Annons

fast glugg till a-700

Produkter
(logga in för att koppla)

banjo78

Aktiv medlem
Hej alla glada jul firare.

Är sugen på en fast glugg. brännvidd 20-35 mm. Jag har en hyfsad objektivbesättning i min väska (se min profil). Det jag söker är något som är skarpare än mitt tamron 17-50 f2,8. Den får gärna ha större bländare, om inte vara skarp på 2,8 (bättre än tamronet). Priset upp till runt 3000:-
Den behöver inte ha tok snabb AF.
Vet att det finns många på forumet som har testat många gamla fina minolta gluggar, dela gärna med er av era erfarenheter.

//Anders

Hej alla glada jul firare.

Är sugen på en fast glugg. brännvidd 20-35 mm. Jag har en hyfsad objektivbesättning i min väska (se min profil). Det jag söker är något som är skarpare än mitt tamron 17-50 f2,8. Den får gärna ha större bländare, om inte vara skarp på 2,8 (bättre än tamronet). Priset upp till runt 3000:-
Den behöver inte ha tok snabb AF.
Vet att det finns många på forumet som har testat många gamla fina minolta gluggar, dela gärna med er av era erfarenheter.

//Anders

Varför gamla grejer?

Nya Sony "easy choice" DT 35 F/1,8 verkar ju riktigt bra optiskt, framtidssäkert med SAM och väldigt ljusstarkt. Ligger runt 2000 kr. i pris.

Vill du gå upp en klass (eller två eller tre) så kan du ju titta på nya 24 mm F/2 SAM ZA. Kostar en liten slant mer, men det är nog en av de mest fulländade skapelserna inom området.

Läs mer här och i den här tråden.

/Mats

Varför gamla grejer?
...
Det finns en anledning - Minolta.

De av oss som har erfarenhet från analogtiden och uppskattar Minoltas mycket speciella färgton, har svårt att hitta moderna ersättare. Av det skälet lever många Minolta-objektiv i högönsklig välmåga än i denna dag. Visst, det finns modernare, skarpare och fräckare alternativ i dag, men inga som ger Minolta-färger.

Bortser man från detta, så är DT 35 F/1,8 och 24 mm F/2 SAM ZA de uppenbara valen.

Tack för svaren.

35an verkar ju intressant, är lite kluven dock pga att nästa kamera på önskelistan är FF. Tror/vet ni om 35an är skarpare än mitt tamron 17-50? Om ja, är skillnaden stor (värt att "uppgadera")

/A

De av oss som har erfarenhet från analogtiden och uppskattar Minoltas mycket speciella färgton, har svårt att hitta moderna ersättare. Av det skälet lever många Minolta-objektiv i högönsklig välmåga än i denna dag. Visst, det finns modernare, skarpare och fräckare alternativ i dag, men inga som ger Minolta-färger.

Nyfiken fråga. Är det färgtonen hos gamla manuellt fokuserade MD-objektiv som eftertraktas eller fanns färgtonen kvar på Minoltas autofokusobjektiv (A-mount)?

Om färgtonen fanns kvar hos A-mount-objektiven Minolta producerade blir nästa fråga om Sony har ändrat färgton på sina egenkonstruerade objektiv? Hur är det då med gamla Minoltakonstruktioner som fortfarande produceras av Sony, har de samma färgton som tidigare?

M/MC och M/MD hade den, M/AF hade den, rebranded KonicaMinolta hade den och alla Sony som var/är rebranded Minolta hade/har den. Carl Zeiss är eoner ifrån. Nykonstruerade Sony avviker påtagligt, men inte lika mycket som CZ.

...
35an verkar ju intressant, är lite kluven dock pga att nästa kamera på önskelistan är FF. ...
...
Om Du "vet" att Du ska ta Dig till FF i närtid kan det finnas anledning att ifrågasätta inköp av DT-objektiv. Ligger FF längre fram i tiden, blir beslutet kanske annorlunda.

M/MC och M/MD hade den, M/AF hade den, rebranded KonicaMinolta hade den och alla Sony som var/är rebranded Minolta hade/har den. Carl Zeiss är eoner ifrån. Nykonstruerade Sony avviker påtagligt, men inte lika mycket som CZ.

Tack! Färgtonen hos olika objektiv är en sällan diskuterad egenskap.

Rent allmänt utan att ta hänsyn till färgton som jag inte har uppmärksammat i objektiv (däremot färgtonen i min D7D som är "skön" men långt ifrån verkligheten) så tycker jag att det ibland finns en överdriven kärlek till gamla objektiv som i min mening inte presterar särskilt bra. Har testat en del ur minoltas AF serie i metall, bland annat 24mm 28mm, 35-70 70-210 mfl. tycker inte att de utmärker sig på något sätt och får dessutom stryk av nyare moderna zoomar eller fasta objektiv från bland annat tamron och sigma (har bara jämfört med EX-serien då)

Har även testat de gamla topp-objektiven 200-2,8 samt 80-200 2,8 och dessa måste jag säga funkar väldigt bra än idag. Men dessa måste man ju jämföra med dagens motsvarigheter och det har jag inte haft möjlighet till.

På tal om färgton så har jag justerat mina sonykameror att likna min gamla D7D
Detta är helt fel i förhållande till verkligheten, men jag förstår varför man kan "fastna" för en färgton... :)

Upp till 3000 så är det ju Minolta 24 osv som man kan hitta, kolla även på internationella ebay, där går det att hitta. Det är ju ganska riskfritt att köpa dessa i alla fall, gillar man inte dem så får man nästan alltid tillbaka pengarna när man säljer igen.

Berätta gärna vad det blev till slut :)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto