Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast eller zoom för fåglar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Trakker

Medlem
Jag planerar att köpa ett objektiv för fågel och djur fotografering men är väldigt kluven i frågan om jag ska köpa ett fast eller zoom objektiv och skulle gärna vilja få lite goda råd från er mer erfarna djur/naturfotografer.

Kameran jag har är en Canon 5D mrk III.

Beror i stort på plånbok och krav, men om man lägger sig på en lagom nivå så kanske Sigma 150-600 sport kan vara något, bra bild per krona.

fast eller zoom

Ja den verkar klart intressant! Men bortsett från plånboken vad är för och nackdelarna med fast brännvidd och ett zoom. Jag vet att ett fast är mycket klarare men är det mer svårjobbat med ett fast då man inte kan zooma utan man måste flytta sig själv hela tiden?

Beror på var, vad och hur du fotar. De nya zoomarna är väldigt bra och ger frihet att komponera bilderna på ett enkelt och snabbt sätt. Senaste EF 100-400 och den dyrare EF 200-400+1,4 är fantastiska objektiv som påminner om kvalitén hos fasta objektiv. En skarpare variant men krångligare att "zooma" är det superskarpa EF 300 f2,8 som man kombinerar med extendrar x1.4 och x2. Handhavandet blir där efter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar