Annons

fast objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zandrix

Medlem
Är på jakt efter ett 50mm objektiv.
ljusstarkt och som går bra att använda vid IR foto.

det jag har nu är ju kitobjektivet till min 400D, den duger verkligen inte till ir.
då måste jag ha full zoom för då får jag inte denna ljusa prick mitt i bilen.

objektivet ska ju vara under 5000kr. mer har man inte råd med.
har kollat på denna.
vad tror ni om den?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232054

andra förslag mottages också!
 
En del förespråkar ju denna före Canons egna. Men själv har jag ingen uppfattning om vilken som är bäst.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123801

Och så budgetalternativet.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232095

Jag har bara haft det sistnämnda, och det är optiskt bra, men ganska så plastigt.

Tipset får ju nästan bli att läsa tester och recensioner om dom för att avgöra vilken du vill satsa på. Oavsett så är alla väldigt skarpa och fina, så missnöjd lär du inte bli i vilket fall.
 
Tack =)

Du vet inte hur dom är med IR?

ljusa pricken i mitt kitobjektiv kommer jag ifrån då jag zoomar, men det går ju inte att zooma direkt med dom fasta =P ^^
 
Nej tyvärr. Har liten erfarenhet av IR foto.
Frågan är ju om det är någon skum reflex från ditt objektiv som spökar på något sätt. I så fall borde ett fast objektiv generellt vara bättre då den vanligen innehäller färre glas som kan reflektera och ha sig. Men det är spekulation.
 
Canon EF 50mm f/1.8 är känt som ett bra objketiv för IR-foto. EF 50 f/1.4 har jag själv och vet att det är sämre än f/1.8 - varför vet jag inte, men så är det - eller oki, så var det iaf när jag testade.
 
Canon EF 50mm f/1.8 är känt som ett bra objketiv för IR-foto...........

den billigare som blev länkad?

Kollade in några 50 på listan för bra objektiv vid ir, ett av dom 50mm såg otroligt plastig ut, vilket för mig inte skulle vara så dyrt?

såg inget pris, men den såg iaf billigt ut :p

kanske ska ta och fundera på 1.8 istället då...
 
den billigare som blev länkad?

Kollade in några 50 på listan för bra objektiv vid ir, ett av dom 50mm såg otroligt plastig ut, vilket för mig inte skulle vara så dyrt?

såg inget pris, men den såg iaf billigt ut :p

kanske ska ta och fundera på 1.8 istället då...

Den ÄR plastig och har få bländarlameller så den ger kantig bokeh, men bra optiskt och ger av någon anledning inte hot-spots på samma sätt som f/1.4 gör. Jag har testat båda samtidigt på samma kamera vid IR-foto och f/1.8 är här klart bättre. Jag vet även att lifepixel rekomenderar EF 50 f/1.8 så det är inte taget ur luften - det är ett bra IR objketiv. Annars så är en spegellös kamera med m4/3 ett bra alternativ till denna typ av foto då de dessutom ger möjlighet att köra med C-mount objketiv där det dessutom finns UV-optik för den som vill och har råd att leka med det.
 
Okej, genom att priset är så pass bra så kanske man ska testa.
har ju överlevt med mitt kitobjektiv alla dessa åren, så denna överlever jag nog om jag inte skulle bli helt nöjd, haha =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.