Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast optik eller zoom? Vilka objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

LKW

Medlem
Jag har idag en Canon EOS 300D med det objektiv som medföljde vid köpet (18-55 mm, f/3.5-5.6) samt ett gammalt EF 80-200 mm, f/4.0-5.6. Det jag är ute efter är bättre skärpa och ljusstyrka - men ungefär samma brännvidder.

Jag har tyvärr inte möjlighet att lägga mer än max 10000 kr och har därför börjat fundera på att köpa ett par, tre objektiv med fast optik istället för zoomobjektiv, förslagsvis EF 24 mm f/2,8, EF 50 mm f/1,8 II samt EF 85 mm f/1,8 USM. (Andra förslag?)

Jag har redan läst recensionerna här men skulle ändå bli tacksam för alla slags kommentarer på denna kombination av objektiv. Fungerar det att endast använda sig av fast optik? Är det bättre att offra lite brännvidd och satsa på ett ljusstarkt objektiv med zoom?
 
Låter som ett bra val..! har inte haft dessa objektiuv själv, men av recensioner och andras omdömmen verkar de alla bra. 50ian har jag själv och är nöjd med.

Dessutom finns alla de du räknat uppatt finna beg till bra priser.

80ian runt 3500
50ian 750
24an 2500 (?)

= 6750

Så har du råd till yttligare ett=)
 
Mitt råd hadde nog blivit ett EF 17-40 4L begagnat och ett 50 1.8 Dessa två kostar kanske totalt 7-8 tusen. Så du får lite pengar över... Det du sedan kan kompletera med är ett begagnat 70-200 4L

Då har du täckt upp 17-200 omfånget med bara små luckor som du troligtvis inte kommer sakna.

Färdelen med 17-40 4L och 70-200 4L är att köper du dom begagnade så komemr dom inte tappa mycket i värde under överskådlig tid. Ganska säkra köp med andra ord. Kvaliten är också tip top med utsökt skärpa och optik av toppklass. Sedan kan du sälja dina andra gluggar, du får några kronor ialla fall... :)
 
Eller en zoom variant med sigma 18-50 2.8 EX, Canon 50 1.8 och ett gammalt hederligt 80-200 2.8L zoom.

Borde rymmas inom 10.000 kr.

Stefan
 
Tack för alla era kloka svar hittills! Att köpa begagnat verkar vettigt.

Det fasta objektivet på 50 mm blir det absolut. Vad detta ska kompletteras med (fler fasta eller zoom) funderar jag vidare på ett tag till. Att läsa recensioner och kommentarer gör det lätt att sålla bort vissa objektiv men samtidigt blir det svårare att ta ett beslut - det finns ju så mycket bra också.
 
Lisa >>

Om jag för ge dig en rekommendation så ska du köpa 50 mm ny istället för begagnad. Detta då det skiljer så lite i pris. Köpte mitt för nästan 1100 kr i butik( beg. allt mellan 500 -900 ) och är helt klart bland de bästa köp jag har gjort. Vilka bilder kan man ta med den.
 
Kan hålla med Kalle om att 17-40, 50 och 70-200 /4 låter som en mycket bra sammling. Eventuellt kan du byta 70-200 /4 mot 80-200 /2.8 om du hittar ett och vikt inte är något du räds.
Ett alternativ till 17-40 kan vara Sigmas 10-20 eller Tamron 12-24 och en 35:a. Borde bli aningen billigare men med kanske lite sämre andrahandsvärde.
 
Jag äger EF 50mm f/1,8 II samt EF 24mm f/2,8, och jag håller med Kalle, skit i 24:an och satsa på porträttgluggen samt 17-40, du skulle nog kunna få detta begagnat för kanske 5500:- om du har tur.
Lycka till.
Mvh Mattias
 
Tack igen för alla förslag! Jag är nu en stolt ägare av en 50 mm, f/1.8, som hittills uppfyllt alla mina förväntningar och mer därtill. Jag ska nöja mig med den några veckor och se vad jag saknar mest innan jag införskaffar ännu ett objektiv, med hjälp av era råd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.