Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast objektiv till Nikon D60, vilket ska jag välja?!

Produkter
(logga in för att koppla)

kurreburre

Medlem
Jag har ända sedan jag köpte min Nikon D60 för ett år sedan velat ha ett fast objektiv till den. Men eftersom det inte är autofokus i kamerahuset måste jag ha ett objektiv med det i.

Som jag har förstått det så finns 50 mm 1.8 bara som AF och inte som AF-S. Det finns ju 50mm AF-S med 1.4 men det kostar 3500-3900kr. Lite för dyrt för min budget. Jag tittade då även på 35 mm men kände mig osäker då jag mest har hört talas om 50mm.

Nu ska jag fota kompisars bröllop i januari o känner att jag måste ha ett fast objektiv. Kan jag köpa det billigare 35 mm, har jag samma glädje och nytta som 50mm? För och nackdelar? Tips o råd? Finns dt något annat objektiv ni kan rekomendera för porträttfotografering?
 
35mm ger en vidare bildvinkel än 50mm. Om du har ett 50mm måste du backa längre för att få med lika mycket som med 35mm, och tvärt om. Det går absolut att ta porträtt med ett 35mm-objektiv på en sådan kamera du har (bildvinkeln är ungefär densamma som ett 50mm ger på en kamera med film eller stor sensor, om du provat något sådant). I mitt tycke fungerar en brännvidd runt 30mm mycket bra till lite allt möjligt på en systemkamera med mindre sensor (som den du har), jag tycker med andra ord att den är "allround" (något som tycks vara en populär benämning av 18-200 zoomar annars). Men nu är jag kanske lite väl långt bort från grundfrågan.

Om du har en zoom som täcker in 35 och 50mm så tycker jag att du ska testa de olika brännvidderna. De beter sig på samma sätt där som med de fasta objektiven i fråga om bildvinkel (hur mycket man får med/hur "nära" man kommer).
 
AF-S DX 35mm 1.8 är ett utmärkt objektiv, det är litet och lätt, passar perfekt till en D60, och man får det nästan till skänks (dryga 2000 kronor).
 
Jag beställde ett 35mm/F1.8 och ska hämta ut det idag. För mig gjorde priset att jag valde den. Den är ju som sagt var "nästan gratis" i jämförelse
 
Tack för svaren!

Jag glömde o säga att jag i dagsläget bara har mitt kitbojektiv men det kanske ni förstod ändå :)

Det låter ju som att jag kan ha lika mycket nytta o glädje av 35 mm objektivet. Men hur nära måste man gå, jag vill ju inte behöva gå för nära när jag ska fota, det känns inte bekvämt varken för migg elller de jag fotar. Men det e kanske inte sån jätte marknat skilnad på hur nära objektet man måste vara?
 
Jag fotograferade ett bröllop med mitt 35/1.8G för några helger sedan. Det gick alldeles utmärkt, men det är klart är kyrkan stor och man inte kan komma nära det man vill fota är det lite kort brännvidd.
Men bortser man från att fota bröllop så är det är riktigt bra och prisvärt objektiv, jag har ett 18-55 till min D60 och men det använder jag nästan aldrig. 35/1.8G sitter på till 90%, framför allt är det kanon till inomhusfotografering där 50 mm kan bli lite för långt.
Nästan alla bilder jag lagt upp på Fotosidan är tagna med mitt 35 mm (de 20 senaste iaf), ta gärna en titt.
 
Gör som jag gjorde. Du har förmodligen samma objektiv som jag idag, 18-55mm/F3.5-5.6. Ställ det på 35mm så ser du hur det blir.
Själv tycker jag att det är ett bra format
 
Gör som jag gjorde. Du har förmodligen samma objektiv som jag idag, 18-55mm/F3.5-5.6. Ställ det på 35mm så ser du hur det blir.
Själv tycker jag att det är ett bra format

Vilket bra tips! Det ska jag testa :)

Andreas: Det låter ju bra! Då blir det nog ett inköp! Måste köpa det så fort som möjligt känner jag så att jag hinner öva in mig på det så att jag känner mig trygg o bekväm med det till bröllopet som e den 6:e januari! Bråda dagar med andra ord! Ska även ta mig till kyrkan och fotoplatsen för att öva tänkte jag :)
 
Om man fotar med ett högklassigt fast objektiv som 35/1.8 så går det nog bra att beskära fotona en hel del också. På en D60 utgör 35mm i praktiken ett s.k. normalobjektiv, för ansiktsporträtt är det inte så idealiskt men annars kan det användas till det mesta.
 
Om man fotar med ett högklassigt fast objektiv som 35/1.8 så går det nog bra att beskära fotona en hel del också. På en D60 utgör 35mm i praktiken ett s.k. normalobjektiv, för ansiktsporträtt är det inte så idealiskt men annars kan det användas till det mesta.

Instämmer, man kan för det mesta beskära fotona man tagit med 35:an rätt kraftigt och fortfarande ha en mycket bra skärpa. Men det finns två "men" här:

- Ska man skriva ut bilderna i 300dpi på 15x10 cm fotopapper krävs 1800x1200 pixlar, så mer än det bör man ha kvar efter beskärningen.

- Fotograferar man på höga isotal och beskär mycket blir bruset mer framträdande (ett tips är att svartvita bilder tål mer brus än färgbilder, så där generellt).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.