Annons

Fast vidvinkel till 5D, vilket då då?

Produkter
(logga in för att koppla)

MickEva

Aktiv medlem
Hjälp please!

Tänker skaffa en vidvinkel till min 5D och behöver därför era värdefulla råd. Vad har ni och vilken är er favorit?

Jag har tänkt mig ett i spannet mellan 20/24/35 mm (ej zoom) och tyvärr har jag inte 10 papp att slänga ut för tillfället.

Ös på bara, vilket är mest prisvärt? Jag fotar främst porträtt/lifestyle.

Tackar på förhand för alla fina tips jag kommer få =)
 
Till porträtt bruka man använda lite längre brännvidder. 85, 100, 135 och t.o.m. 200 mm. Både 85:an och 100 mm är mycket bra med fin autofokus, skärpa och ljusstyrka. Kostar nästan lika mycket.
Bland vidvinklarna är 28 och 35 de mer "normala-måttliga" för ett FF-hus och skall du fotografera människor så ger de mindre förvrängningar för objekt som är placerade utanför centrum. För landskap är de kortare lite mer spännande. Jag har både är 35/1,4 som kostade skjortan och 28/2,8 som är riktigt billigt. Jag skulle nog rekommendera ett 28/1,8 som har snabbare autofokus (än 2,8 alternativet) och fortfarande rimligt dyrt. Sedan finns det 3:e parts objektiv som är vassa och skapligt billiga jmft med Canons.
 
Prisvärt Samyang MF 35/1,4 AS UMC dock manuell fokus och otestat ännu. Men kanske värt att vänta på ska komma i slutet av mars...
 
FF och porträtt = Canon Objektiv EF 85/1,8 USM

Rimliga pengar och bra kvalitet. Ca 3 800.- eller beg. Finns annonser ute just nu på FS.

Edit:
Såg att det var en vidvinkel du var ute efter. 85:an lär knappast någon kalla för vidvinkel. Vidvinkel och porträtt? Gör jag en tankevurpa?
 
FF och porträtt = Canon Objektiv EF 85/1,8 USM

Rimliga pengar och bra kvalitet. Ca 3 800.- eller beg. Finns annonser ute just nu på FS.

Edit:
Såg att det var en vidvinkel du var ute efter. 85:an lär knappast någon kalla för vidvinkel. Vidvinkel och porträtt? Gör jag en tankevurpa?

Tack för svar. Porträtt kanske är lite missvisande, jag menar mer åt dokumentärt än rena porträtt.
 
är den bra alltså? Det vore grymt om den var det, perfekt brännvidd och inte så dyr, men sett lite tester där den inte fått superbra betyg. Vill tro på dig! :)

Ja, så bra är den. Här är två porträttbilder som jag tagit med 28:an:
http://www.flickr.com/photos/stefansager/4899054646/
http://www.flickr.com/photos/stefansager/4932677581/

Skärpan är verkligen toppklass. Storleken är precis lagom och brännvidden är mycket användbar. Men som sagt lite mjuk i skärpan på f/1.8 men det borde ändå funka bra vid porträtt i naturligt ljus.

Jag har även erfarenhet av 50/1.4, 85/1.8 och 135L. Så det jag säger är inte taget ur luften så att säga.

Jag köpte mitt exemplar i somras och använde det väldigt mycket på min 5D. Bland annat till ett bröllop och framförallt för depåbilder i STCC.
 
Till porträtt bruka man använda lite längre brännvidder. 85, 100, 135 och t.o.m. 200 mm. Både 85:an och 100 mm är mycket bra med fin autofokus, skärpa och ljusstyrka. Kostar nästan lika mycket.
Bland vidvinklarna är 28 och 35 de mer "normala-måttliga" för ett FF-hus och skall du fotografera människor så ger de mindre förvrängningar för objekt som är placerade utanför centrum. För landskap är de kortare lite mer spännande. Jag har både är 35/1,4 som kostade skjortan och 28/2,8 som är riktigt billigt. Jag skulle nog rekommendera ett 28/1,8 som har snabbare autofokus (än 2,8 alternativet) och fortfarande rimligt dyrt. Sedan finns det 3:e parts objektiv som är vassa och skapligt billiga jmft med Canons.

Tack för tipsen! Jag har redan längre brännvidder så detta är tänkt till mer dokumentär fotografering så att säga.
 
Så den så pass bra? Jag var sugen på den tidigare, men folk sa att den var sådär så jag lät bli, men man kanske skall omvärdera det igen?

Den har fått kritik för att vara oskarpare i hörnen än tex zeiss 21/2.8. Men detta beror delvis på att skärpeplanet inte är helt plant, mao det blir bättre om man bländar ned.

Det är knappast ett objektiv man köper för arkitektur heller, distorsionen är "intressant".

Däremot så har den flera fördelar: Den är liten och nätt, liten frontlins vilket gör att folk inte skräms på samma sätt som när man kör upp ett 16-35 i fejan på dem.

Horses for corses så att säga. Trådstartaren pratade ju om "lifestiyle" vilket är ett lite luddigt begrepp, men om man med det menar ett objektiv som passerar obemärkt och har lite personlighet och som kan användas överallt, ja då passar 20/3.5 som en handske.

Har inte gjort några djupare jämförelser ännu, bara konstaterat att det ser bra ut.
Det enda jag egentligen kan jämföra med brännviddsmässigt är 24-105.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.