrunnen til at jeg foreslår DA* 50-135 er at du der får flere brennvidder å jobbe med. Det siste innlegget ditt tolker jeg som om dette kan ha betydning for deg.

Mvh MaritimTim aka Fototim
 
Bokehen på 77'an e ju underbar och har fått toppklass av foto och nästan alla fototidningar, tycker du skal köpa den, den e ju i en helt annan klass, och försviner kanske snart från marknaden.

Annars har du ju 85 1.4 från zeiss, kostar en 11 tusen, men skarpare glugg är svår att hitta.
 
swefarm skrev:
Är lite nojig på beg,prylar om vad man får osv.

- Limited-serien är ju så jävla bra byggda så jag skulle inte tveka att köpa ett sånt objektiv begagnat. Särskilt inte iom att de är rätt dyra - ve den som missbrukar ett sådant objektiv! ;)
 
Fick hem prylarna igår
det blev objektiven, FA50mm f1.4.och
SMCP-FA 77mm f/1.8 Limited.

Tackar för tips/råd av er.

Mvh Tomas
 
Re: FA 77 f/1.8 Ltd

Kris07 skrev:
Camera: Pentax K10D
Exposure: 0.006 sec (1/180)
Aperture: f/1.8
Focal Length: 77 mm
ISO Speed: 100
Flash: Flash fired

Et eksempel med FA 77 Ltd på største blender

http://farm3.static.flickr.com/2342/2349817201_f87a4b7498_b.jpg

Har inte personen i bakgrunden konstiga ringar mitt på ögonen, som att det är en ljus reflex i ögat som är ur fokus och istället för att det blivit en fylld cirkel (som ur fokus highlights brukar bli) så har det blivit en cirkel istället...
 
ibbe76 skrev:
jo,kanske den inbyggda blixet som användes.

Ja bildekvaliteten lider på grunn av den innebygde blitsen.Men man kan se at objektivet er skarpt på største blender.

PS: Den lille er halvt svensk; hennes mor som sees i bakgrunnen er svensk ;o)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.