Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast vs Zomm objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Bodhi

Ny medlem
Fast/Zoom objektiv

Tjena alla trevliga fotografer.

Har för tillfället ett 75-300mm som jag alltid behöver använda i 300mm läget när det används.

Kvaliten är för dåligt för att jag ska vara nöjd så därför tänkte jag köpa ett nytt.

Ville bara höra era åsikter om kvaliten blir klart bättre med ett fast 300mm 4L IS USM än att köpa 70-200mm 2.8L USM med 1.4 konverter.

Givetvis finns det ju bättre objektiv, men inte som min plånbok tillåter. Jag använder fortfarande Canon 1D.

300/4.0L IS är ett riktigt kanonobjektiv. Rekommenderas tveklöst! IS är också riktigt trevligt vilket gör att det är lätt att sätta fokus på rätt ställe.

70-200/2.8L är också ett bra objektiv. Med en 1.4x converter får du inte samma drag som i ett fast 300, men du får även med denna combo bättre skärpa än med din 75-300. Du få också ganska flexibelt objektiv med denna lösning.

Jag skulle tveklöst dock gå på 300/4.0 IS, och senare kompletera med en 100/2.8 macro för de kortare brännvidderna.

En 1.4x converter fungerar också riktigt bra till den fasta 300:an faktiskt bättre än till zoomen.

Absolut EF300 f/4L IS USM.

Det är enligt mig marknadesn mest prisvärda 300 objektiv.

Tveklöst en trevlig brännvidd, även med 1,3ggr förlängning.

Om du dessutom har en 1,4x i tillägg så är det en KANONkombo som ingen kan klaga på!

Mvh Niclas,

300/4 IS är ett kanonobjektiv! Jag använder mitt även med en Sigma X1,4 och det blir utmärkt resultat. Fick även hem min nya kärlek igår ett 70-200/2.8 IS har provat den en hel del och det är oxå ett superobjektiv. En sak är säker. ALDRIG ETT OBJEKTIV UTAN IS MER! iaf på inte på >100mm.

Helt enig, på ett tele så är det en otroligt stor fördel att ha IS.

Men visst är också 300 f4 utan IS ett fint objektiv. Men det ser ut som att det inte är så enormt mycket mellan dessa i begagnatpris. Runt 5500 för ett utan IS och runt 9000 för ett med IS. Mitt val hade här vart enkelt.

Mvh Niclas,

Hur fungerar AF med 1.4 converter, läste någonstans att det bara fungerade med centrum fokuseringspunkten.

Det kanske varierar med vilken kamera man använder också.

Någon som använt kombinationen:
Eos 1D - Canon converter 1.4 II - 300mm 4L IS USM

Bodhi skrev:
Hur fungerar AF med 1.4 converter, läste någonstans att det bara fungerade med centrum fokuseringspunkten.

det hänger inte på konvertern, utan på den maximala bländaröppningen tillsammans med vilken kansera du använder. 1D klarar 8 som minsta bländare och autofocus, tror det är 5,6 med 20D. är osäker på 350D

Det beror på utgångslinsen,, med utgångspunkt i f4 så får du 5,6 och då skall alla punkter fungera med nyare hus. Eller misstar jag mig??

Den kombination du nämner sist är ju en genomproff kombo som ingen kan klaga på, kanske bara den där byrån som kräver 50mb+ filer...

Mvh Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar